شناسهٔ خبر: 21081202 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

سند تحول بنيادين، مسير آموزش وپرورش را روشن كرده است/تمركززدايي ، موجب خلاقيت در مديران مدارس خواهد شد

وزير آموزش وپرورش، تمركززدايي را موجب رشد خلاقيت در مديران مدارس خواند و گفت: سند تحول بنيادين ، مسير آموزش وپرورش را روشن كرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش ، عصر امروز سيدمحمدبطحايي در آيين تكريم و معارفه وزراي پيشين و فعلي آموزش وپرورش در سالن حجاب كانون پرورش فكري كودكان  و نوجوانان، با گرامي داشت هفته دولت و ياد و خاطره شهيدان رجايي و باهنر و تسليت به مناسبت شهادت پنجمين اختر تابناك آسمان ولايت و امامت حضرت امام محمدباقر (ع) ، اظهار كرد: همواره در آموزش و پرورش با دو چالش اساسي رو به رو هستيم، يكي توقعات و انتظارات به حق جامعه از دستگاه تعليم وتربيت و ديگري محدوديت ها و مقتضياتي كه در مسير آموزش وپرورش وجود دارد.

وي افزود: آموزش وپرورش بايد آينده كشور را ترسيم كند و مقتضيات زمان مي طلبد ،مسيرهاي جديدي  براي رسيدن به مطلوب ترسيم نماييم.

بطحايي تصريح كرد: معمولاً در بحران هاي اقتصادي كشورها، اولين جايي كه دچار آسيب مي شود، بخش فرهنگي و آموزشي است.

وي ادامه داد: برنامه اي كه براي آموزش وپرورش در دولت دوازدهم تدوين كرده ايم ،در 2 بخش طبقه بندي مي شود،  تحولاتي كه در برنامه ها بايد اتفاق بيفتد كه در اين خصوص، خوشبختانه سند تحول بنيادين مسيرها را مشخص كرده است و ما را از طراحي رويكردها، مستغني كرده است و دوم ، تغيير روش ها و مديريت در آموزش وپرورش است كه اينجانب براساس تجربه خود در اين وزارتخانه بايد عرض كنم، مسيرهاي فعلي در آموزش وپرورش جوابگوي مطالبات نيست و بايد با استفاده از ظرفيت هاي خوبي كه در اين وزارتخانه وجود دارد، به دنبال راهكارهاي جديد باشيم.

وزير آموزش وپرورش در ادامه خاطرنشان كرد: تحولات در آموزش وپرورش در حال انجام است ، اما آنچه مهم است ، سرعت دادن به روند تحولات مي باشد.

وي با اشاره به تأكيدات رهبر معظم انقلاب بر آموزش مهارت هاي زندگي در مدارس، گفت: دانش آموزان بايد براساس الگوهاي مطرح شده، براي زندگي ايراني – اسلامي تربيت شوند.

وي سيستم آموزش وپرورش را سيستمي متمركز دانست وافزود: تمركزگرايي و ارسال دستورالعمل و بخشنامه به مدارس ، باعث شده تا خلاقيت از مديران مدارس سلب شود ، اميد آن مي رود كه با همدلي و همفكري همه فرهنگيان بتوانيم قدم هاي مطلوبي در جهت ارتقاي آموزش وپرورش برداريم.

براساس اين گزارش؛ دكتر دانش آشتياني نيز در اين مراسم ، به ايراد سخنراني پرداخت و ضمن گرامي داشت هفته دولت گفت: شهيدان رجايي و باهنر در آتش كينه سوختند، اما جايگاه اصلي آن ها ، مقام والاي معلمي است، افتخار بنده اين است كه تجربه مديريت خود را از دفتر شهيد رجايي شروع كردم و در دولت هاي بعد ادامه دادم.

وزير سابق آموزش وپرورش با بيان اينكه دكتر بطحايي از خانواده آموزش و پرورش است و نيازي به معارفه ندارد، بيان كرد: امروز موقعيتي براي خداحافظي از جمعي دوست داشتني فراهم آمده است، بنده در 40 سال گذشته معلم بوده ام و بهترين اوقاتم را در كلاس درس سپري كرده ام.

وي ادامه داد: بر پايه باورهاي ديني ما، تعليم و تربيت هدف نخست پيامبران و مهم ترين عامل تكريم انسان است، بنابراين مي توان پايه تعليم وتربيت را از مبعث پيامبر(ص)، استخراج كرد.

دانش آشتياني بر ضرورت پويايي در آموزش وپرورش تأكيد و تصريح كرد: توسعه سرمايه انساني، اجتماعي ، فرهنگي و ... ، محصول توسعه نظام آموزش و پرورش است.

وی افزود: بر اساس مطالعات، رابطه بین نظام آموزشی و توسعه اقتصادی در کشورهای پیشرفته دنیا 87 درصد، رابطه توسعه فرهنگی با نظام آموزشی 60 درصد و رابطه بین نظام آموزشی و توسعه سیاسی حدود 50 درصد است.

وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به اين مطلب كه آینده بهتر از بهسازی مسیر آموزشی می‌گذرد ولازم است نگاه نويي به معلم داشته باشيم،گفت: نهاد مدرسه را باید هسته اصلی سیاست گذاری و برنامه ریزی قرار دهیم، دراين صورت است كه تحول در آموزش و پرورش رخ خواهد داد.

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش نیازمند نوسازی در تفکر، برنامه ریزی، مدیریت،  اقتصاد، بودجه بندی، آموزش، پرورش و در یک کلمه،  نوسازی در مدرسه است و شرط تحقق این مهم در درجه اول ، تحول در نگرش هاست.