شناسهٔ خبر: 26819542 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نگین چهارفصل ایران زمین آماده پذیرایی از گردشگران تابستانی

استان چهارفصل اردبیل گوشه‌ای از مهد تمدن ایران زمین بوده که به جهت برخورداری از جاذبه‌های طبیعی منحصربفرد سالانه از میلیون ها گردشگر میزبانی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ استان اردبیل به عنوان یکی از استانهای سردسیر کشور قابلیتهای بسیاری در حوزه گردشگری دارد که هر چهار فصل این منطقه برای سیاحت و سفر بسیار مناسب بوده و این استان با جای دادن هزاران جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری در دل خود سالانه از میلیونها گردشگران داخلی و خارجی به زیبنده‌ترین شکل ممکن میزبانی می‌کند.

از آنجایی که توسعه اقتصادی مبنی بر توسعه گردشگری بوده و این موضوع امروزه از اهمیت بیشتری برخوردار است که در این زمینه استان اردبیل با دارا بودن قابلیتها و ظرفیتهای بی‌شمار گردشگری و طبیعی می‌تواند محور گردشگری و اقتصادی خود را بیش از پیش تقویت کند.

13 هزار تخت برای استقبال از مسافران تابستانی آماده است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل اظهار داشت: امسال برای استقبال از مسافران تابستانی در حال‌حاضر در سطح استان 32 هتل با مجموع 13 هزار تخت، 86 هتل آپارتمان، 100 مهمانپذیر، یک متل، سه کمپینگ، دو پاسیون، 143 باب با مجموع 500 تخت خانه مسافر، 34 مراکز بین‌راهی تجهیز شده است.

علیرضا عبداللهی با اشاره به آمادگی کامل مجتمع‌های آبدرمانی و مراکز اقامتی برای پذیرایی شایسته از گردشگران در سطح استان اردبیل گفت: همچنین 36 مجتمع آبدرمانی 22 مجتمع دولتی و مابقی خصوصی، 40 دفتر خدمات مسافرتی نیز برای این منظور تجهیز شده‌اند.

وی ضمن تاکید بر اینکه برای پذیرایی و استقبال از مسافران تابستانی و برای ایجاد یک تغییر در شیوه استقبال نسبت به سالهای گذشته یک سری برنامه‌های فرهنگی و جشنواره‌ها نیز تدارک دیده شده است، ادامه داد: در این زمینه اوایل و اواسط تیر ماه در سطح استان به برگزاری دو جشنواره مهم ملی در اردبیل بودیم که چهارمین نمایشگاه ملی گردشگری و صنایع دستی و همچنین سیزدهمین دوره جشنواره آش محلی و غذاهای سنتی با استقبال گرم گردشگران داخلی و خارجی همراه بود.

این مسئول با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده تا نخستین جشنواره گردشگری و غذا سوم تا پنجم مرداد ماه امسال با حضور سرآشپزان و آشپزهای آماتور در استان اردبیل برگزار شود، خاطرنشان کرد: این جشنواره در بازه زمانی مذکور و مصادف با روز اردبیل در مجتمع کوثر برگزار می‌شود که در انتهای این جشنواره غذاها داوری شده و همچنین به تمامی شرکت‌کنندگان گواهی حضور صادر می‌شود.

عبداللهی ادامه داد: منتخبین این جشنواره در بهمن ماه امسال در بزرگترین جشنواره گردشگری و غذا که در تهران برگزار می‌شود شرکت خواهند کرد که این جشنواره نیز طبق رایزنی‌های انجام شده به صورت زنده هم از شبکه سه و در صورت موافقت هم از شبکه سبلان پخش خواهد شد.

وی یادآور شد: به دلیل اینکه بازار هدف ما کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌باشد در این زمینه با شبکه العالم نیز توافقاتی صورت گرفته است تا برای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل با ما همکاری لازم را داشته باشند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین یادآور شد: برای سهولت بازدید گردشگران از اماکن گردشگری و تاریخی و بناهای تفریحی استان امسال به منظور تهیه و توزیع بروشور و نقشه این اماکن حدود 250 میلیون تومان در سطح استان هزینه شده است.

سرعین تنها شهر دنیا که 2 برابر جمعیت خود تخت هتل دارد

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهر توریستی سرعین را تنها شهر در دنیا معرفی کرد که 2 برابر جمعیت خود تخت هتل دارد و گفت: هم‌اکنون از مجموع 13 هزار تخت هتل در سطح استان حدود 11 هزار تخت متعلق به هتل‌های شهرستان سرعین می‌باشد که در این زمینه این شهر به عنوان تنها شهری در دنیا شناخته شده است که 2 برابر تعداد جمعیت خود تخت هتل دارد.

