شناسهٔ خبر: 23069560 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

نظام کنونی آموزش وپرورش نیازمند تغییررویکرد وپوست اندازی جدیداست

معاون پرورشی وفرهنگی اداره کل آموزش وپرورش استان لرستان گفت: نظام کنونی آموزش و پرورش نیازمند تغییر رویکرد و پوست اندازی جدیداست.

صاحب‌خبر -

به گزارش پانا از لرستان، معاون پرورشی وفرهنگی اداره کل اموزش وپرورش استان لرستان درهمایش  معاونین پرورشی، مربیان و مشاوران مدارس شهرستان دلفان گفت:با گذشت  ۴ دهه ازعمر انقلاب هنوز نظام تعلیم وتربیت ما  نتوانسته به آن اهدافی که مدنظر نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده برسد واین نیازمند به یک تغییر رویکرد وپوست اندازی جدیدی در نظام آموزش وپرورش است.

محسن یوسفوند با اشاره به ضرورت تغییر رویکرد درنظام کنونی آموزش و پرورش گفت: هرروز که به جلوحرکت میکنیم شاهد هستیم که آموزش وپرورش زاویه بیشتری با اهداف اصلی خود پیدا كرده ودرحقیقت نتوانسته ایم به رسالت اصلی خود که تربیت یک شهروند  در همه ابعاد است دست پیداکنیم.

وی گفت: البته این بدان معنا نیست که توفیقات را نادیده بگیریم بلکه وجود ۳۶ هزارشهید درمتن آموزش وپرورش و چند هزارشهید دانش آموز نشان از عملکرد بالای آموزش وپرورش است ولی روی سخن با جامعه کنونی است که شاهدآن هستیم.

وي اظهار داشت: اگرما هم اکنون دراین دنیای پر ازآشوب، دارای نعمت بزرگ امنیت هستیم وبه این اقتدار درجهان رسیده ایم بخش بزرگی از آن را مدیون خون شهیدان ورهبرمعظم انقلاب هستیم.

وي افزود: اداره آموزش وپرورش شهرستان دلفان در زمینه فعالیتهای پرورشی بسیارخوب عمل کرده ودراین مقطع که اداره آموزش وپرورش بامحدودیتهای مالی مواجه شده کارمربیان ومعاونین پرورشی یک نوع ایثاراست که جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد: نظام تعلیم وتربیت ما مبتنی بر تعلیم وتربیت  دینی وآموزه های قرآنی وبرگرفته از قانون اساسی است و منبعث ازمعارف دینی ماست.

 یوسفوند ادامه داد: ضرورت توجه به سند بنیادین آموزش وپرورش که رهبر معظم انقلاب به عنوان یک نسخه شفا بخش به آموزش وپرورش عرضه داشت می تواند آموزش وپرورش را به ریل اصلی خود برگرداند.

معاون پرورشی وفرهنگی اداره کل آموزش وپرورش استان لرستان دربخش دیگری از سخنان خود به آسیب های موجود در حوزه آموزش  پرداخت و گفت: آموزش و پرورش برروی ستونهایی بنا شده که متزلزلند ودچار آسیبهای جدی شده که نیازمند نگاهی ویژه و تغییررویکرداست.

یوسفوند به دومین آسیب موجود در آموزش اشاره کرد و گفت :عدم مهارتهای آموزشی مورد نیازدرجامعه دومین آسیبی است که هم اکنون در حوزه آموزشی وجود دارد بطوریکه فرزندان ما بعداز فراغت از تحصیل با مهارتهای اولیه مانند پدربودن یا مادر بودن آشنا نبوده و نتیجه آن درجامعه افزایش طلاق ومشکلاتی است که هرروز شاهد آن هستیم.

عدم توجه به نیازهای منطقه وافراد در مدارس هم از ديگر آسیبهایی بود که معاون پرورشی  به آن اشاره کرد.

یوسفوند گفت: متاسفانه هم اکنون در بین خانواده ها وجامعه برای به دست آوردن بهترین رتبه ها در کنکور اصرارمی شود وبخشی از این آسیب به آموزش برمی گردد چرا كه ما هنوز نتوانسته ایم به دانش آموزان یادبدهیم که درچه زمینه یا فعالیتی توفیق پیدا می کند ومی تواندبرای جامعه وخود مفید باشد..

وي افزود: علاوه برآن عدم توجه به نیازهای شهرستان ومحل زندگی ووجود استعدادهای موجوددرمنطقه هم ریشه در آموزش دارد.

معاون پرورشی با انتقاد از عملکرد بعضی  دانشگاهها گفت: در برخی دانشگاهها درمنطقه دلفان و سلسله  دانشجویان زیادی در حال تحصیل در رشته های حقوق یا غيره هستند.که بعداز فراغت از تحصیل روانه بازارکارمی شوند وبه علت نبود شغل پایدار برای این قبیل رشته ها مشکلات عدیده ای گریبان گیرجامعه خواهدشد.

وي افزود: اين درحالي است كه اگر دانشگاهها متناسب با نیازها واستعدادهای منطقه دانشجوبگیرند وموفق شوند زمینه های تحصیل در رشته هايی از قبیل کشاورزی، آبخیزداری، دامداری و…درمنطقه  فراهم کنند بدون شک می توان خیلی از مشکلات جامعه کنونی رابرطرف کنیم.

يوسفوند در بخش دیگری ازسخنان خود به مشکلات حوزه پرورشی درمدارس هم اشاره کرد و گفت: اینکه بگوییم تمام مشکلات متوجه حوزه آموزش است درست نیست بدون شک دردستگاه عظیم تعلیم وتربیت آموزش وپرورش هیچگاه ازهم جدانیستند وآسیب در یک حوزه باعث خواهدشد تا نتوانیم به رسالت آموزش وپرورشی خود برسیم.

نظر شما