شناسهٔ خبر: 2634124 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

مجلس مظهر حکمت اداره کشور/ماموریت به مرکز پژوهش‌ها برای تدوین بسته رونق تولید

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس مظهر حکمت اداره کشور است گفت: مرکز پژوهش های مجلس زمانی می تواند موفق باشد که ارتباط گسترده با بدنه تحقیقاتی و اندیشمندان جامعه برقرار کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی امروز (دوشنبه 24 آذر) در سومین همایش نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری کشور، گفت: امروز روز مهمی است از نظر اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خود را در معرض قضاوتی قرار داده و بنا دارد از این جلسه استفاده کرده تا راه آینده را بپیماید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید از مرکز پژوهش‌های مجلس به ویژه آقای جلالی تشکر کرد که تاکنون زحمات بسیاری را متحمل شده اند و بنده احساس می‌کنم از بدو تولد مرکز پژوهش‌های مجلس یک حرکت تعاملی را در حین انجام امور داشته که این موضوع زنده بودن و پویایی آن را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: این نکته مهمی است که اگر به آن توجه شود زنده بودن و پویایی مرکز پژوهش ها و مجلس را افزایش می دهد و البته باید خود را در معرض این پرسش اساسی قرار دهد که چرا بوجود آمده و اگر خود را مواجه این پرسش کند می تواند اشکالات را مرتفع کند.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: وقتی انسان از بافت روزمرگی خود خارج می شود و خود را در معرض این پرسش اساسی قرار دهد که چرا بوجود آمده و قرار است که به کجا برود؟

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه اد: در سنت عرفا محاسبه، کلید حرکت تعاملی است و دلیل آن این موضوع است که انسان را با هستی مواجه می کند از این رو فیلسوف بزرگی می گوید پرسش اساسی برای همه در دنیا این است که چرا بوجود آمدیم و این مورد انسان را در جاده اصلی زندگی قرار می دهد.

وی تأکید کرد: بسیار دیده شده که نهادهای بزرگی در کشور بر حسب شرایط مختلف بوجود آمده و شکل گرفته است اما چون خود را در معرض این پرسش قرار نمی دهند که بودن ما چه فایده ای برای جامعه دارد دچار روزمرگی می شوند بنابراین اگر بخواهیم بگوییم مرکز پژوهش ها چرا شکل گرفت به این سوال می رسیم که مجلس شورای اسلامی چرا نیازمند مرکز پژوهش ها است البته شاید هم زمانی از نیاز این مرکز فارغ شود و شاید شکل وجود این مرکز در مجلس تغییر پیدا کند.

دکتر لاریجانی افزود: مجلس مظهر حکمت اداره کشور است و نیازمند است که به امور جامعه شناخت کافی داشته باشد و نکته مهم دیگر این است که گاهی شنیده می شود می گویند ما به تکلیف خود عمل کردیم این در حالی است که تکلیف متأخر از شناخت است و باید شناخت داشت تا تکلیف آور باشد و هر چه شناخت عمیق تر باشد تکلیف بهتر شناخته می شود.

وی افزود: اداره کشور جزء مشکل ترین شناخت ها است و چون در اداره کشور تنوع شناخت وجود دارد اداره آن کار سختی است بنابراین به گفته کانت فیلسوف بزرگ سخت‌ترین شناخت، شناخت سیاست و تدبیر مدون است و لذا مرکز پژوهشهای مجلس در انجام مأموریت‌های خود زمانی می تواند موفق باشد که از همه اندیشمندان استفاده کند از این رو اگر مرکز پژوهش ها امروز توانست این ارتباط را با بدنه تحقیقاتی کشور و اندیشمندان برقرار کند می تواند بگوید که به بخش حکمت آمیز مجلس کمک کرده است بنابراین باید تأکید کرد که از اینگونه مراکز ها نظیر مرکز پژوهش های مجلس در کشور بسیار وجود دارد و این ارتباطات باید قوی شود تا این دفاتر سرپل هایی باشند برای ارتباط های بهتر و بیشتر با دانشمندانی که در کشورخدمات بسیاری را ارائه می دهند.

