شناسهٔ خبر: 22993528 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

پارک بانوان سهم فراموش شده زنان مرندی

به گزارش ایرنا، در میان شهر مرند جای یک خلوت زنانه برای قشری که نیمی از جمعیت را تشکیل می ‌دهند، خالی بوده و بیش ‌تر امکانات رفاهی و خدماتی شهر برای مردان

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، در میان شهر مرند جای یک خلوت زنانه برای قشری که نیمی از جمعیت را تشکیل می ‌دهند، خالی بوده و بیش ‌تر امکانات رفاهی و خدماتی شهر برای مردان است.
افزایش بیماری پوکی استخوان در زنان به علت شیوه زندگی آنان در جامعه، کم تحرکی و دوری از ورزش روزمره و مهم تر از آن، نبود اماکن تفریحی و ورزشی ویژه بانوان، از مهم ترین معضلات این قشر از جامعه ایرانی است.
از طرفی فرهنگ شهرنشینی به گونه ای است که در بسیاری از شهرها بانوان حتی اگر بخواهند روز خود را با نرمش و ورزش صبحگاهی آغاز کنند، مکانی برای این کار ندارند، که این مشکل در شهر مرند به وضوح دیده می شود و زنان مرندی نه تنها جایی به نام پارک ندارند بلکه مکان تفریحی در این شهر مختص بانوان نیز تعریف نشده است.
امنیت اجتماعی، محصور بودن، مشرف نبودن ساختمان های اطراف، وجود امکانات ورزشی و تفریحی و ... از ویژگی ‌های پارک ویژه بانوان است که در تقویت روحیه، پرورش و تربیت بدنی زنان می تواند موثر باشد.
هم اکنون بانوان تهرانی، تبریزی، مشهدی، زنجانی، همدانی، شیرازی، نیشابوری، کرجی، قمی، سمنانی، ارومیه ای و حتی برخی از شهرهای کوچک دیگر چنین فضاهایی را در اختیار دارند؛ البته بروجردی‌ ها در ایران، نخستین افرادی بودند که در حاشیه یک کوچه‌ باغ باصفا در زمینی به وسعت چهار هزار متر مربع پارکی ساختند که تنها در اختیار بانوان قرار گرفت.
به نظر می رسد تعلل در احداث پارک بانوان شهر مرند قبل از همه در باور نداشتن به وجود چنین مکانی در نزد مسئولان شهری و نمایندگان مردم در شورای شهر ریشه دارد.
به عبارت دیگر در شرایطی که ترویج و ترغیب زنان به انجام ورزش به عنوان الزام زندگی ماشینی امروزی، وظیفه ذاتی اعضای شورای شهر و شهرداری می باشد، برخی از آنان اعتقادی به وجود پارک ویژه بانوان در مرند ندارند و خود به عنوان ترمز چنین اتفاقی در این شهر قدیمی اند.

**پارک شیفتی بانوان
میرسیاوش اسبقی که سابقه سه ماه سرپرستی شهرداری مرند در سال جاری را در کارنامه خود دارد، از جمله کسانی است که به ضرورت ایجاد پارک ویژه بانوان سخت معتقد است.
اسبقی در آن زمان با اشاره به اینکه بانوان به عنوان پایه و اساس خانواده، نقش مهمی در تعلیم و تربیت جوانان و حضور در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی دارند، گفت: توسعه پارک های ویژه بانوان، سلامت و بالندگی جامعه را دامن می زند.
وی افزود: شهر مرند با داشتن بیش از 145هزار نفر جمعیت و قرار گرفتن در محور ارتباطی به اروپا و همجواری با منطقه آزاد ارس از داشتن پارک ویژه بانوان محروم است.

**با احداث پارک بانوان مخالفم
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزش و بانوان شورای اسلامی شهر مرند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بنده با احداث پارک ویژه زنان یا خانواده مخالف هستم، زیرا که هنوز فرهنگ استفاده از چنین مکانی در شهر مرند گسترش پیدا نکرده است.
محمد بخشی افزود: اما در صحن علنی شورای اسلامی شهر مرند درباره این مساله بحث خواهیم کرد تا اگر نظر اکثریت اعضای شورا مثبت بود نسبت به تعیین مکان آن بررسی های لازم صورت بگیرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی،اجتماعی، ورزش و بانوان شورای اسلامی شهر مرند تاکید کرد: بیشترین دغدغه ما تمرکز بر روی ورزش است، متاسفانه اهمیتی به ورزش در این شهر داده نمی شود در حالی که باید پیش از هر چیزی روی این مساله کار کنیم.

**پارک بانوان لازم نیست
یک عضو بانوی پیشین شورای اسلامی شهر مرند نیز که خواست نامی از وی برده نشود، ابراز کرد: تفکیک در بهره گیری بانوان از پارک در شهر مرند، لازم نیست چرا که این مساله، بعدها به یک محدودیت برای خود بانوان تبدیل می شود.
وی افزود: بانوان مرندی هم اکنون از فضاهای تفریحی و ورزشی شهر نیز استفاده می کنند و اختصاص و یا احداث پارک ویژه بانوان ضروری به نظر نمی رسد.
این عضو اسبق شورای شهر مرند تاکید کرد: شهر مرند مشکلات بزرگ تر دیگری دارد که احداث پارک بانوان در اولویت نیست.

**فرصت های آموزشی خدماتی برای بانوان
از آنجا که بیشتر استفاده کنندگان از این پارک ها زنان خانه دار و دختران جوان هستند، خدمات فرهنگی، آموزشی، هنری در این پارک ها سهم بسزایی در غنی کردن اوقات فراغت آنان خواهد داشت.
پارک های ویژه بانوان با اختصاص مکانی سرسبز و آزاد برای استفاده از نور خورشید و امکانات ورزشی و تفریحی می توانند مساله سلامت را مد نظر قرار داده و با متمرکز کردن تعداد زیادی از بانوان در این محل و برگزاری کلاس های آموزشی، بهداشتی و ورزشی به این ضرورت اصلی جامعه پرداخت کند.
همچنین با احداث پارک ویژه بانوان، فرصت های شغلی، فرهنگی و اقتصادی نیز برای بانوان شهر ایجاد می شود؛ ایجاد بازارچه های کارآفرینی، استفاده نیروهای آموزش دیده در نگهداری پارک و برخی مسائل فنی آنان و اداره مکان ‌هایی مانند بوفه ها، کافی شاپ ها و رستوران های درون پارک در این محل ها به خوبی قابل اجراست.
شهرستان مرند با 250 هزار نفر جمعیت در 70 کیلومتری شمال غرب تبریز واقع است.
تنظیم: نعمت مرادپور ** انتشار: رستگار
6132/6183

نظر شما