عبداللهی جاذبه‌های گردشگری و آبگرم‌های معدنی این شهر را فرصتی مناسب برای توسعه و رونق هرچه بیشتر این شهر دانست و افزود: در این زمینه شهر توریستی سرعین با آب و هوای مناسب و شرایط گردشگری ایده‌آل سالانه پذیرای میلیونها گردشگر از اقصی نقاط دنیا می‌باشد.

به گفته معاون گردشگری استان هدف از استقبال مسافران در تابستان 97 روی‌آوری به جشنواره‌های فرهنگی و تفریحی است که در این زمینه برگزاری فستیوال گردشگری نمین، جشنواره گلیم عنبران، جشنواره آللاه لاما یا همان شکرگزاری برداشت گندم در شهرستان گرمی، جشنواره عشایر و توسعه گردشگری در خلخال من جمله اقدامات و تدارکاتی است که در تابستان امسال برای میزبانی هرچه شایسته‌تر از مسافران و گردشگران در سطح استان تدارک دیده شده است.

نصب تابلوهای متحدالشکل برای نخستین بار در اردبیل

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: امسال برای نخستین بار تابلوهای معرفی اماکن و بناهای تاریخی به صورت متحدالشکل و به دو زبان فارسی و انگلیسی در سطح شهرهای استان نصب می‌شود که در این خصوص با سرمایه‌گذاری و تخصیص اعتبار 110 عدد تابلو برای سطح استان در نظر گرفته شده است که 25 عدد از این تابلوها تا روز اردبیل در مکانهای نرتبط نصب می‌شود.

عبداللهی اظهار کرد: به دلیل اینکه اهم گردشگران و توریست استان اردبیل از کشور جمهوری آذربایجان بوده در این زمینه سعی داریم تا تابلوهای معرفی اماکن گردشگری و تاریخی اردبیل را به چهار زبان‌ فارسی، انگلیسی، ترکی استانبولی و آذری توزیع و در سطح شهرها نصب کنیم.

دلالی توریسم سلامت حذف می‌شود

وی بحث توریسم سلامت و توریسم درمانی را برای گردشگری استان اردبیل بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: به منظور جذب توریست از کشور جمهوری آذربایجان و ترکیه بدون واسطه و بی هیچ دلالی‌گری با شرکتها و دفاتر خدمات مسافرتی رایزنی‌هایی صورت گرفته است تا برنامه خدمات پزشکی به توریست‌های این کشور قبل از سفر به اردبیل ارائه شود تا بدین صورت شاهد برخی سوءاستفاده‌ها از حضور این افراد در سطح استان نباشیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: در بحث تردد مسافران در تابستان سال 96 نمی‌توان آمار دقیقی را ارائه داد اما اگر بخواهیم به صورت تقریبی آماری از ورود و خروج مسافران داخلی و خارجی به استان ارائه دهیم باید بگوییم که در سال گذشته حدود 8 میلیون نفر گردشگر داخلی و 35 هزار نفر گردشگر خارجی را در استان میزبانی کردیم.

عبداللهی ادامه داد: این آمار نسبت به مدت مشابه سال 95 رشد 3 درصدی را نشان می‌دهد که در کنار این ورود و خروج آمار بازدید فقط گردشگران خارجی از بقعه شیخ صفی الدین اردبیل در سال گذشته 6 هزار نفر بوده است که 90 درصد این گردشگران از کشورهای اروپایی و 10 درصد مابقی از کشورهای آسیایی بوده است.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاها و ییلاقات اردبیل

علیرضا حسن‌پور، کارشناس مسئول گردشگری استان نیز در مصاحبه با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل با اشاره به اینکه هم‌اکنون 3 اقامتگاه بوم‌گردی در سطح استان به صورت فعال بوده و از مسافران پذیرایی می‌کنند، اظهار داشت: اقامتگاه روستای کزج  با 14 واحد خانه روستایی آماده پذیرایی از گردشگران بوده و اقامتگاه شهرستان مشگین‌شهر نیز با 11 واحد خانه روستایی و  همچنین اقامتگاه شئون واقع در شهرستان گرمی در فصل تابستان به مسافران و گردشگرانی که قصد حضور در روستاهای گردشگری دارند، خدمات ارائه می‌دهند.

وی ضمن تاکید بر قابلیت اقامتگاه بوم‌گردی روستای کزج تصریح کرد: اقامتگاه بوم‌گردی روستای کزج برای نخستین بار در کشور به صورت متمرکز راه‌اندازی شده است که زمینه برای اجرای پروژه‌هایی همچون "مدرسه طبیعت" در این اقامتگاه بوم‌گردی مهیاست.

