شناسهٔ خبر: 2634622 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مجلس، مظهر حکمت اداره کشور است

صاحب‌خبر -


به گزارش واحد مرکزی خبر ، دکتر علی لاریجانی در سومین همایش ملی نقش پژوهش در فرایند قانون گذاری در سخنانی افزود : زنده بودن یک حرکت به آن است که همیشه آن حرکت خود را در جریان یک پرسش اساسی قرار دهد و سوال کند چرا به وجود آمده است.

وی گفت : در صورت مواجهه با این سوال اگر مشکلی وجود داشته باشد دستکم این مشکل رفع می شود.

لاریجانی افزود: در مورد نهادها نیز این موضوع وجود دارد ؛ نهادهای زیادی وجود دارند که باید پرسیده شود اگر آنها نباشند چه می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نهادها بر حسب شرایط به وجود می آیند اما آنها نیز پس از مدتی دچار عادات و شرایط روزمرگی می شوند و برای آنکه از این مسائل دور شوند باید پرسیده شود که چرا به وجود آمدند.

وی گفت : اگر در مورد مرکز پژوهش های مجلس این پرسش را مطرح کنیم به این سئوال می رسیم که مجلس چرا نیازمند این مرکز است و شاید یک زمان از این نیاز فارغ شود و یا شاید شکل و ماموریت آن تغییر یابد .

لاریجانی افزود: به فرموده رهبر انقلاب مجلس ریل گذار است و باید بر اساس شناخت حرکت کند.

وی گفت: البته وجه دیگر این است که ما به تکلیف عمل می کنیم اما تکلیف متاخر ازشناخت است و اگر کسی شناخت نداشته باشد تکلیف از او سلب می شود.

مرکز پژوهش های مجلس پل ارتباطی با دانشگاه

رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار تبدیل گروههای کارشناسی مرکز پژوهشهای مجلس به پل های ارتباطی با دانشگاههای کشور شد.

علی لاریجانی در ادامه گفت : اگر مرکز پژوهشها این ارتباطات را با بخشهای مختلف کشور برقرار کند آنگاه می تواند ادعا کند به بخش حکمت آموز مجلس کمک کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود : زمانی می توانید بگویید که از توان علمی دانشگاههای کشور در فرایند تصمیم سازی استفاده کرده اید که بتوانید با  انجمن های عملی دانشگاهی در فرایند تصمیم سازی ارتباط برقرار کنید.

لاریجانی با بیان اینکه شناخت یک امر تکاملی است که باید در این روند از همه اندیشمندان استفاده شود گفت: اداره کشور جزو مشکل ترین شناختهاست بطوری که کانت سخت ترین شناخت ها را شناخت سیاسی می داند زیرا باید موضوعات به گونه ای فهم شود که  روی اراده مردم تاثیر بگذارد و آنها را به  سمتی که شما می خواهید هدایت کند،‌ لذا مرکز پژوهشها باید در این زمینه گام بردارد .

عقلانیت ، ضرورت اصلی اداره کشور

رئیس مجلس شورای اسلامی بهره گیری از عقلانیت را ضرورت اصلی اداره کشور دانست و گفت : مجلس محل آرای مختلف سیاسی است اما این سیاستها باید از نوعی تفکر عقلانی برخاسته باشد در غیر اینصورت  تصمیمات موجی خواهد بود  و از امکانات استفاده بهینه نخواهد شد .

وی با بیان اینکه بسیاری از موضوعات جاری کشور هیچ ارتباطی با تفکرات و گرایشهای مختلف سیاسی ندارد افزود: اینکه کشور با مشکل کم آبی یا معضل بهره وری پایین نیروی انسانی مواجه است هیچ ارتباطی با سرکار بودن هر یک از گرایشهای سیاسی اعم از اصول گرا یا اصلاح طلب ندارد و هر گروهی که سر کار باشد باید برای حل این مشکلات چاره اندیشی کند.

 بخش متفکر جامعه به موضوعات مهم کشوربپردازد

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقشه آمریکا و برخی کشورهای منطقه در خصوص کاهش قیمت نفت و ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران، از مرکز پژوهش های مجلس خواست اولویت های کوتاه مدت بودجه 94 را در راستای اقتصاد مقاومتی تحقیق و بازشماری کند.

علی لاریجانی با اشاره به پایین بودن بهره وری در کشور گفت: هر نحله سیاسی در کشور با این مسئله مواجه است و تا وقتی به این موضوع نپردازیم نمی توانیم از منابع کشور صیانت کنیم.

وی افزود: این یعنی بخش متفکر جامعه ما خارج از اینکه چه گروهی سر کار است باید به موضوعات مهم کشور بپردازد و مرکز پژوهش های مجلس باید این وسیله را فراهم کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چند مسئله برای مرکز پژوهش های مجلس مهم است گفت: با توجه به اینکه برخی قوانین زمانی تدوین شده اند که سیاست های بالادستی نبوده است، یک جایی در مرکز پژوهش های مجلس مشخص شود که گروه هایی مسئولیت وارسی این قوانین را انجام دهند تا در نهایت اصلاحی صورت گیرد.

