شناسهٔ خبر: 27887819 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

در نشست خبری اعلام شد

معاینه و ثبت آثار موزه هنرهای معاصر تهران طی ۶ ماه

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی گفت: طی ۶ ماه آینده، تمام آثار موزه هنرهای معاصر تهران معاینه شده و پس از بررسی اسناد، در سامانه بارگذاری می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، نشست خبری هادی مظفری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه ۱۳ شهریور) در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست اظهار داشت: من سیزدهم تیرماه به دفتر هنرهای تجسمی آمدم و امروز پس از 2 ماه فکر می‌کنم می‌توانم تا اندازه‌ای پاسخگوی فرصت‌ها و چالش‌های حوزه هنرهای تجسمی باشم.

مظفری ادامه داد: از ابتدای حضورم سراغ انجمن‌های تجسمی رفتم، تفاوت عمده ما با دیگر دفاتر معاونت هنری این است که آنها با یک موضوع ارتباط دارند اما ما با 7 انجمن به اضافه دو گروه نگارگران و کاریکاتوریست‌ها در ارتباط هستیم. می‌توانم امروز ادعا کنم با مسائل جدی انجمن‌ها آشنا هستم.

* ثبت آثار موزه هنرهای معاصر تهران در سامانه

این مقام مسئول درباره گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران گفت: 3259 اثر ثبت شده در گنجینه وجود دارد و 512 اثر هم موجود است اما شرایط ثبتش با آثار ثبتی متفاوت اما در حال بررسی است. مدیران قبلی تلاش کردند 3259 اثر را در سامانه دولتی «جام» ثبت کنند؛ این کار مقدماتش رقم خورده اما چون جام بیشتر مربوط به آثار میراثی است، هنوز آثار موزه هنرهای معاصر ثبت نشده‌اند.

سامانه قرار است 3 کار انجام دهد، یک تمامی آثار بارگذاری خواهند شد با همه اطلاعات مربوط به اثر، دوم: آثار با اسناد خریداری‌اش مطابقت داده خواهد شد. سوم معاینه حضوری اثر توسط تیمی از هنرمندان و کارشناسان پژوهش هنر اتفاق می‌افتد، فاز یک ثبت دو ماه آتی انجام می‌شود اما برای معاینه آثار مطابقت با اسناد نیاز به 4 ماه زمان دارد. یعنی پس از 6 ماه گزارش کامل این فرآیند در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

وی درباره نظارت بر گالری‌ها گفت: در حوزه فرهنگ و هنر دو شیوه نظارت داریم،‌یک نظارت قبل از اکران و انتشار اثر است، یک نظارت پس از اجراست و بر عهده مدیر است گالری‌ها از این حیث نظارت برخوردارند.

در تهران 261 گالری مجوز دارند و سایر شهرها 273 گالری مجوز ارشاد دارند که شامل گالری‌های خصوصی، دولتی و نهادهای عمومی است از مجموع این 530 گالری حدود نیمی از آنها فعال هستند اما اگر بخواهیم وظیفه اصلی گالری را که گردش اقتصاد هنری است‌،حدود 60 تا 70 گالری فقط چنین شرایطی را دارند.

اگر 19 هزار گالری در کل دنیا وجود دارد، ما روی کاغذ حدود 1.5 درصد گالری‌های دنیا را در اختیار داریم اما این واقعی نیست، چون باید راجع به گالری‌ها صحبت کنیم که در معرفی هنرمند و گردش آزاد اقتصاد هنر فعال هستند.

مظفری درباره بازار هنر که در طول زمان از مسیر اصلی خود منحرف شده است،‌گفت: پیگیری‌هایی در وزارت کار و قوه قضائیه انجام شده است و وقتی به نتیجه برسد، خدمت شما اعلام می‌کنیم.ما در کشور دچار بحران جدی جشنواره‌ها هستیم و در حوزه تجسمی این بحران پررنگ‌تر است و هر کسی که خواسته یک اقدام هنری انجام دهد یا حضور خود را اعلام کند، یک جشنواره راه‌اندازی کرده است.

 در حال حاضر تقریباً هر 5 روز یک جشنواره در حوزه تجسمی داریم که در حد یک شمع روشن و سپس خاموش می‌شوند. اگر اعتقاد به اثرگذاری جشنواره‌ها داریم، حتماً باید مدیریت شوند و جشنواره‌های غیرکاربردی یا در همدیگر ادغام یا حتی منحل شوند. متأسفانه کوچک‌ترین خلاقیتی در جشنواره‌ها نمی‌بینیم و همه جشنواره‌ها در یک قالب برگزار می‌شوند.

