شناسهٔ خبر: 27883332 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل هنرهای تجسمی در پاسخ به مهر:

نظارت قبل از اجرا در گالری‌ها نداریم/ ۵۱۲ اثر نامعلوم در موزه

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین نشست خبری خود درباره نظارت بر گالری‌ها، موزه هنرهای معاصر تهران و حاشیه آثار گنجینه موزه سخن گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر،‌ هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی ‌معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در نشست خبری که صبح امروز ۱۳ شهریورماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، درباره عملکرد دو ماهه خود در این مرکز گفت: از روزی که وارد حوزه تجسمی ‌شدم، قبل از هر پیش داوری تصمیم گرفتم به سراغ انجمن‌های هنری بروم تا درباره مسایل حال و آینده‌شان صحبت کنیم و امروز می‌توانم ادعا کنم با مسایل انجمن‌ها آشنا هستم و از مسایل اصلی آنها اطلاع دارم.

مظفری درباره گنجینه موزه هنرهای معاصر و معضلات و حاشیه‌های آن نیز توضیح داد: اتفاقاً یکی از موضوعات جدی حوزه تجسمی، موزه هنرهای معاصر تهران و گنجینه این موزه است. در حال حاضر، ۳۲۵۹ اثر گنجینه موزه ثبت شده و ۵۱۲ اثر دیگر نیز در شرایط نامعلومی در اختیار موزه است که ثبت آنها در حال بررسی است.

وی با اشاره به سامانه «جام» برای ثبت آثار هنری گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد: تلاش‌های مدیران قبلی مرکز هنرهای تجسمی ‌برای ثبت آثار هنری به نتیجه رسید و قرار شد که اطلاعات هر اثر گنجینه در سامانه «جام» ثبت شود، اما چون این سامانه برای آثار میراث فرهنگی طراحی شده است مسایل پیش‌بینی نشده‌ای دارد که در آینده‌ای نزدیک به نتیجه می‌رسد.

به گفته وی، ظرف یک ماه اخیر مشاوری استخدام کرده اند تا به استقرار سامانه «جام» بینجامد.

در مجموع ۵۳۰ گالری در کشور مجوز فعالیت دارند که در این میان تنها ۱۰ درصد آنها یعنی ۷۰ گالری فعالیت اقتصادی و شناسایی هنرمندان را انجام می‌دهند که این میزان باید افزایش یابدمدیرکل مرکز هنرهای تجسمی ‌با اشاره به فازبندی ثبت آثار در این سامانه توضیح داد: در فاز اول تمامی‌ اطلاعات آثار در این سامانه قرار می‌گیرد که شامل خالق اثر، ابعاد، سبک و زمان خرید است.

وی ادامه داد: در فاز دوم آثار با اسناد خریدش تطبیق داده خواهد شد و در فاز سوم معاینه حضوری آثار توسط تیمی ‌از هنرمندان و کارشناسان پژوهش هنر اتفاق می‌افتد. گزارش اجرا شدن فاز اول این مهم ظرف دو ماه آینده ارایه می‌شود و بعد از آن، ۴ ماه دیگر برای معاینه آثار و مطابقت با اسناد گنجینه زمان لازم داریم.

مسئولیت نظارت با گالری‌داران است

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره نظارت بر گالری‌ها و نمایشگاه‌های هنری که در گالری‌ها برگزار می‌شود، گفت: ما دو نوع نظارت در وزارت ارشاد داریم؛ اولین نوع نظارت، نظارت بر نشر، تئاتر، موسیقی و سینما است که یک اثر قبل از تولید مورد نظارت و ممیزی قرار می‌گیرد. نوع دوم نظارت، نظارت بر مطبوعات است که مدیرمسئول یا مدیر رسانه‌ای مسئولیت نظارت را عهده دار است و پس از انتشار یک مطلب اگر مشکلی وجود داشت، نظارت صورت می‌گیرد. ما در نظارت بر گالری‌ها از نوع دوم استفاده می‌کنیم و مسئولیت نظارت را بر عهده گالری‌داران گذاشتیم که طبیعتاً خیلی هوشمندانه‌تر است.

۱۰ درصد گالری‌ها فعالیت اقتصادی دارند

مظفری در ادامه آماری از گالری‌های فعال کشور ارایه کرد و افزود: ۲۶۱ گالری مجوزدار در تهران و ۲۷۳ گالری مجوزدار در شهرستان‌ها داریم و در مجموع ۵۳۰ گالری در کشور مجوز فعالیت دارند که در این میان تنها ۱۰ درصد آنها یعنی ۷۰ گالری فعالیت اقتصادی و شناسایی هنرمندان را انجام می‌دهند که این میزان باید افزایش یابد و باید کاری کنیم که گالری‌ها در معرفی هنرمندان و اقتصاد هنر اثرگذار باشند. بر همین اساس در هفته دوم مسئولیتم با جمعی از گالری داران جلسه ای گذاشتم و خواهان همبستگی آنها با هم شدم تا شاهد اتفاقات و آرت فرهای موفقی از آنها باشم.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره پرونده قضایی بازار هنری مجاور موزه هنرهای معاصر و احداث گذر فرهنگ و هنر توضیح داد: بازار هنری مجاور موزه هنرهای معاصر تهران، بحث حقوقی دارد و در یک دوره سه ساله قرار بوده در اختیار موضوعات مرتبط با هنر باشد اما در طول زمان تغییر مسیر داده و آثار ارایه شده در این بازار نه تنها شأنیتی ندارد بلکه مخدوش کننده هنر است. دوستان قبل از من این قضیه را پیگیری کرده اند و در حال حاضر نتیجه آن مشخص نیست و در فرصت مقتضی نتیجه آن اعلام خواهد شد.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی ‌در ادامه اعلام کرد: روز گذشته گزارش مالی معاونت هنری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ارایه شد و بخش‌های مربوط به جشنواره‌های معاونت هنری نیز تا ۴۵ روز آینده ارایه خواهد شد.