لاریجانی افزود: این غیر از تنقیح قوانین است که معاونت قوانین مجلس در حال انجام دادن آن است و به زودی بخشی از اقداماتش در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

وی گفت: مرکز پژوهش ها باید تحقیق کند تا به دست آورد که کدام یک از قوانین نسخ ضمنی شده و کدام یک نسخ آشکار و سپس در جهت اصلاح قوانین گام بردارد.

لاریجانی افزود: فکر می کنم یک ماموریت مهم این است که مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گروه هایی را در خود مامور کند تا مطالعه کنند سیاست های کلی چقدر با قوانین تعامل داشته است.

وی گفت: در شرایط فعلی کشور که ما با جریان بین المللی مواجهه ای داریم و آنها بیشتر در بخش اقتصادی ما را هدف گرفته اند باید اولویت هایی را در امتداد شرایط دراز مدت در نظر بگیریم تا بتوانیم فعلا در کوتاه مدت مشکلات را حل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: شاید سیاست های اقتصاد مقاومتی هم که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند با نگاه به این دو بعد باشد یعنی حل مشکلات در کوتاه مدت با در نظر گرفتن سیاست های درازمدت.

توطئه امریکا درمورد قیمت نفت

لاریجانی با بیان اینکه باید در موضوع حل مشکلات اقتصادی اولویت بندی کرد گفت: کاری که اخیرا امریکائیها با همدستی برخی کشورهای منطقه در مورد نفت انجام دادند و قیمت های نفت را با نیم نگاهی به ایران سرازیر کردند توطئه ای است که برای خود این کشورهای منطقه هم گرفتاریهایی پیش خواهد آورد و این کار شرایط کشور را با 6 ماه پیش متفاوت کرده است.

وی افزود: همین بودجه ای هم که دولت ارائه کرده با وضع فعلی نفت متفاوت است و شرایط اضطراری را بوجود آورده است که باید برای سامان بخشی به وضع کشور تلاش کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث بودجه سال اینده اولویت هایی وجود دارد که مرکز پژوهش های مجلس باید به آنها توجه کند.

لاریجانی با برشمردن چند نکته پیرامون بودجه سال آینده افزود: اگر بودجه عمرانی راه نیافتد تولید نمی تواند راه بیافتد بنابراین شاهد رکود اقتصادی خواهیم بود.

وی گفت: باید تلاش کنیم تا هم شرایط را از رکود دربیاوریم و هم تولید را رونق ببخشیم بنابراین وظیفه مرکز پژوهش های مجلس است که بگوید چگونه می توان بودجه عمرانی را حرکت داد.

در تعیین بودجه عملکرد مهم است    

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : با نوشته روی کاغذ و اینکه فلان مقدار بودجه جاری و عمرانی باشد، دردی را دوا نمی کند بلکه عملکرد مهم است.

دکتر لاریجانی در ادامه سخنان خود در همایش ملی نقش پژوهش در فرایند قانون گذاری با اشاره به تعداد زیاد طرح های نیمه تمام در کشور گفت : یکی از راه ها این است که این طرح ها به بخش خصوصی واگذار شود .

رئیس مجلس خاطرنشان کرد : ما 650 هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه داریم که اگر بتوانیم آن را به سمت تولید سوق دهیم توفیق خواهیم داشت و گر نه این نقدینگی راه دیگری را برای خود جستجو خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در بودجه سال گذشته ، مجلس وارد شد و مشکل بهداشت و درمان کشور را تا حد زیادی حل کرد افزود : این کار مهمی بود و در لایحه دولت هم نبود و مجلس راه هایی پیدا کرد که آن شرایط به هم ریخته بهداشت و درمان به یک آرامشی برسد .

لاریجانی با طرح این سوال که چگونه می شود از این شرایط خارج شد و نقدینگی را به سمت تولید برد افزود : باید مشوق ایجاد کرد زیرا با همین روش های متعارف و قوانین موجود، این موضوع امکان پذیر نیست .

رئیس مجلس گفت: شما باید مشوق هایی ایجاد کنید که این بار عظیم 400 هزار میلیارد تومان طرح های کلنگ خورده تکلیفش روشن شود .

لاریجانی با طرح این سوال که چگونه می شود اوراق مشارکتی توزیع کرد که نقدینگی را به سمت تولید ببرد گفت : چرا به رغم انتشار اوراق مشارکت این موضوع اتفاق نیفتاده است ؟ زیرا مقرراتی در سیستم بانکهای ما هست که از برخی بخش ها که نیاز دارند آن قدر وثیقه های عجیب و غریب می خواهند که امکان پذیر نیست .

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : شما باید تسهیلاتی به وجود بیاورید که این اوراق مشارکت توزیع شده و منابع برای تولید جمع آوری شود.

