شناسهٔ خبر: 25641055 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

چترهای خطرناک

بهار است و باران و رگبار و سفیدی و درخشش قارچهای کوچکی که چترها ی زیر صنوبر و کاچ و بلوط شده اند و یک به یک چشم ها را می نوازند اما خبرهای آن روی سکه ...

صاحب‌خبر -

 

تا به امروز به گفته رئيس بيماری ‌های واگير وزارت بهداشت در پی مسمومیت با قارچ های سمی 750 نفر مسموم و3   نفر مجبور به  پیوند کبد شدند و9 نفراز هموطنان  جان باختند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز زنجان ؛ خبر کوتاه و تلخ نشان می دهد قارچهای سمی علی رغم زیبایی ظاهری وچترمانند خطرناکترین ماده کشنده هستند .

چترهای خطرناک چترهای خطرناک چترهای خطرناک چترهای خطرناک

جعفری ، رییس اورژانس استان زنجان می گوید: زنجان جزء استان هایی است که قارچهای سمی زیادی درطبیعت این استان مشاهده می شود و همین امر موجب شد از هفته گذشته تا به امروز  68 شهروند استان زنجان دچار مسمومیت شدید شوند .

وی می افزاید: 20 نفر از  افراد مسموم شده به بیمارستانهای شیراز و تهران اعزام شدند و بقیه دربیمارستان ولیعصر عج زنجان بستری هستند .

جعفری می گوید: تاکنون 68 شهروند زنجانی به دلیل مصرف قارچ سمی  مسموم شده اند وخوشبختانه فوتی نداشتیم.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2219830" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2132519/2219830?width=400&height=300"></script></div>

بیمارستان ولیعصر عج زنجان وکادرپزشکی مشغول ارائه خدمات به افراد مسموم شده است .

شهروند  45 ساله که بالای سرپیرمرد 60 ساله  با نگرانی ایستاده است .

اومی گوید: هواخوب بود وبرای طبیعت گردی راهی شدیم وبا مشاهده چند قارچ اقدام به چیدن آنها کردیم

این شهروند خدابنده ای که همراه بیمار به زنجان اعزام شده  می افزاید: ما همه ساله در بهار قارچ چیده و مصرف می کنیم اما امسال نمیدانم چه شد عزیزانمان مسموم شدند .

بیمار60 ساله هم که حال جسمی مساعد ندارد می گوید: خانواده ها اشتباه ما را تکرارنکنند .

مسمومیت با قارچ سمی واگیر ندارد.

احمدی ، پزشک عمومی می گوید: استفراغ ، درگیری کبدی ،دردهای گوارشی آن هم درساعات اولیه علائم اصلی افراد ی است که  از قارچهای سمی استفاده کرده اند .

احمدی می افزاید: زردی پوست علائم حاد و سرگیجه در هنگام راه رفتن و اختلال در بینایی از جمله دیگر علائم مسمومیت با قارچ های سمی است.

وی می گوید: کبد وکلیه اصلی ترین اعضاء هستند که دراثر بی توجهی شهروندان وخوردن قارچهای سمی به آنها آسیب وارد می شود ولی درمجموع مسمومیت با قارچ سمی واگیر ندارد.

عماری ، محقق می گوید: شناخت وتشخیص قارچ سمی وخوراکی برای افراد عادی بسیار سخت است چرا که هزاران نوع قارچ دردنیا و پهنه کشورمان رشد می کند .

عماری می افزاید:  به شهروندان توصیه می شود نه تنها خود اقدام به چیدن قارچ  نکنند بلکه قارچهای خوراکی را هم از مراکزمشخص تهیه کنند چراکه دستفروشان هم ممکن است هنگام چیدن قارچ دچار اشتباه شده باشند .

 مصاحبه ها با شهروندان زنجانی و استانهای درگیر نظیر کرمانشاه ولرستان هم گویای این مطلب است که عدم شناخت قارچ های سمی از سوی فروشنده و خریداران علت اصلی این اتفاق بوده است. 

 

mp4
<div id="video-display-embed-code_2219841" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2132519/2219841?width=400&height=300"></script></div>

پاد زهری برای قارچهای سمی وجود ندارد.

 

پیمان ،   رییس اداره ترویج جهادکشاورزی زنجان می گوید: قارچها درزیر درختان بلوط، صنوبر و کاج بیشتر مشاهده می شوند و پادزهری تاکنون تهیه نشده است وافراد دچار مسومیت درساعات اولیه باید تحت درمان قرارگیرند .

کرامتی ، مدیرکل مدیریت بحران استان هم با تایید آمار مسمومیتهای ناشی از قارچ تاکید دارد شهروندان قارچهای خوراکی را ازمغازه ها ی  و مراکز معتبر  تهیه کنند .

کریمی ،  کارشناس مسئول  تولید قارچ جهاد کشاورزی استان زنجان هم می گوید: سالیانه حدود هزار و300 تاهزارو500 تن قارچ در زنجان تولید وروانه بازار می شود که 30 درصد دراستان به مصرف می رسد و بقیه به سایر استانها ارسال می شود .

سلطانی ، کارشناس هواشناسی استان می گوید: سامانه بارشی دوباره  ازفردا وارد کشور واستان زنجان می شود  " به گوش باشیم باران و رگبارهای بهاری ما را مهمان چترهای خطرناک  نکند ".

*معصومه امینی

 

نظر شما