 

مجلس محل آرای مختلف سیاسی است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس محل آرای مختلف سیاسی بوده و سیاست‌ها از نوعی تفکر عقلانی برخوردار است اگر اینطور نباشد اعوجاج به وجود می‌آید و تصمیم ها موجی می شود.

وی تاکید کرد: کسی نیست که بگوید در کشور آرای مختلف سیاسی وجود ندارد در همین مجلس آرای مختلف سیاسی را شاهد هستیم اما باید از جریان‌های سیاسی مختلف نظر عقلایی برخواسته شود و آنها را با هم مقایسه کنیم نکته‌ای که وجود دارد این است که مسائل کشور ربطی به گرایش‌های سیاسی ندارد .

دکتر لاریجانی افزود: اینکه اصلاح طلب یا اصولگرا روی کار باشد تأثیری در کم آبی ندارد باید همه جریان ها جواب بدهند که چطور می توان مشکل کم آبی را برطرف کرد و یا با چه مکانیزمی می توان کشاورزی را فعال کرد.

 

مسئله امروز کشور بهره‌وری پایین است

به گفته رئیس مجلس هر جریان سیاسی سر کار باشد مسئله کشور بهره‌وری پایین است و باید بسیاری از سوالات پاسخ داده شود بدون آنکه ربطی به گرایش سیاسی داشته باشد.

وی خطاب به متفکران جامعه، گفت: بخش متفکر جامعه ما باید فارغ از اینکه چه گروهی سر کار آمده است به امور کشور رسیدگی کند و مرکز پژوهشهای مجلس باید این وسیله را فراهم کند.

وی توضیح داد: مرکز پژوهشها می‌تواند در تحول کشور مفید باشد این مرکز باید قوانین تدوین شده را که در زمان های گذشته مصوب شد را با سیاست‌های کلی و سندهای چشم انداز مقایسه کند.

دکتر لاریجانی افزود: مرکز پژوهشها جایی را در نظر بگیرد تا قوانین را وارسی کند تا اگر قوانینی منطبق با سیاست های کلی نبود مشخص شود و نسبت به اصلاحات آن در مجلس اقدام شود.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور با جریان های بین‌المللی مواجه هستیم، ادامه داد: نسبت به شرایط فعلی باید اولویت‌های کشور را بر این اساس درنظر بگیریم البته این به این معنا نیست که شرایط بلندمدت را فراموش کنیم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد این پیام را برای ما دارد که هم باید مسائل امروز را در نظر بگیریم و هم به مسائل بلند مدت نگاه کنیم با این حساب باید اولویت بندی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در سومین همایش نقش پژوهش در قانونگذاری ادامه داد: گامی که اخیرا نسبت به ایران برداشته شد و مورد بحث است مسئله قیمت نفت است با سرازیر شدن قیمت این کالا هم مشکلاتی برای کشورهای منطقه به وجود آمد و هم مشکلات اقتصادی برای ایران. اما این گام با نیم نگاهی به تغییر شرایط اقتصادی ایران برداشته شد.

 

بودجه در شرایط فعلی باید متفاوت از وابستگی و اتکا به نفت باشد

دکتر لاریجانی با بیان اینکه شرایط نفتی ما نسبت به 6 ماه گذشته تغییر کرده است تأکید کرد: بودجه ای که با این شرایط نوشته می شود باید متفاوت از وابستگی و اتکا به نفت باشد تغییر شرایط در 6 ماه گذشته اضطراراً باعث شد که بودجه از بیماری اتکا به نفت فاصله بگیرد اما باید برای آن کاری صورت گیرد.

 

 بودجه عمرانی کلید فعال شدن تولید کشور است

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید اولویت‌ها را درست تشخیص داد خطاب به مرکز پژوهش ها گفت: اکنون بودجه جاری و بودجه عمرانی در اولویت کشور است، تا بودجه عمرانی راه نیفتد تولید کشور فعال نمی شود، نباید فراموش کرد که بودجه عمرانی کلید فعال شدن تولید کشور است پس باید فکری برای بودجه جاری و فعال شدن بودجه عمرانی داشت.

