معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران از کلنگزنی ساختمان 10 طبقه جدید پلاسکو در 29 دی خبر داد و گفت : ساخت ساختمان جدید پلاسکو حدود سه سال طول میکشد.
به گزارش خبرنگار شهری و رفاهی خبرگزاری فارس، مهدی حجت در نشست خبری خود در مورد آخرین اقدامات انجام شده در مورد ساختمان پلاسکو، گفت: از همان ابتدا بنیاد مستضعفان سعی کرد با تشکیل کارگروهای تخصصی روند کار را سرعت ببخشد و حتی مسابقه ایده طراحی ساختمان جدید پلاسکو را اجرا کرد.
وی افزود: بنیاد مستضعفان زمینی که در زیر ساختمان بود، همچنین پارکینگ اکبر در شرق آن به مساحت 4200 متر و ساختان پنج طبقه پشتی را خریداری کرده تا بتواند مجتمعی بسازد.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه ما تراکم قانونی را که در طرح تفصیلی است به رسمیت میشناسیم، اما از سوی دیگر حقوق مکتسبه کسبه هم باید در نظر گرفته می شود، گفت: نهایتا با جمع بندیهای انجام شده به این نتیجه رسیدیم که در 29 دی ماه جاری کلنگ ساختمان جدید پلاسکو زده شود، ساختمان جدید 5 طبقه پارکینگ دارد و در 10 طبقه ساخته می شود.
حجت با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی بارها اعلام کرده که پلاسکو در حریم مدرسه ژاندارک است، گفت: با این حال سازمان میراث فرهنگی موافقت کرده که با رعایت ضوابط میراثی این ساختمان ساخته شود، هرچند می توانیم بارگذاری را در سمت پلاسکو که نزدیک مدرسه ژاندارک است با طراحی خاصی کمتر کنیم.
به گفته وی، باید در پلاسکو 2300 پارکینگ ساخته میشود، اما با توجه به اینکه تنها در 5 طبقه زیرزمین 1300 پارکینگ میتوانستند بسازند قرار است بنیاد مستضعفان پارکینگ مقابل پلاسکو پارکینک پروانه را مرمت و هوشمند کند. تا مابقی ظرفیت پارکینگها در این قسمت تامین شود.
حجت با بیان اینکه تردد خودروها به پاساژ روبرو موجب قطع شدن خط ویژه اتوبوس و بروز حوادثی میشد، گفت: بنیاد مستضعفان قبول کرد که از طرح ایجاد خط ال.آر.تی در مسیر بهارستان حمایت کند.
معاون شهردار تهران تاکید کرد: شهرداری با بنیاد مستضعفان در خصوص پلاسکو با قوانین جاری عمل کرد منتها برای اینکه ساخت پلاسکو مشکلات دیگری ایجاد نکند همه جوانب را سنجیدهایم.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران از کلنگزنی ساختمان 10 طبقه جدید پلاسکو در 29 دی خبر داد و گفت : بنابراین ساخت ساختمان جدید پلاسکو حدود سه سال طول میکشد.
وی از اتمام بازنگری طرح تفصیلی تا پایان سال آینده خبر داد و گفت: یکی از مهمترین برنامه های پیش روی من مسئله بازنگری در طرح تفصیلی است که طرح جامع و تفصیلی کم و بیش ، ناقص و کامل در طی سالهای اخیر اجرا شده اما نتوانسته است توقعات را برآورده کند.
حجت افزود: تا انتهای سال 97 باید دستورالعمل زندگی آینده در تهران در حوزه شهرسازی را در قالب طرح جامع تفصیلی ارائه کنیم.
وی با اشاره به بخشنامه های شهردار تهران مبنی بر شفاف سازی گفت: با بخشنامه اولیه سعی کردیم، شفافیت ایجاد کنیم و جلوی خطاهای احتمالی را بگیریم، تمام تلاش ما این است تا مردم از ظرفیت های موجود در تهران منتفع شوند و به جای اینکه به عدم وجود منابع لازم برای تهران ناچار شویم، شهر را به حراج بگذاریم.
معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه در دهه های گذشته به گونه ای صحبت کردیم که گویا مردم مسئولیتی نسبت به اداره زندگی شهری خود را ندارند، عنوان کرد: شهرداری طبق قوانین موظف به یکسری اقدامات است اما ممر درآمد شهرداری باید از سوی خود مردم باشد، در سال های گذشته به دلیل رافت نسبت به مردم، جنگ و محاصره اقتصادی به تدریج باری از دوش مردم گرفته شد و به شهرداری ها محول شد.
حجت در خصوص توقف عرضه هولوگرام گفت: مساله هولوگرام یک مسیر ابداعی بود تا از این طریق مقداری از طلبها و بدهیهای شهرداری پرداخت شود. این هولوگرام ها در بازار خرید و فروش می شد و به نوعی با خود فساد ایجاد می کرد، ما هم مسیری که در آن فساد بود را متوقف کردیم. البته اصل اینکه باید مبادلات انجام شود، اشکال ندارد اما نحوه اجرا به صورت هولوگرام اشکال داشت.
