شناسهٔ خبر: 22863240 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

خبر/

برگزاری جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان در دانشگاه تبریز

نصر: هجدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان آذربایجان شرقی در دانشگاه تبریز برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر، استاندار آذربایجان شرقی در این جشنواره ضمن تبریک اعیاد ولادت پیامبر اکرم(ص)، امام صادق(ع) و همچنین بزرگداشت هفته پژوهش گفت: پژوهش در دوره های اولیه زندگی بشر به آرامی صورت گرفت، اما از دوره رنسانس و انقلاب صنعتی، جهشی فوق العاده داشت و دانشگاه ها هم به واسطه همین پژوهش شکل گرفتند. لذا علومی همچون ریاضی، شیمی، فیزیک و ... آرام آرام جایگزین علوم ادبیات محور شدند.

مجید خدابخش افزود: یکی از علل عدم پیشرفت پژوهش، وابستگی به دولت است؛ همچنانکه اختصاص بودجه به پژوهش را واجب و امری ضروری می دانیم، در حالی که در غرب کشورهای پیشرفته بخش خصوصی متولی این امر است.

رییس  هفته پژوهش استان یادآور شد:  لذا دانشگاه های ما باید در راستای پژوهش های تقاضا محور حرکت کنند و یکی از لازمه های این حرکت، تغییر ساختار مقالات علمی است. اگر مقالات علمی ما از حیطه نظری به سمت فناوری و تولید علم حرکت کنند، یقینا با پتانسیل های بسیار غنی که از اساتید و دانشجویان سراغ داریم، می توانیم پیشرفت های بسیاری را در این زمینه داشته باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: یکی از وظایف بزرگ دانشگاه ها، ارتباط تنگاتنگ با صاحبان صنایع است. دانشگاه باید خودش را موظف بکند تا اساتید و دانشجویان پژوهش محور خود را با صاحبان صنایع لینک کند؛ در چنین شرایطی است که نیاز صنایع به دستگاه ها و تکنولوژی های مدرن توسط پژوهشگران مشخص شده و دستگاه های لازم توسط همین جوانان ما ساخته خواهند شد.

مجید خدابخش در سخنان پایانی خود گفت: تا زمانی که دروازه های واردات صنایع و ماشین آلات در تمام عرصه ها به کشور ما باز باشد؛ پژوهشی اتفاق نخواهد افتاد، چرا که سرمایه گذار به راحتی مایحتاج خود را از طریق واردات تامین خواهد کرد و دیگر احساس نیازی به پژوهش جهت ساخت وسایل مورد نیاز احساس نخواهد کرد. هرچند که معتقد هستیم هیچ کشوری نمی تواند بدون واردات باشد، اما باید این واردات در عرصه های مورد نظر را محدود کرد.

بر پایه همین گزارش، رییس دانشگاه تبریز نیز در این جشنواره، با اشاره به چشم انداز 20 ساله پژوهش در کشور گفت: ایران کشوری است توسعه یافته که جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه را داراست و در تولید و رشد علمی سرآمد منطقه هستیم.

محمدرضا پورمحمدی در بخش دیگر سخنان خود به بخشی از سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری پرداخت و افزود: تولید علم و توسعه نوآوری و نظریه پردازی، ارتقاء جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری و تبدیل ایران به قطب علمی و فناوری جهان اسلام، توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی، افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل4 % تولید ناخالص داخلی تا پایان سال 1404 با تأکید بر مصرف بهینه منابع و ارتقاء بهره وری، افزایش سهم علم و فناوری در اقتصاد و درآمد ملی، ازدیاد توان ملی و ارتقاء کارآمدی، تعیین اولویتها در آموزش و پژوهش با توجه به مزیت ها، ظرفیت ها و نیازهای کشور و حمایت مادی و معنوی از فرآیند تبدیل ایده به محصول و افزایش سهم تولید محصولات و خدمات مبتنی بر دانش پیشرفته و فناوری داخلی در تولید ناخالص داخلی با هدف دستیابی به سهم 50 درصد از جمله این سیاست هاست.

وی همچنین با اشاره به تشکیل کمیته علمی ستاد هفته پژوهش و فناوری استان و تصمیمات آن اشاره کرد و افزود: از مجموع سی و شش نفر پژوهشگر معرفی شده از سوی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، دستگاه های اجرائی و فناور و پژوهشگر برگزیده با رویکرد مهارت افزایی استان،  بیست و یک نفر از حائزین شرایط که بالاترین امتیاز را کسب نموده بودند انتخاب گردیدند که در این مراسم تجلیل می شوند.

رییس دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره یه پاره ای از مراسمات هفته پژوهش در دانشگاه تبریز گفت: در هفته پژوهش، کارهای زیادی در این دانشگاه  انجام می شود که از آن جمله می توان به 37 عنوان سخنرانی، 9 عنوان برگزاری کارگاه های آموزشی، 2 مورد برگزاری نمایشگاه تخصصی و بازدید های بعمل آمده از دانشگاه تبریز اشاره کرد. همچنین برنامه های مختلفی نیز در دیگر دانشگاه های استان به مناسبت هفته پژوهش صورت گرفته است.

دبیر هفته پژوهش استان، در بخش دیگری از سخنان خود به برخی ازعملکردهای یکسال اخیر دانشگاه های استان پرداخت و گفت: تعدادکل مقالات علمی پژوهشی دانشگاه های استان در یکسال گذشته 6117 مورد، کل طرح های پژوهشی 1117 مورد و تعداد کل کتاب ها 146 جلد بوده که تعداد 5184 مقاله سهم اساتید 5 دانشگاه بزرگ استان است.

وی در بخش پایانی سخنان خود به رتبه های کسب شده برخی از دانشگاه های استان اشاره کرد و افزود: کسب رتبه نخست کشور در بین دانشگاه های جامع بر اساس رتبه بندی تایمز توسط دانشگاه تبریز، کسب رتبه اول در رتبه بندی دانشگاه های هنر کشور توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز و کسب رتبه سوم کشور در رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز از جمله این رتبه هاست.

لازم به ذکر است: در این جشنواره، دکتر شهرام رضاپور، استاد دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و  جزو 7 نفر دانشمند تاثیر گذار در علوم کشور برابر اعلام  تامسون رویترز، به نمایندگی از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان به ایراد سخنرانی پرداخت.

همین گزارش حاکی است؛ در این مراسم از 21 نفر پژوهشگر برگزیده  در بخش های مختلف؛ دکتر علیرضا ختائی، دکتر بهنام محمدی ایواتلو و دکتر ابوالفضل قنبری از دانشگاه تبریز، دکتر شهرام رضا پور، دکتر علی عجمی و دکتر اشکان شمالی، از دانشگاه شهید مدنی، دکتر محمد اصغر جعفر آبادی، دکتر بهزاد برادران، دکتر عطا محمودپور و دکتر عباس دل آذر، از دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دکتر رضا یگانی از دانشگاه صنعتی سهند، دکتر ناصر صباغ نیا، از دانشگاه مراغه، دکتر مازیارآصفی، از دانشگاه هنر اسلامی تبریز،دکتر حسین رستمی از  دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان، مهدی شفائی و شایان زارعی از سازمان آموزش و پرورش استان، محمدرضا رضائی آقا میرلو، از شهرداری تبریز، آریا یونسی و پویا مطیع نوع پرور، نعیمه ماشینچی و پریا کریمی در بخش دانشجویی تجلیل بعمل آمد.

انتهای پیام/

نظر شما