شناسهٔ خبر: 67516692 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

چگونه فشار خون خود را بدون دارو کاهش دهیم؟

تسنیم

نوسانات جزئی فشار خون در طول روز ممکن است برای افراد مختلف پیش بیاید اما راهکارهایی خانگی برای رفع مشکل افزایش لحظه‌ای فشار خون وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، فشار خون نیرویی است که خون به دیواره‌های داخلی رگ‌ها وارد می‌کند. ممکن است نوسانات جزئی فشار خون در طول روز وجود داشته باشد؛ فشار خون در هنگام استراحت می‌تواند کاهش و در هنگام هیجان یا استرس به صورت لحظه‌ای می‌تواند افزایش پیدا کند.

فشار خون طبیعی چه عددی است؟

فشار خون نرمال به فشار خونی گفته می‌شود که عدد بالایی دستگاه فشارسنج، زیر ۱۲۰ میلی‌متر جیوه و عدد پایینی زیر ۸۰ میلی‌متر را نشان بدهد.

در صورتی که فشار خون سیستول (عدد بالایی) بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ و دیاستول (عدد پایینی) کمتر از ۸۰ باشد فرد در وضعیت پیش فشار خون قرار دارد.

فشار خون اولیه به وضعیتی اطلاق می‌شود که عدد بالایی دستگاه فشارسنج بین ۱۳۰ تا ۱۳۹ و عدد پایینی بین ۸۰ تا ۹۰ را نشان دهد. اعداد بالاتر از این میزان، فشار خون بالا تلقی می‌شوند.

بیماری فشار خون معمولاً در اوایل بیماری هیچ علامتی ندارد به همین دلیل بسیاری از افراد درمان بیماری را جدی نمی‌گیرند اما معمولاً‌ عوارض زیر را ایجاد می‌کند:

حمله قلبی

سکته

نارسایی قلبی

از دست دادن بینایی

بیماری یا نارسایی کلیه

زوال عقل

اختلال عملکرد جنسی

استخوان‌های ضعیف

آنژین صدری (درد قفسه سینه)

چگونه فشار خون خود را بدون دارو کاهش دهیم؟

به نقل از مدیسین نت، دارو گزینه اصلی برای درمان فشار خون بالا است. داروها در ترکیب با رژیم غذایی سالم خطر سکته مغزی، حمله قلبی و سایر عوارض را کاهش می دهند البته راه‌های طبیعی زیادی برای حفظ فشار خون سالم وجود دارد که از جمله آنها می توان به پیروی از سبک زندگی سالم و رژیم غذایی مناسب اشاره کرد اما این راهکارها در طولانی مدت اثربخش خواهند بود.

در صورتی که عوارض گفته شده در بدن شما پدیدار شد باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورتی که فشار خون شما بالا بود باید داروهای خود را به موقع مصرف کنید اما برخی راهکارها برای کاهش فشار خون در منزل نیز وجود دارد که در صورت بالا رفتن لحظه‌ای فشار خون‌تان می‌توانید از آنها بهره ببرید.

اولین کاری که برای کاهش سریع فشار خون باید انجام داد این است که آرام و صاف دراز بکشید. کاری را که درگیر آن بودید کنار بگذارید و آرام آرام نفس عمیق بکشید. این تکنیک کاهش استرس ممکن است تا حدی به کاهش فشار خون کمک کند. علاوه بر تمرینات تنفس عمیق، روش‌های دیگری مانند پیاده‌روی کوتاه و قرار گرفتن در معرض آفتاب و آرامش ذهنی داشتن می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

در عین حال چند نکته وجود دارد که می‌توانید برای کاهش سریع فشار خون خود بدون مصرف دارو تلاش کنید:

یک ترفند ۶۰ ثانیه ای برای کاهش فوری فشار خون این است که نفس عمیق بکشید و سعی کنید آرام شوید.

یک ترفند ۶۰ ثانیه‌ای برای کاهش فوری فشار خون این است که نفس عمیق بکشید و سعی کنید آرام شوید. استرس و اضطراب می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد، بنابراین یک لحظه استراحت می‌تواند به کاهش آن کمک کند. تمرینات تنفسی را بیاموزید که ضربان قلب شما را کاهش می دهد و باعث آرامش می‌شود.

کمی آب بنوشید. کم آبی می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود، بنابراین نوشیدن یک لیوان آب می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

فعالیت بدنی ملایم را امتحان کنید. پیاده‌روی یا انجام حرکات کششی سبک می‌تواند به کاهش فوری فشار خون کمک کند.

مقداری شکلات تلخ بخورید. شکلات تلخ حاوی فلاونوئیدها است که نشان داده است فشار خون را کاهش می‌دهد.

دوش آب سرد بگیرید. آب سرد می‌تواند شما را آرام کند و به آرامش شما کمک کند، که می‌تواند فشار خون را کاهش دهد.

آفتاب بگیرید. بین قرار گرفتن در معرض نور خورشید و فشار خون ارتباط وجود دارد. یک مطالعه نشان داد که ۳۰ دقیقه قرار گرفتن در معرض اشعه UVA فشار خون را به طور متوسط ۴.۹۰ میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد.

آب چغندر و یا آب سیب بنوشید. یک آزمایش نشان داد که نوشیدنی حاوی چغندر و آب سیب به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند.

از طب سوزنی بهره ببرید. یک مطالعه نشان داد که طب سوزنی یک روز در میان به مدت یک ماه به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

نظر شما