وی در مورد فروش تراکم در پایتخت گفت: در همه دنیا یک درصدی از قیمت ملک به عنوان عوارض از شهروند گرفته می شود، از 18 هزار میلیارد تومان عملکرد مالی شهرداری تهران 11 هزار میلیارد تومان در معاونت معماری و شهرسازی اتفاق می افتد. این در حالی است که شهرداری نباید تا این اندازه به درآمدهای حاصل از صدور پروانه متکی باشد.
حجت با بیان اینکه در سال های گذشته به دلیل وجود پول تراکم هیچ گاه به دنبال پول سخت نرفتیم، گفت: ما متوجه فشار اقتصادی مردم هستیم، منتها امکانات و ظرفیتهای بالقوه ای در تهران است که میتواند به فعالیت درآید و انتقال اداره شهر از طریق پول آسان به سمت پول سخت باید طی یکسال آینده اتفاق افتد.
وی در مورد تخلفات پالادیوم گفت: اتفاقی که در آنجا افتاد این بود که در ابتدا برای کم کردن عوارض ساخت چنین مجتمعی در کنار یک خیابان باریک، یک ساختمان جدید ایجاد شود، البته ساختمان جدید قرار بود به عنوان پارکینگ احداث شود که به تدریج با 3 طبقه اداری که بالای آن ساخته شد، کارکرد اولیه خود را از دست داد. بنده احساس میکنم که اگر در آینده این روند ادامه پیدا کند، هر دو ساختمان به همان ساختمان اولیه (تجاری) تبدیل می شود. گذاشتن پل هم به معنای ایجاد امکان پارکینگ نیست.
حجت ادامه داد: قبل از آمدن ما یک ارتباطات حقوقی در مورد این مجتمع شکل گرفت، پولی پرداخت شد و در نتیجه طرف مقابل می تواند بگوید من پیش پرداخت دادم و با یک مرجع رسمی توافق کردم. در این میان یک جواز حقوقی است که اگر به دیوان عدالت برود، فرآیند طولانی را با خود در پی دارد.
معاون شهردار تهران گفت: امیدواریم تا انتهای سال تکلیف این نوع پرونده ها که در آن نه راه پس داریم و نه راه پیش و ساختمانهای بلند مرتبهای که جواز آنها گرفته شده است، حل شود.
وی در مورد ایمنی سازه های شهری در مقابل زلزله نیز توضیح داد: ایمنی سازه های تهران در دوبخش سازه هایی که در گذشته ساخته شده است و سازه های که در آینده میشود، تقسیمبندی میشود. در مورد سازه های که در آینده ساخته می شود، باید تمام نقشه ها براساس محاسبات و آیین نامه مقررات زلزله تدوین شده باشد، همچنین سازمان نظام مهندسی نیز با نظارت در ساخت و سازها می توانند ایمنی سازه های احداث شده را تضمین کند.
حجت ادامه داد: سازه هایی که در گذشته ساخته شده اند، بسیار گسترده است و ایمنی بناهایی مانند مدارس، بیمارستان ها کلانتری ها، ورزشگاه ها و ... مربوط به ارگان های مختلف است که باید توسط همان ارگان تامین شود، اما آنچه مردم باید توجه داشته باشند این است که زندگی در ساختمانهای ناپایدار مخاطره انگیز است و باید در هنگام خرید علاوه بر توجه به مسائل ظاهری در مورد ایمنی سازه نیز حساسیت داشته باشند.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه 5 درصد تهران بافت فرسوده است، تصریح کرد: متاسفانه 15 درصد از جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می کنند و اگر ما مسئولان اجازه دهیم که این مسئله امتداد پیدا کنند، مایه شرمساری است.
وی همچنین با اشاره به سازه هایی مانند پل ها و تونل های شهر نیز گفت: جدارههای تونل رسالت از نقاط بسیار امن تهران است که توان تحمل زلزله 7.5 ریشتری را دارد و مردم میتوانند به راحتی در این مکان پناه گیری کنند. این موضوع در مورد جداره های 110 سانتی متری تونل توحید نیز صادق است.
حجت با اشاره به اینکه در تهران بیش از 340 گود رهاشده وجود دارد، عنوان کرد: وسعت، عمق و طول عمر در مورد گودهای تهران میزان خطرپذیری را مشخص میکنند. تمام این گودها شناسایی و به مالکان آنها تذکر نگهداری داده شده است. قانون در صورت عدم توجه مالکان به تذکر شهرداری می تواند، نسبت به ایمنی گودها ورود کرده و مبالغ نگهداری را از مالک دریافت کنند.
به گفته معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران یکی از گودهای مهم تهران کنار برج میلاد است که قرار نبود تا این زمان معطل بماند. در یکی از گوشه های آن احتمال خطر وجود دارد که طبق مذاکرات صورت گرفته با معاونت فنی و عمرانی و مالکان، خودمان برای تثبیت آن اقدام کرده و مبلغ نگهداری را از شرکا دریافت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از گودهای دیگر تهران گود فرهنگ در کنار کتابخانه ملی و در مجموعه عباس آباد اعلام کرد و گفت: این گود مخاطره انگیز بوده و وضعیت مناسبی نداشت؛ از دو ماه گذشته با همکاری مدیرعامل نوسازی اراضی عباس آباد و شرکت مجری اقداماتی صورت گرفته که در مرحله نیلینگ است و در خرداد سال 97 موضوع ایمنی بخش داخلی به طور کامل برطرف خواهد شد.