وی از راه‌اندازی چند اقامتگاه بوم‌گردی دیگر در سطح استان خبر داد و خاطر نشان کرد: امسال 3 اقامتگاه بومگردی دیگر افتتاح خواهد شد که اقامتگاه بوم‌گردی آلوارس تا اواخر سال به بهره‌برداری می‌رسد و همچنین 2 اقامتگاه دیگر در شهرستان گرمی نیز در دست اقدام و اجرا می باشند.

کارشناس مسئول اداره کل میرثا فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: از میان 500 روستای هدف گردشگری در کشور 12 روستای هدف گردشگری سهم استان اردبیل بوده که سعی بر این داشتیم تا در این روستاها سقف سرمایه‌گذاریها را جذب کرده و در راستای راه‌اندازی دهکده توریستی در سطح استان اردبیل اقدام نماییم.

به گفته حسن‌پور رتبه استان اردبیل در بحث اقامتگاه بوم‌گردی در سطح کشور خوب بوده و این استان در میان 10 استان اول قرار دارد.

اردبیل به استان جشنواره‌ها و نگین گردشگری تبدیل می‌شود

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: هدفگذاری شده تا استان اردبیل با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالا و متنوع آن، تا سال 2020 به استان جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و نگین گردشگری تبدیل شود.

نادر فلاحی با اشاره به تنوع آب و هوایی، آداب و رسوم و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در استان اردبیل گفت: این ظرفیت‌ها زمینه‌ای را فراهم می کند تا بتوانیم فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان را افزایش دهیم و فرصتی برای برگزاری جشنواره‌های مختلف در حوزه گردشگری و فرهنگی به شمار می‌رود.

وی گردشگری را مهمترین محور برای توسعه استان اردبیل با توجه به جاذبه‌هایی موجود در منطقه برشمرد و تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا با بهره‌برداری بهینه و شایسته از ظرفیت‌های موجود گردشگری در استان زمینه برای توسعه استان با محوریت گردشگری را فراهم آوریم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از تدوین تقویم برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی و گردشگری در استان خبر داد و افزود: برنامه‌ریزی شده تا این رویدادها و جشنواره‌ها در تمامی مناطق استان برگزار شده و 10 شهرستان استان سهمی در این حوزه داشته و در این زمینه نقش تاثیرگذار خود را به نمایش بگذارند.

فلاحی با تاکید به تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری اردبیل با حمایت مسئولان استانی بیان کرد: برای رونق و توسعه گردشگری استان اردبیل نیازمند حمایت و فعالیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران هستیم تا بتوانیم توسعه تاسیسات و زیرساخت‌های گردشگری را در استان فراهم آوریم که برای تحقق این مهم از سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری استان حمایت می‌شود.

اقدامات شهرداری برای استقبال از مسافران تابستانی

با توجه به آغاز فصل تابستان و ورود خیل عظیم گردشگران به شهر گردشگری و توریستی اردبیل شهرداری اردبیل نیز در کنار سایر ارگانهای ذی‌ربط طبق سالهای گذشته اقدام به فعالیتها و اقداماتی کرده است تا در نهایت منجر به ارتقای رضایتمندی و رفاه مسافران در سطح شهر اردبیل شود.

از آنجایی که توسعه اقتصادی مبنی بر توسعه گردشگری امروزه از اهمیت بیشتری برخوردار است، شهرداری اردبیل نیز همانند همیشه اقدامات عملی خود را در راستای پذیرایی شایسته و در خور از گردشگران و مسافران در سطح اردبیل به کار گرفته است.

شهردار اردبیل در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، گفت: شهرداری اردبیل امسال نیز به روال سالهای گذشته برخی اقدامات مناسب در راستای استقبال از گردشگران و مسافران داخلی و خارجی در شهر اردبیل تدارک دیده است که در این زمینه تشدید تنظیف و تلطیف و پاکیزگی معابر و جوی آبها در شهر توسط نیروهای خدمات شهری شهرداری اردبیل، طراحی و اجرای اپلیکیشنهای مناسب گردشگری از جمله این اقدامات است.

حمید لطف‌اللهیان با اشاره به برگزاری تور رایگان اردبیل‌گردی با هدف معرفی مکانهای تاریخی و گردشگری شهر به مسافران، افزود: این تور به صورت روزانه در دو نوبت صبح و عصر در سطح شهر اردبیل اجرا می‌شود.

وی طراحی و اجرای اپلیکیشن آرتا گرام ( دانلود از بازار) به عنوان بزرگترین بانک اطلاعاتی اماکن استان اردبیل را از اقدامات تازه در سطح اردبیل دانست و تصریح کرد: این اقدام با همکاری سازمان میراث فرهنگی انجام می‌شود که مسافران و گردشگران با دانلود از بازار و نصب در گوشی می‌توانند از اماکن عمومی اهم از رستوران، هتلها و مکانهای عمومی اطلاعات لازم را داشته باشند.