طبق برنامه اعلام شده مرمت حوزه باید تا 4 ماه دیگر به پایان برسد، در موزه 160 جبهه‌کاری داریم در بام موزه 34 درصد، در نما 26، در محوطه 16 درصد، در گالری‌ها 18 درصد، گنجینه یک درصد پیشرفت داشتیم و هنوز وارد بخش تأسیسات نشدیم.

مجموعاً 21 درصد پیشرفت داشتیم اما طبق برنامه باید 33 درصد پیشرفت بودیم البته پیمانکار به ما قول داده تا پایان شهریور به عدد واقعی خواهیم رسید. تا زمانی که ارزش‌گذاری آثار انجام نشود، امکان بیمه آثار فراهم نیست.

نفس حراج لازم است و طی سال‌های اخیر حراج‌هایی که برگزار شده، به اقتصاد هنر کمک کرده است اما این نقصان که حراج داریم اما ؟؟؟نداریم باید رفع شود. پرونده واگذاری موزه هنرهای معاصر به میراث فرهنگی بسته شده است و جای نگرانی نیست. دو سالانه‌های موضوع مهمی است و انجمن‌ها توافق می‌کنند یکسال 4 دوسالانه و سال دیگر 5 دوسالانه داشته باشیم. در کنار این‌ها جشنواره تجسمی جوانان و جشنواره فجر را اضافه کنید. بنابر این در 10 ماه غیر از (اسفند و فروردین) باید 7 ـ 6 بینال برگزار شود چه در سطح ملی، چه در سطح بین‌المللی آیا این زمان کافی است؟!

هر چند که رخدادهایی مانند سرو نقره‌ای انجمن طراحان گرافیک یا « 10 روز با عکاسان» انجمن عکاسان ایران چیزی کمتر از بینال ندارد و به امضای این انجمن‌ها تبدیل شده است، شاید حتی نیاز باشد بینال‌ها را حذف کنیم و به برنامه هر انجمن بهای بیشتری بدهیم.

مرکز هنرهای تجسمی طی سال‌های گذشته نتوانسته در ساختار به میزان دیگر مراکز موسیقی و نمایشی، اثرگذار باشد. عدم وجود ساختار در مرکز هنرهای نمایشی جدی‌ترین چالش ماست.

در مرکز هنرهای تجسمی ساختار نداشتیم و نداریم و کار جدی را شروع کردیم که نه تنها ساختار‌سازی کنیم بلکه ارتباط مناسب‌ بین موزه هنرهای معاصر موسسه هنرهای تجسمی چه پاسخ مثبت و منفی بدهم راجع به یک مافیا.

وقتی در حوزه اقتصاد هنر اتفاقی می‌افتد بسیاری آن را رشد می‌بینند اما یک عده هم نگران آن می‌شون.

گالری ملی جزء برنامه‌های سال 97 حوزه تجسمی، پروژه‌های عمرانی هم هست و امیدواریم بتوانیم اعتبارات کافی را جذب کنیم و بتوانیم به ایجاد یک مکان ملی برای رویدادهای هنری برسیم.

فاصله جشنواره تجسمی فجر با جشنواره‌های فیلم و تئاتر و موسیقی زیاد است، همین دیرتر رفتن سراغ جشنواره تجسمی باعث شده که نهال آن به درخت تنومندی تبدیل نشود.

تا امروز 1.5 میلیارد تومان در بازسازی موزه هزینه شده است و از نظر تأمین اعتبار تا امروز مشکلی نداشته‌ایم. درباره جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود، ظرف 45 روز گزارش مالی آن را اعلام و شفاف‌سازی می‌کنیم.

کیوریتور هلندی در حال تدارک نمایشگاهی از آثار موزه هنرهای معاصر هست و پس از اتمام تعمیرات، موزه با افتتاح این نمایشگاه بازگشایی می‌شود.

فکر می‌کنم سال‌های زیاد، حوزه هنرهای تجسمی به حق خودش نرسیده است و باید طی سال‌های آتی جبران شود، همچنین لطف وزیر محترم ارشاد شامل ما شد و 30 درصد افزایش اعتبار داشتیم.

زمانی که سازمان نظام صنفی هنرمندان را داشته باشیم، می‌توانیم از هنرمندان حمایت بهتری داشته باشی، همانطور که سازمان نظام پزشکی یا کانون وکلا داریم در هنر هم نیاز داریم خانه هنرمندان به صورت جدی به این حوزه ورود کرده است.

این سازمان چند کار باید انجام دهد، از جمله تشخیص درجه هنری هنرمند یا رسیدگی به تخلفات او به هر حال هر جا مباحث مالی به میان بیاید، امکان تخلف هم وجود دارد.

زمانی می‌توانیم مشخص‌تر درباره فساد در هنر صحبت کنیم که خود هنرمندان وارد این حوزه شوند، همچنین رسانه‌ها ایجاد سازمان صنفی را مطالبه کنند.

انتهای پیام/

 

 

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما