شناسهٔ خبر: 23022214 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 رئيس دانشگاه علمي کاربردي:

کاهش 30 درصدي کد رشته‌ محل‎هاي دانشگاه علمي کاربردي

به گزارش آفرينش، رئيس دانشگاه علمي کاربردي از اعلام نتايج جذب مدرس در واحدهاي اين دانشگاه تا پايان بهمن ماه جاري خبر داد و گفت: براساس فراخوان اعلام شده 1000 نفر در تهران و 9000 نفر در سراسر کشور به عنوان مدرس جذب مراکز علمي کاربردي خواهند شد.

دکتر محمدحسين اميد ، توجه به فناوري و پژوهش در کنار آموزش را يکي از رويکردهاي اصلي دانشگاه عنوان کرد و گفت: ما در سطح کشور حدود 900 مرکز فعال آموزشي علمي کاربردي داريم که بيش از 500 هزار دانشجو و 50 هزار مربي در اين مراکز مشغول به فعاليت هستند.

رئيس دانشگاه علمي کاربردي از کاهش 30 درصدي تعداد کد رشته‌ محل هاي اين دانشگاه در سال جاري خبر داد و گفت: با توجه به دو هدف مهم دانشگاه يعني کيفيت آموزش و ماموريت‌گرايي مراکز علمي – کاربردي براي سال جاري حدود 30 درصد از کد رشته محل‌هاي اين دانشگاه کاهش پيدا کرده است.

دکتر اميد با تاکيد بر اينکه سال گذشته 12 موسسه آموزش عالي در هفته پژوهش به عنوان موسسه برتر انتخاب شدند،‌ افزود: دانشگاه علمي کاربردي يکي از 12 موسسه‌اي بود که از بين 200 موسسه فعال توانست رتبه برتر خود در حوزه پژوهش را از آن خود کند.

وي خاطر نشان کرد: در نمايشگاه هفته پژوهش امسال تعداد 217 دستاورد پژوهشي از سوي مراکز علمي کاربردي عرضه مي‌شود که اين نشان دهنده ورود دانشگاه به عرصه فناوري و پژوهش است. در واقع بايد اذعان کرد که دانشگاه علمي کاربردي ديگر تکليفي براي پژوهش‌هاي نظري ندارد و رويکرد مهارتي و کارآفريني از مهم‌ترين اهداف دانشگاه به شمار مي‌رود.

دکتر اميد با تاکيد بر اينکه مجوز راه‎اندازي 9 مرکز نوآوري جديد در دانشگاه علمي کاربردي صادر شده است، گفت: سال گذشته مجوز ايجاد مراکز نوآوري و رشد را از وزارت علوم دريافت کرديم و بناي ما اين است که هيچ مرکزي براي دريافت مجوز بيش از 2 ماه معطل نشوند و در حال حاضر بيش از 25 مرکز رشد نوآوري در دانشگاه علمي کاربردي فعاليت مي‌کنند که اميدواريم اين آمار در سال آينده به 100 مرکز افزايش يابد.

رئيس دانشگاه علمي کاربردي با تاکيد بر اينکه نتايج فراخوان جذب مدرس در اين دانشگاه تا بهمن ماه اعلام مي‌شود، گفت: در حال حاضر استان‌ها بسياري از نيروهاي خود را جذب کرده‌اند اما با توجه به اينکه ميزان متقاضي تدريس در مراکز علمي کاربردي استان تهران 14 هزار نفر بود و از اين تعداد 3 هزار نفر براي جذب هزار مدرس به مصاحبه دعوت شده بودند در نتيجه فرآيند آن طول کشيد، اما بطور کلي تا پايان بهمن ماه نتايج جذب اين متقاضيان اعلام خواهد شد.

وي ادامه داد: بطور کلي 1070 مرکز علمي کاربردي در کشور وجود دارد که براي مهر ماه سال 96 فقط در 840 مرکز پذيرش دانشجو صورت گرفت و قرار است براي بهمن ماه سال جاري نيز تعدادي از اين مراکز موجود غير فعال شود.

معاون اداري، مالي و مديريت منابع وزارت علوم:

کاهش بودجه دانشگاه‌ها در سال 97 صحت ندارد

معاون اداري، مالي و مديريت منابع وزارت علوم از عقب افتادگي 14 درصدي تخصيص بودجه دانشگاهها براي سال جاري خبر داد و گفت: اميدواريم تا 15 روز آينده بودجه عقب افتاده دانشگاه‌ها پرداخت شود.

دکتر حسين عسکريان ابيانه در گفت و گو با ايسنا با تاکيد بر اينکه 14 درصد از تخصيص‌هاي دانشگاه‌ها تاکنون تحقق پيدا نکرده، افزود: تاکنون تنها 51.3 درصد از بودجه دانشگاه‌ها به آن‌ها اختصاص پيدا کرده است، در صورتي که اين تخصيص بايد 65 درصد مي‌رسيد و در آذر ماه نيز با تخصيص بودجه‌ها بايد تا 75 درصد صورت مي‌گرفت.

وي در ادامه تصريح کرد: سازمان برنامه‌ريزي و بودجه کشور بايد وضعيت تخصيص بودجه‌ها را جبران کند، چرا که اگر هر چه زودتر اين اتفاق نيفتد دانشگاه‌ها دچار مشکلات زيادي مي‌شوند.

معاون اداري، مالي و مديريت منابع وزارت علوم از افزايش بيش از 13 درصدي بودجه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها خبر داد و گفت: در لايحه بودجه دولت، بودجه دانشگاه‌ها 13.27 درصد در مقايسه با سال گذشته رشد داشته است،‌ اما با توجه به اينکه وظايف اين مراکز علاوه بر آموزش و پژوهش ايجاد دانشگاه‌هاي نسل سوم و کارآفرين است، انتظار مي‌رفت سقف بودجه اين مراکز براي سال آينده 20 تا 22 درصد افزايش پيدا کند.

دکتر عسکريان ابيانه همچنين به بودجه‌بندي مبتني بر عملکرد دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: از تعداد 50 دانشگاه تعداد 30 دانشگاه در مرحله اول و 30 دانشگاه در مرحله دوم براي سال جاري از بودجه مبتني بر عملکرد که يک روش علمي اثبات شده است، استفاده کردند که بايد از روساي دانشگاه‌ها بابت همکاري در اين زمينه تشکر کرده و سازمان بودجه و برنامه‌ريزي کشور نيز از اين حرکت دانشگاه‌ها استقبال کرده است، ضمن اينکه بودجه‌بندي مبتني بر عملکرد ارتباطي به تخصيص بودجه دانشگاه‌ها ندارد.

وي خاطرنشان کرد: اعتباري که براي دانشگاه و مراکز پژوهشگاه‌ها براي سال 97 در نظر گرفته شده است، يک بودجه‌ريزي مبتني بر عملکرد است.

معاون اداري، مالي و مديريت منابع وزارت علوم با تاکيد بر اينکه افزايش بودجه دانشگاه‌ها براي سال 97 تنها مختص به دانشگاه‌هاي بزرگ نبوده، گفت: حتي دانشگاه‌هاي متوسط و کوچک نيز براي سال 97 با افزايش بودجه مواجه شده اند که گاهي اين افزايش براي برخي دانشگاه‌هاي متوسط به 20 درصد هم مي‌رسيد. در واقع يک مدل بودجه‌بندي وجود دارد که براساس آن بودجه دانشگاه‌ها مشخص مي‌شوند.

بنابراين براي سال آينده بودجه دانشگاهها تا 16 درصد و حتي برخي دانشگاه‌هاي متوسط و کوچک نيز تا 25 درصد افزايش يافته است.

دکتر عسکريان ابيانه با تاکيد بر اينکه کاهش بودجه دانشگاه‌ها در سال 97 صحت ندارد، اظهار کرد: بودجه سال 96 در دو مرحله يعني در دولت و مجلس رشد داشته است که البته اميدوار هستيم در مرحله دوم اين افزايش اتفاق بيفتد. بنابراين افرادي که انتقاد به بودجه آموزش عالي سال آينده دارند، به اين دليل است که انتظار آن‌ها از آموزش عالي بيش از بودجه فعلي است و ما خود نيز تصور مي‌کرديم حداقل رشد 22 درصدي در بودجه دانشگاه‌ها را براي سال 97 داشتيم.

وي از تخصيص بودجه عقب افتاده دانشگاه‌ها تا 15 روز آينده خبر داد و بيان کرد: بر مبناي 8 ماه از گذشت سال حدود 14 درصد تخصيص بودجه‌اي دانشگاه‌ها تاکنون اتفاق نيفتاده است و با مشخص شدن تخصيص بودجه آذر ماه اميدوار هستيم تا 15 روز آينده اين عقب افتادگي‌ها جبران شود.معاون اداري، مالي و مديريت منابع وزارت علوم در پايان با تاکيد بر اينکه 77 درصد بودجه عمراني دانشگاه‌ها تاکنون تخصيص پيدا کرده، گفت: خوشبختانه در بخش عمراني تخصيص خوبي صورت گرفته است.

نظر شما