شناسهٔ خبر: 23042413 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

یک استاد دانشگاه:

ارایه خدمات متنوع و متعدد در کتابخانه‌های فرانسه

خبرگزاری شبستان: دکتر مجیدی گفت: تمرکززدایی و دادن اختیارات به مجموعه‌های محلی و تعامل کتابخانه‌ها با سایر نهادها نکته بارزی است که در تحولات کتابخانه‌های فرانسه مشهور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر محمدرضا مجیدی، عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و مترجم امروز در آیین رونمایی از کتاب نقش اجتماعی کتابخانه‌ها، راهکارها و راهبردهای کاهش نابرابری در دسترسی به دانش که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد به عنوان مترجم این اثر ضمن تبریک هفته پژوهش گفت: قبل از ترجمه این اثر از منظر دیگری این مباحث به ویژه در قرن 19 و 20 مورد بررسی اجمالی قرار گرفته است. الگوی کتابخانه ها تحولاتی فراوانی بوده، در این زمینه دو رویکرد بوده که تا اواسط قرن نوزدهم ادامه داشته و سپس رویکرد ارتباطی تقویت می شود. شاهدیم که کتابخانه های فرانسه پا را فراتر نهاده و به عوان یک نقطه تلاقی نیازهای اجتماعی به حساب می آیند. در این اثر سعی شده رعایت امانت شود.

 

دکتر مجیدی ادامه داد: خدمات متنوع و متعددی از جمله پشتیبانی آموزش و مشاوره های کاریابی در کتابخانه ها در شکل جدید ارایه می شود. در مطالعات تطبیقی داشته های ایرانی اسلامی ما جای خود را دارد. اگر در فرانسه رویکرد خدمت رسانی در چند سال اخیر مطرح می شود این امر در فرهنگ ایرانی اسلامی ما از ابتدا وجود داشته است. نکته ای که در این ترجمه مورد توجه واقع شد این است که در شرایط نوین چه تجربیاتی را شاهد هستیم. تمرکززدایی و دادن اختیارات به مجموعه های محلی و تعامل کتابخانه ها با سایر نهادها نکته بارزی است که در روند تحولات در کتابخانه های فرانسه مشهور است. نقش واسطه گری کتابداری از نکات الگوی فرانسوی کتابداری است.

 

این استاد دانشگاه اظهار داشت: برخی نکات تلگرافی در این کتاب گفته شده است. باید شرح و توصیف بیشتری برای برخی از حوزه ها داشت. در مقدمه کتاب اشاره به اقتصاد دانش بنیان شده است، کتابخانه ها مکمل توسعه آموزش در جوامع هستند. همانگونه که در فصل اول کتاب اشاره شده است رویکرد حفاظتی جای خود را به رویکرد ارتباطی می دهد. در قرن 17 و 18 برخی شخصیت های فرانسوی این سنت را پایه گذاری کردند که کتاب های خود را در کتابخانه ها در اختیار عموم قرار دهند. این میراث در کتابخانه های فرانسه وجود دارد و تقویت شده است.

 

دکتر مجیدی با بیان اینکه در کتاب نقش اجتماعی کتابخانه ها به رژیم سابق و فعلی فرانسه اشاره شده است، گفت: فراز و فرودهای بعد از انقلاب فرانسه مانع نشد که روند تکاملی نگاه به کاهش نابرابری در دسترسی به دانش تغییر کند. اگر سنت کتابداری و کتابخانه ای ایرانی اسلامی ما حفظ شود و تجربیات نوین به کار گرفته شود رشد ملی ما که برای آینده ضروری است می تواند راه ها را تسریع کند و چراغ راهی فراروی جوامع علمی کشور باشد.

 

مترجم کتاب نقش اجتماعی کتابخانه‌ها اظهار داشت: در فرانسه تمرکززدایی از کار دولتی اتفاق افتاده است. در فرانسه یکی از ویژگی هایی که وجود دارد نقش شورا و شهرداری است. در کشور ما چون مدیریت متمرکز شهری وجود ندارد اشکالات زیادی را مشاهده می کنیم. در فرانسه شورا و شهرداری برای کتابخانه ها سخت افزار و بنا را فراهم می کنند، برنامه و محتوا را وزارت فرهنگ عهده دار است.

 

نظر شما