حجت از بازنگری دوباره طرح جامع شهر تهران خبر داد و گفت:میزان جمعیت پذیری تغییر کرده است و هنوز ظرفیتهای پنهان در شهر تهران به میزان زیادی وجود دارد. ظرفیت بسیاری نظیر درهها، اراضی عباسآباد، بافت تاریخی شهر و ظرفیت باغات تهران همگی ظرفیتهای فوقالعادهای هستند که میتواند اشتباهات و فاصله گرفتن از قواعد شهری را ترمیم کند.
وی با اشاره به جواز ساخت ساختمانهای بلندمرتبه اظهار کرد: برخی از این بلندمرتبهها از گذشته جواز و پروانه ساخت خود را دریافت کردهاند، اما هنوز ساختمانشان را نساخته و از مدت پروانهشان نگذشته است. برخی دیگر از ساختمان ها تمام موارد قانونی را انجام داده اند اما از اعتبار پروانهشان گذشته و باطل شده است.
معاون شهردار تهران ادامه داد: از شهرداران مناطق و معاونان شهرسازی درخواست کرده ام، این پروندهها را شناسایی و دسته بندی کنند تا طی جلساتی برای پروندههای مورد دار راه برون رفت معقولی برایشان بیابیم. ممکن است برخی از این پروندهها را اصلاح کرده و ممکن است برای برخی از آنها به دلیل برخی مشکلات نتوانیم، راه حلی پیدا کنیم.
وی از انجام مذاکره در خصوص حریم با وزارت راه و استانداری تهران خبر داد و گفت:کار در تاریکی و پنهان کاری نداریم. با کمیته شفافسازی شورای شهر تهران همکاریها را انجام میدهیم و حتی اطلاعات پروندههایی بعد از اول شهریورماه امسال را در اختیار مردم قرار دهیم تا آنان نیز در جریان موضوعات و اتفاقات شهرداری باشند.
معاون راه و شهرسازی شهردار تهران با اشاره به بحث حریم عنوان کرد: مساله حریم بسیار مهم است. میزان استقرار جمعیتی که در حریم وجود دارد از جمعیت تهران بیشتر است. باید کاملا متوجه حریم باشیم و آن را کنترل کنیم. به دلیل ایجاد تعدادی فرمانداری و شهرداری در این مناطق، روشن نیست حوره خدمات و نفوذ شهرداری و همچنین حوزه قدرت و نفوذ فرمانداری چقدر است. این حریمها مشکلات قانونی دارند، قرار شده است یک لایحه قانونی به مجلس بفرستیم تا میان حریم شهر تهران با سایر شهرها تفاوت قائل شوند، چراکه وضعیت حریم تهران با سایر شهرها بسیار متفاوت است.
حجت اظهار کرد: در حال حاضر دوربین ها و لوازم لازم را برای مشاهده اتفاقات در این مناطق مستقر کردهایم. برخی تعاونی ها نسبت به زمینها حریم نظر داشته و در آنجا مستقر میشوند که درگیر شدن با آنها کار دشواری است. قوه قضاییه گاهی به ما کمک می کند و گاهی به دلیل محدودیتهای قانونی برای کمک رسانی دستش بسته است.
وی همچنین با اشاره به اینکه شهردار تهران معتقد است ساختار سازمانی شهرداری باید به کلی تغییر یابد، گفت: امیدواریم ظرف چند ماه آینده یک تغییر اساسی در ساختار شهرداری تهران صورت گیرد و می خواهیم نگاه فنی و عمرانی و شهرداری را از یک نگاه صرفا ساخت و سازی به سمت یک نگاهی که آرامش و آسایش شهروندان در آن منظور میشود، ببریم.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: در نظر داریم یک خزانه مالی برای شهرداری به وجود آید که همه درآمدها آنجا بروند. منتظر هستیم تا ساختار منظمی برای این اقدام فراهم شود تا همگی تابع آن باشیم.
حجت در پاسخ به سوال یک از خبرنگاران مبنی بر مدت زمان صدور پروانه گفت: باید مدت زمانها به حداقل برسد و در منطقه 17 تهران این مدت زمان به یک هفته رسیده است. علت طولانی شدن صدور پروانه ساخت و ساز به دو دلیل مرتبط است، یکی داخل شهرداری تهران و دیگری موسسات بیرونی است.
وی بررسی و تائیدیه سازمان آتشنشانی تهران را از عوامل داخلی دانست و خاطرنشان کرد: باید تدابیر اتخاذ شود تا موافقت آتش نشانی با ضوابط ساخت و ساز مدت زمان کمتری را صرف کند.
حجت افزود: ناگزیر ظرف چند ماه آینده زمان صدور پروانه ها کوتاه تر میشود که هم اکنون نیز در حال انجام است.
انتهای پیام/
∎
نظر شما