شناسهٔ خبر: 24662155 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

۲ هزار و ۷۰۰ امامزاده و بقعه متبرکه در تعطیلات نوروزی میزبان مردم

معاون امور فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: امسال طرح آرامش بهاری در ۲ هزار و ۷۰۰ امامزاده و بقعه متبرکه در سراسر کشور خدمات فرهنگی و اجتماعی به مردم ارائه می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ حجت الاسلام احمد شرفخانی درنشست خبری طرح آرامش بهاری با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه امامزادگان و بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شود، گفت: شروع بهار طبیعت به فضای آرامش بخش نیاز دارد و ما باید بتوانیم این فضای آرامش بخش را برای مردم در این بقاع و مکان‌های معنوی ایجاد کنیم تا مردم بدون دغدغه و هیاهوی دنیوی آغاز سال جدید را آرامش بخش برگزار کنند.

وی افزود: از جمله برنامه‌های فرهنگی و معرفتی و خدمات رسانی به مردم در ایام نوروز را که قرار است در بقاع متبرکه سراسر کشور برگزار شود، برنامه لحظه تحویل سال با قرائت قرآن، مدیحه سرایی و همخوانی قرآن کریم، برگزاری آیین‌های سنتی و برپایی سفره هفت سین و برپایی خیمه‌های معرفت و مشاوره مهارت‌های فردی، ازدواج، تحکیم خانواده و تربیت فرزند، ارتقای سواد رسانه‌ای و برپایی ایستگاه‌های صلواتی و جایگاه‌های اسکان موقت و زائرسرا‌ها بیان کرد.

شرفخانی شعار اصلی امسال در آستان مقدس ائمه اطهار و مجموعه امامزادگان را شعاری با مضمون ظهور حضرت مهدی (عج) عنوان کرد و گفت:​ بهار را با محبت او آغاز می‌کنیم شعار معنوی بقاع متبرکه در آغاز سال جدید است که بهار اصلی ما بهار ظهور مهدی است.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: روش تبلیغ و بیان مهارت‌های زندگی به صورت سخنرانی و ارائه مباحث یک طرفه نیست بلکه این عمل با ابزار‌های نوین تبلیغی و گفتگو‌های چهره به چهره با کارشناسان صورت می‌گیرد.

وی گفت: برنامه‌های متنوع کودک و نوجوان از برنامه‌های مهم فرهنگی در آستان مقدس ائمه اطهار و بقاع متبرکه است و القای غیرمستقیم مفاهیم دینی را به کودکان و نوجوانان آموزش می‌دهد.

شرفخانی افزود:​ در هزار و ۷۷۰ امامزاده نمایشگاه دیواری طرح آرامش بهاری با توجه به سبک زندگی برپا می‌شود.

وی یکی از مهمترین فعالیت‌های بخش فرهنگی طرح آرامش بهاری را حضور روحانیون در امامزادگان دانست و گفت: ۳ هزار و ۵۰۰ روحانی از حوزه علمیه قم و استان‌ها به آستان امامزادگان و بقاع متبرکه اعزام می‌شوند که این روحانیون علاوه بر مدرک معتبر، دوره‌های تخصصی ۴۵ ساعته را گذرانده اند و به مباحث سبک و مهارت‌های زندگی اشراف دارند.

شرفخانی افزود: در فضای امامزادگان و بقاع متبرکه در ایام نوروز برای خانواده‌ها مسابقات گروهی نیز پیش بینی و جوایز مختلفی در نظر گرفته شده است که ۷۳ عنوان محصول فرهنگی در بین این جوایز وجود دارد.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در ۹۱۷ امامزاده ایستگاه‌های صلواتی برقرار است و همچنین در ۸۳ امامزاده زائرسرا وجود دارد که در این ایام در خدمت مردم هستند و جایگاه‌های اسکان موقت نیز برای بقاعی که زائرسرا ندارند پیش بینی شده است.

وی افزود:​ عاشقانی که در ایام نوروز با کاروان راهیان نور به سمت یادمان‌های ۸ سال دفاع مقدس می‌روند برنامه‌های جداگانه‌ای دارد که می‌توان به بخش اسکان و خدمت رسانی به زائران سرزمین دفاع مقدس اشاره کرد.

شرفخانی گفت: استقرار مجموعه‌های خدماتی امنیتی از مهمترین برنامه‌های دیگری است که در جوار آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه انجام می‌شود.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: مسئولیت فرهنگی مساجد به عهده ما نیست امام مساجد تاریخی و میراثی و اماکن تاریخی و توریستی از نقاطی است که سازمان اوقاف برای ایام نوروز برنامه‌های متنوعی برای آن‌ها دارد که قرار است مبلغان فرهنگی حضور داشته باشند و خیمه‌های معرفت برپا شود.

شرفخانی گفت: تخت جمشید، فلک الافلاک، مسجد یزد، سواحل دریا‌ها در قشم و بوشهر و اماکنی که مردم حضور می‌یابند فعالیت‌های فرهنگی و خدماتی در نظر گرفته شده است.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: همچنین اولویت خدمت رسانی در مناطق زلزله زده و محروم است و پیش بینی شده است که طرح بسته‌های مهر تندرستی و دست‌های مهربانی در برخی مناطق محروم و زلزله زده برگزار و بسته‌های معیشتی به مردم اهداء شود.

نظر شما