وی ادامه داد: نوشتن 2 هزار میلیارد بودجه عمرانی بر روی کاغذ دردی را از کشور دوا نمی کند بلکه نیازمند عملکرد هستیم یکی از راه هایی که می تواند بودجه عمرانی را فعال کند واگذاری پروژه های نیمه تمام است اما برخی مخالف این واگذاری ها هستند آنها اگر راه دیگری دارند عنوان کنند چرا که بیمارستانی که قرار است نهایتا 5 ساله تمام شود با شرایط بودجه عمرانی عملیات اجرایی آن 50 سال طول خواهد کشید.

دکتر لاریجانی تأکید کرد: اگر بتوانیم 650 هزار میلیارد نقدینگی در جامعه وارد کنیم موفق شده ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید مرکز پژوهش ها جواب دهد که چطور می توانیم نقدینگی را در تولید وارد کنیم.

 

 95 درصد بودجه بیمار است

وی ادامه داد: اکنون در شرایطی هستیم که دولت بودجه را تدوین و مجلس آن را تصویب می‌کند اما 95 درصد بودجه بیمار است و تنها زحمت رأی دادن آن با نمایندگان است اگر کار ابتکاری برای بودجه انجام داده ایم جواب درستی برای اداره کشور پیدا کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز سوالات زیادی در خصوص مواجه شدن با مسائل کشور وجود دارد گفت: باید بر شرایط نقدینگی کشور کار کنیم تا به سمت بودجه عمرانی و تولید حرکت کنیم باید مشوق هایی ایجاد شود تا از شرایط متعارف خارج و شرایط جدیدی ایجاد کنیم. 

دکتر لاریجانی تاکید کرد: باید مشوق‌هایی ایجاد کنیم که بار عظیم 400 هزار میلیارد پروژه‌های کلنگ‌خورده و نیمه‌تمام تعیین‌تکلیف شوند. توزیع اوراق مشارکت یکی از این راهکارهاست که هر ساله انجام می‌گیرد تا منابع به بخش تولید تزریق شود، اما عملاً توفیق چندانی وجود ندارد و باید بررسی کنیم که علت آن چیست.

 

مقررات دست‌وپاگیر بانک‌ها مانع از توزیع صحیح اوراق مشارکت می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بانک‌ها مقرراتی دست‌وپاگیر دارند که مانع از توزیع صحیح اوراق مشارکت می‌شود، بنابراین باید تسهیلاتی ایجاد کنید تا امکان توفیق توزیع صحیح اوراق مشارکت و جمع‌آوری منابع و تزریق نقدینگی بیشتر به بخش تولید فراهم شود.

وی در ادامه موضوع صادرات را حائز اهمیت دانست و گفت: در شرایط سخت امروز باید به صادرات رونق دهیم و مشوق‌هایی ایجاد شود که بتوان از بازارهای اطراف استفاده کرد. متاسفانه در حال حاضر به اندازه ظرفیتی که وجود دارد، در این بازارها حضور نداریم، زیرا مشوق‌های لازم وجود ندارد و یا اینکه مشوق‌ها در حدی نیست که برای صادرکنندگان جاذبه ایجاد کند.

دکتر لاریجانی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم تولید رونق گیرد، باید به صادرات اهمیت داده شود. به‌عنوان مثال ظرفیت تولید مرغ در کشور حدود 2.5 میلیون تن است در حالی که نیاز کشور یک میلیون تن است. بنابراین ذخایر مازاد بر نیاز در کشور موجود است و بازارهای اطراف به این ذخایر نیازمندند و باید موتور صادرات را فعال‌تر کرد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور ادامه داد: در روزهای آینده باید تکلیف مشوق‌های صادراتی روشن شود و این مهم در بودجه‌ریزی حال حاضر ما اهمیت بسیاری دارد. مسئله دیگر موضوع معوقات بانکی است که باید تعیین‌تکلیف شود. بخشی از معوقات بانکی مربوط به تولیدکنندگانی است که به خاطر تلاطم نرخ ارز این معوقات ایجاد شده و سرمایه در گردش آنها با مشکل مواجه شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به مسیر پیچیده‌ای که وجود دارد و تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه باید 100 درصد پول را بپردازند، ضرورت دارد حمایت از آنها به صورت جدی پیگیری شود.