موتور صادرات باید براه افتد

وی با اشاره به نقش صادرات در توسعه کشور گفت : چرا در بازارهای اطراف کشور ما که بازارهای بسیار مهمی هم هستند به اندازه ظرفیتمان حضور نداریم ؟ چون مشوقهای صادراتی ما گاهی اجرایی نشده است و صادرات چی ها می گویند مشوق های قبلی را ندادید و این مشکل ایجاد کرده است .

لاریجانی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید مرغ کشور 5 / 2 میلیون تن و نیاز کشور ما 1 میلیون تن است افزود : بازار کشورهای اطراف ما نیازمند این تولید هستند که باید مدیریت شود.

وی اضافه کرد: اگر موتور صادراتی ما راه بیفتد اشتغال زیادی در کشور به وجود می آید .

اولویت باید کشاورزی، صنعت باید تولید باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ضروریست باتوجه به اینکه در روزهای آینده قرار است لایحه بودجه 94 بررسی شود تکلیف مشوق های صادراتی را در کشور روشن کنیم.

لاریجانی توجه به تولید را ضروری دانست و افزود: بسیاری از تولیدکنندگان به خاطر تلاطم قیمت ارز در سالهای گذشته که از هزار به سه هزار تومان افزایش پیدا کرد دچار مشکل سرمایه در گردش و معوقات شدند.

وی گفت: بانک ها سرمایه کافی برای حمایت از تولیدکنندگان ندارند و در این خصوص می توان از صندوق توسعه یا راه های دیگر استفاده کرد که قبلا این راهکارها در مجلس بررسی شده است.

لاریجانی تخصیص منابع سرمایه ای بانک ها به بخش تولید را از دیگر ضروریات خواند و افزود: در گذشته بخش مهمی از سرمایه بانک ها صرف امور خدماتی شد که اگرچه این اقدام هم لازم است اما اولویت باید کشاورزی، صنعت و به عبارتی تولید باشد.

وی گفت: درخصوص معوقات بانکی مربوط به کارخانجات باید اقدامی فوری انجام داد چرا که بسیاری از این کارخانه ها به دلیل تلاطم قیمت ارز دچار معوقات شده اند و اینها غیر از کسانی هستند که پول از بانک گرفتند و در جای دیگر خرج کردند.

رئیس مجلس افزود : می شود این موضوع را در استان ها بررسی کرد و مصادیق آن را دید تا معلوم شود کدام کارخانه نیاز به کمک دارد و با کدام سوء استفاده کننده باید برخورد شود.

لاریجانی در ادامه به وضع نامطلوب معادن کشور اشاره کرد و گفت: معادن در کشور ما دچار احتکار دولتی شده اند و دولت ها نمی گذارند بخش خصوصی استفاده کند درحالیکه بخش خصوصی می تواند تحت نظارت دولت در فواصل زمانی به فعالیت بپردازد.

وی افزود: اگر بخواهیم از تک محصولی خارج شویم باید بیش از اینها به معادن روی بیاوریم.

لاریجانی، سرمایه گذاری و ارائه تسهیلات به اموری را که سریع شغل ایجاد می کند ضروری خواند و گفت: بخشی از این اقدامات در کمیته امداد امام خمینی(ره) انجام شده است که می توان از آن بهره گرفت.

وی افزود: ما متناسب با آرایش شرایط کشور باید پاسخ های فوری تری برای اداره کشور داشته باشیم.

رئیس مجلس گفت: در بحث کشاورزی هم بودجه های خوبی برای آبیاری تحت فشار گذاشته بودیم که هرچه در این مسیر سرمایه گذاری کنیم جواب بهتری خواهیم گرفت و با محاصره اقتصادی که ایجاد شده است باید در بسیاری از موارد به خودمان متکی باشیم.

لاریجانی افزود: سیستم های گلخانه ای هم اگر ترویج پیدا کند باعث ایجاد شغل و صرفه جویی در مصرف آب خواهد شد.

وی به مسئولان مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاد داد: بسته ای تعریف کنند تا کشور در شرایط کنونی از لحاظ اقتصادی بتواند در مسیر تحول تولید قرار گیرد.

لاریجانی گفت: در وضع معمول لایحه بودجه هیچ حادثه مهمی رخ نمی دهد و اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی محقق شود اینگونه بسته هاست که تحول‌آفرین خواهد بود.

وی افزود: این روزها باید مرکز پژوهش ها روزهای پرکاری داشته باشد تا این بسته در زمانی که کمیسیون ها و همچنین کمیسیون تلفیق درحال بررسی لایحه بودجه هستند بتواند موجب رونق تولید کشور شود و این بسته برای کشور نجات بخش است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر می خواهید در بحث های هسته ای هم موفق باشیم باید بدانید که ما در شرایط ویژه خودمان، وضعیت مان را فهم کردیم و درست تصمیم می گیریم .

 



 





 



 



نظر شما