شهردار اردبیل تشکیل اکیپهای ناظر برای بازدید از وضعیت آبخوریها و سرویسهای بهداشتی و رفع نواقصات موجود و توزیع بیش از 2 هزار نقشه گردشگری در بین گردشگران را دیگر اقدامات این نهاد برای استقبال از مسافران در اردبیل معرفی کرد.

لطف‌اللهیان با اشاره به اهیمت گردشگری در راستای توسعه اقتصادی در منطقه اظهار کرد: امسال علاوه بر اقدامات صورت گرفته در راستای استقبال از مسافران تابستانی کیوسکهای اطلاع‌رسانی و راهنمای مسافر در ورودی شهر راه‌اندازی و نصب می‌شود که در تعطیلات عید نوروز نیز این طرن در ورودیهای شهرها اجرا شد.

شورابیل تجهیز می‌شود

شهردار اردبیل از آماده‌سازی ویژه مجتمع تفریحی و گردشگری شورابیل در اردبیل خبر داد و گفت: به منظور استقبال از مسافران تابستانی در شهر اردبیل مجتمع گردشگری شورابیل به شکل ویژه آماده‌سازی و ساماندهی شده است که در این راستا بیشتر گردشگران و مسافران در صورت اسکان در اردبیل تمایل بیشتری به اقامت و تفریح در این مجتمع دارند.

لطف‌اللهیان ساماندهی پارکینگ این مجتمع و ایجاد کمپهای گردشگری موقت را از دیگر اقدامات انجام شده در سطح شهر اردبیل دانست و افزود: باتوجه به اینکه مرکز توجه اجرای طرح‌های گردشگری در سطح شهر منطقه گردشگری و نمونه شورابیل بوده اما در سطح شهر نیز اقدامات لازم در این راستا انجام گرفته است که اجرای بیش از سه طرح فرش گل در سطح شهر با هدف زیباسازی شهر، ایجاد محلهایی برای مسافران به منظور برپایی چادر، تعمیر و تجهیز نمازخانه‌های سطح شهر، ساماندهی ورودیهای شهر، سازماندهی سرویسهای بهداشتی در چهار ورودی شهر از جمله این اقدامات می‌باشد.

وی اظهار کرد: احداث آب نما با هدف زیبایی منظر شهری من جمله اقدامات شهرداری برای امسال بود که خوشبختانه توانستیم در این راستا نیز با اجرای این طرحها سیمای شهر را تا حدی زیبا جلوه دهیم.

معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل نیز از تجهیز و تنظیف سرویسهای بهداشتی، نظافت پارکهای حوزه مناطق، گلکاری و چمن کاری پارکهای حوزه‌ها، جاگذاری صندلیهای سنگی در پارکها، تامین روشنایی پارکها از طریق نصب تیرهای چراغ برق و دیگر اقدامات برای زیباسازی سطح شهر و ارائه خدمات به گردشگران خبر داد.

شهرام لازمی‌زارع تصریح کرد: به منظور فراخ خیال گردشگران از بابت وجود سرویس‌های بهداشتی و نظافت این اماکن برای امسال حدود 52 باب سرویس بهداشتی در مناطق چهارگانه شهرداری تجهیز و ساماندهی شده است.

وی ادامه داد: در مناطق 3 و همچنین در منطقه نمونه گردشگری شورابیل اردبیل بیش از 7 باب نمازخانه شهری برای اسکان مسافرات تدارک دیده شده که این تعداد از اماکن به صورت روزانه به گردشگران و مسافران حاضر در منطقه خدمات ارائه می‌دهند.

استان اردبیل در دامنه کوه مرتفع ساوالان و فاصله اندکی از بندر آستارا واقع شده است که به منزله دامنه وسیع کوه مرتفعی مشرف به دریاست و داشتن اقلیم مناسب از یک سو و تاثیرپذیری از مناطق بحری از سویی دیگر بر زیبایی ها و جاذبه های طبیعی این استان که به منزله قطعه ای از بهشت در شمالغرب فلات ایران محسوب می شود، می افزاید.

توزیع فصلی گردشگری یکی از موضوعاتی است که در بحث گردشگری و هم اقتصادی امسال به صورت جدی در سطح استان اردبیل توسط ارگانهای مربوطه دنبال می‌شود که در این زمینه فعال کردن فصل گردشگری زمستان اردبیل با عنوان "زمستان بیدار" از اهم اقداماتی است که در دست مطالعه و بررسی می‌باشد.

انتهای پیام/س

نظر شما