دکتر لاریجانی با تاکید بر اینکه به موضوع تامین سرمایه در گردش بانک‌ها و تخصیص منابع بانک‌ها به بخش تولید باید تعیین تکلیف شود گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس باید بررسی‌های لازم را در این خصوص انجام و راهکارهای پیشنهادی خود را به مجلس ارائه کند. در گذشته بخش مهمی از سرمایه بانک‌ها صرف امور خدماتی می‌شد اما اولویت امروز کشور تولید و بخش‌های کشاورزی و صنعت است، بنابراین باید به سرمایه و سهم‌بندی سرمایه‌ها توجه ویژه‌ای شود.

وی ادامه داد: بخشی از معوقات بانکی مربوط به کارخانجاتی است که به دلیل تلاطم نرخ ارز دچار مشکل شده‌اند و باید حساب آنها را از سوءاستفاده‌گرانی که پول را گرفته و در جای دیگر هزینه کرده‌اند جدا باشد، به نظر من می‌توان بخشی از این مسائل را به صورت استانی بررسی و تعیین‌تکلیف کرد.

 

معادن دچار احتکار دولتی شده‌اند/ دولت‌ها نمی‌گذارند بخش خصوصی از معادن بهره‌برداری کند

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بر لزوم توجه به بخش معادن تاکید کرد و گفت: در حال حاضر معادن ما دچار احتکار دولتی شده‌اند، دولت‌ها دست روی معادن گذاشته‌اند و نمی‌گذارند بخش خصوصی از این معادن بهره‌برداری کند. در حالی که باید معادن باز باشد تا رونق اقتصادی ایجاد شود و دولت می‌تواند بر فعالیت‌های بخش خصوصی نظارت کند، چرا که اگر می‌خواهیم کشوری تک‌محصولی نباشیم، باید از معادن حداکثر بهره‌برداری لازم صورت گیرد.

وی بر ارائه تشویقات و تسهیلات به بخش معادن تاکید کرد و گفت: باید سرمایه‌گذاری‌های لازم و تسهیلات‌دهی برای ایجاد اشتغال انجام گیرد. در گزارشی از کمیته امداد امام خمینی (ره) مطالعه کردم که برای افراد بی‌بضاعت با اندک سرمایه‌گذاری شغل ایجاد شده است، پس مرکز پژوهش‌های مجلس هم می‌تواند چنین راهکارهایی را ارائه کند.

دکتر لاریجانی تاکید کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور باید پاسخ‌های فوری‌تری برای اداره کشور داشته باشیم و متناسب با شرایط فعلی برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت‌های بخش کشاورزی و لزوم توجه به این بخش نیز گفت: در مورد توسعه سیستم آبیاری تحت فشار و ترویج کشت گلخانه‌ای باید فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد که مرکز پژوهش‌های مجلس می‌تواند در همین راستا بسته‌ای برای شرایط کشور از نظر اقتصادی تعریف کند تا در تولید و شرایط کلی کشور تحول بزرگی ایجاد شود.

وی افزود: این بسته می‌تواند به نمایندگان مجلس کمک کند تا در بودجه‌ریزی گام‌های صحیح‌تر و موثرتری بردارند، چرا که حالت روتین تدوین لایحه بودجه اتفاق خاصی را ایجاد نمی‌کند. اگر می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی تحقق یابد مرکز پژوهش‌های مجلس باید این بسته را تدوین و به مجلس ارائه کند.

دکتر لاریجانی با تاکید بر اینکه بسته پیشنهادی مرکز پژوهش‌ها برای کشور نجات‌بخش خواهد بود، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در حوزه مذاکرات هسته‌ای هم موفق باشیم، باید نشان دهیم که در شرایط سخت و ویژه‌ هم می‌توانیم تصمیم‌گیری درستی داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی به پژوهشگران، محققان و کارکنان مرکز پژوهش‌های مجلس توصیه کرد: با مشارکت سایر مراکز پژوهشی صاحب‌نظران دانشگاهی، بخش‌های اجرایی و مجلس نشست‌های فوق‌العاده‌ای را برگزار و بسته تحول اقتصادی در کشور را تدوین کنند./

پایان پیام 

نظر شما