به گفته وی، هزینه مرمت موزه هنرهای معاصر تهران تا امروز، یک و نیم میلیارد تومان برآورد و ۵ میلیارد تومان تا پایان کار تخمین زده شده است.

بازار هنری مجاور موزه هنرهای معاصر تهران، بحث حقوقی دارد و در یک دوره سه ساله قرار بوده در اختیار موضوعات مرتبط با هنر باشد اما در طول زمان تغییر مسیر داده و آثار ارایه شده در این بازار نه تنها شأنیتی ندارد بلکه مخدوش کننده هنر استوی در مورد سیاست جشنواره‌های حوزه تجسمی ‌بیان کرد: در کشور دچار بحران جدی جشنواره‌ها هستیم و در حوزه تجسمی ‌به مراتب پررنگ تر است و هر کسی در این سال‌ها خواسته حرفی بزند فکر کرده باید جشنواره تعریف کند، اما جشنواره‌ها باید مدیریت شود و جشنواره‌هایی که نتوانستند خلاق و اثرگذار باشند باید کنار گذاشته شوند.

مظفری در بخش دیگری از این نشست درباره مرمت موزه هنرهای معاصر تهران و مراحل آن گفت: ۹۸ روز از مرمت موزه گذشته است و طبق جدول زمان بندی ۱۱۶ روز دیگر باقی مانده است و امیدوارم طبق برنامه کار مرمت را به پایان ببریم. نزدیک به ۱۶۰ جبهه کاری در بازسازی موزه داریم؛ ۳۴ درصد پیشرفت در بام، ۲۶ درصد پیشرفت در نما، ۱۶ درصد پیشرفت در محوطه، ۱۸ درصد پیشرفت در گالری‌ها، ۱ درصد پیشرفت در گنجینه، ۳ درصد پیشرفت در سرویس‌های بهداشتی و در مجموع ۲۱ درصد پیشرفت کار داشته‌ایم که طبق برنامه باید ۳۳ درصد باشد. راندمان حال حاضر ۶۵ درصد است که طی ماهای گذشته کمتر بوده است.

وی تاکید کرد: موزه ای که سال ۵۶ افتتاح شده و کاری جدی در مرمت آن صورت نگرفته است، ما را با اتفاقات پیش بینی نشده ای مواجه کرده است تا مشکلات رفع شود و این موارد در زمان بندی پروژه تاثیر دارد. همچنین نوسانات نرخ ارز و تاثیرات اقتصادی و اجتماعی سبب تغییر در پروژه و زمان بندی شده است.

مظفری مشکل جدی موزه هنرهای معاصر تهران را در بحث اطفای حریق و آتشنشانی دانست و در مورد بیمه آثار موزه افزود: تا زمانی که ارزش آثار مشخص نشود، بیمه آنها نیز مشخص نخواهد شد و امکان بیمه واقعی را نخواهیم داشت.

نفس برگزاری حراج ضرورت دارد

وی در مورد برگزاری حراج‌های هنری نیز گفت: یکی از ضروریات اقتصاد هنر در دنیا برگزاری حراج‌ها است. مشکل ما در حراج‌ها به این برمی‌گردد که «آرت فر» نداریم و یک راست به سراغ برگزاری حراج رفته‌ایم. نفس حراج ضرورت دارد و طی سال‌های اخیر این حراج‌ها به اقتصاد هنر کمک کرده‌اند. ما باید بتوانیم رابطه گسسته گالری‌ها را نزدیک کنیم و آیین نامه‌ها بازنگری شود تا بخشی از مشکلات حل شود.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی ‌وزارت ارشاد در مورد واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران توضیح داد: زمانی که موضوع واگذاری موزه مطرح شد، هنرمندان، واکنش و حساسیت مناسبی از خود بروز دادند و امیدواریم پرونده واگذاری موزه بسته شده باشد.

وی در ادامه نشست درباره واگذاری دوسالانه‌ها به انجمن‌های تجسمی ‌سخن گفت و تاکید کرد: وظیفه دولت برگزاری دوسالانه نیست اما ما می‌توانیم این مسئولیت را به انجمن‌های هنری واگذار کنیم تا خودشان برگزاری این دوسالانه‌ها را برعهده گیرند. از طرف دیگر برنامه‌ها و رویدادهایی که انجمن‌ها هر سال برگزار می‌کنند، به نظر من جذاب تر از برگزاری بینال‌ها است. انجمن‌ها باید با تمام قابلیت‌هایشان به میدان بیایند تا هر ۴۵ روز یک بینال برگزار شود. در این میان ارتباط بین مرکز هنرهای تجسمی ، موزه هنرهای معاصر تهران و موسسه توسعه هنرهای تجسمی ‌ایران باید اصلاح شود.

مظفری در مورد احداث گالری ملی که وزیر ارشاد سال گذشته قول داده بود، بیان کرد: احداث گالری ملی جزو برنامه‌های سال ۹۷ است، چراکه ما برای برگزاری رویدادهایمان مکان مناسبی نداریم و ما هم به شدت برای این موضوع اهمیت قائلیم.

وی در پایان نشست به اهمیت تشکیل سازمان صنفی هنرمندان تاکید کرد و گفت: اگر قرار باشد بخش عمده مشکلات هنر کشور محقق شود باید به فکر تشکیل سازمان صنفی هنرمندان باشیم و در مورد این موضوع با انجمن‌های مختلف صحبت کرده ایم و در این مورد به کمک رسانه‌ها و مطالبات آنها نیاز داریم.

نظر شما