شناسهٔ خبر: 23041369 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

ضرورت وجود کتاب‌های بومی در کتابخانه‌های عمومی

خبرگزاری شبستان: دکتر نوروزی گفت: در فرانسه علیرغم اینکه اداره کار وجود دارد اما کتابخانه‌های عمومی در اقتصاد محلات موثر هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر علیرضا نوروزی، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت امروز در آیین رونمایی از کتاب نقش اجتماعی کتابخانه ها، راهکارها و راهبردهای کاهش نابرابری در دسترسی به دانش که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: یک سری مفاهیم کلیدی در کتاب هست که برایم جالب است. در کتاب مباحث حقوق شهروندی، نابرابری های اقتصادی و اجتماعی، قوانین مهاجرت، آموزش مادام العمر و نقش کتابخانه ها در آن، معلولان، مشاوره اجتماعی و کار و خودآموزی مطرح شده است.

 

دکتر نوروزی با بیان اینکه کم و بیش به فرانسه می روم، اظهار داشت: به کتابخانه های عمومی فرانسه سر می زنم، فرانسه مهد دموکراسی دنیاست. امکان دسترسی به هر منبع اطلاعاتی در کتابخانه های فرانسه فراهم است. در کتابخانه های فرانسه بوستان و گلستان سعدی، دیوان حافظ و کتاب های مولانا وجود دارد. سوال این است که نقش کتابخانه های عمومی در کشور ما در شآشنایی شهروندان با حقوق شهروندی و اقلیت های زبانی و دینی چیست؟ کتابخانه های عمومی در آموزش همگانی و مادام العمر تاثیرگذار هستند. در فرانسه علیرغم اینکه اداره کار وجود دارد اما کتابخانه های عمومی در اقتصاد محلات موثر هستند.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در اصل 15 قانون اساسی گفته شده استفاده از زبان های محلی و قومی در مطبوعات و مدارس در کنار زبان فارسی آزاد است، پس قانون باید این زمینه را فراهم کند که در کتابخانه ها کتاب های بومی و محلی هم وجود داشته باشد، مثلا اگر به لرستان می رویم در کتابخانه هایش چند کتاب لری ببینیم و در کتابخانه های کردستان کتاب به زبان کردی وجود داشته باشد. از نهاد کتابخانه های عمومی خواهش می کنم در کنار کتابخانه های عمومی فضایی را ایجاد کنند که کتاب هایی به زبان محلی و بومی در کنار کتاب های فارسی وجود داشته باشد.

 

دکتر نوروزی با اشاره به اینکه ترجمه کتاب از فرانسه به فارسی راحت نیست، خاطرنشان کرد: کاش در کتاب نقش اجتماعی کتابخانه ها کمی ویراستاری جدی تر بود. کتابدار حلقه رابط بین کاربر و کتابخانه است. کاربر ممکن است نیاز اطلاعاتی خود را تشخیص ندهد اما کتابدار می تواند به او کمک کند. کتابدار مسلط به مجموعه اش و جامعه کاربران است.

نظر شما