شناسهٔ خبر: 22842786 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایپنا | لینک خبر

گفتگویی در رابطه با ورزش همگانی

یک موهبت موجود در اهواز، پارک ساحلی آن است که بسیار طولانی و بصورت خطی درحالیکه مردم هم در بدترین نقطه آن پیاده روی می کنند که به دلیل کفپوش شدن آن موجب آسیب به زانو و ریه ها می شود، به همین دلیل این نوع ورزش نه تنها ضامن سلامتی نیست بلکه برای آن مضر هم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایپنا واحد خوزستان :
رئیس هیات ورزش های همگانی خوزستان :


حمید سالمی در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری ایپنا، واحد خوزستان اظهار کرد :ورزش همگانی در سال ۸۵ پایه گذاری شد البته پیش از آن نیز بوده اما فعالیت چندانی نداشته است.
خوشبختانه فعالیت های ورزش همگانی در استان، روز به روز چشمگیرتر بوده که نتیجه آن کسب مقام نخست در سال ۹۵ در سطح کشور بود.
وی افزود :در شش ماهه نخست سال ۹۵ مراسمی در اداره کل ورزش استان خوزستان برگزار شد که فعالیت های هیات های مختلف مورد بررسی و تقدیر قرار گرفت در حالیکه کمترین توجه متوجه هیات ورزش همگانی شد اما همین هیات در اولین همایش سال ۹۶ کشور به عنوان هیات برتر معرفی شد.
رئیس هیات ورزش همگانی استان خوزستان گفت : خوشبختانه استاندار حال حاضر استان ثابت کرده که دلسوز ورزش است، هم چنین مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان تا کنون از هیچ گونه تلاشی جهت رشد و توسعه ورزش استان دریغ نکرده است .
وی بیان کرد: هیات ورزش همگانی استان ۳۶ کمیته تحت پوشش خود دارد که همیشه سعی بر توجه ویژه در بخش ورزش بانوان داشته‌باشیم چون قبل از این توجه کمتری به بخش بانوان میشد.
سالهای گذشته همیشه بحث کمبود بودجه دولت مطرح شده در حالیکه ورزش حوزه ای است که برای فعالیت های خود به بودجه کافی نیاز دارد که اواخر سال ۹۵ در این زمینه قول هایی از جانب وزارت ورزش داده شد که اعتبارهایی برای انجام برنامه های ورزش همگانی تزریق شود که به توجه به وسیع بودن برنامه های همگانی، زودتر صورت گیرد .
تا قبل از اتمام سال جاری،چهار همایش پیاده روی وسیع خواهیم داشت که هزینه های بسیار زیادی را می طلبد.
از زمان در اختیار گرفتن مسئولیت هیات ورزش همگانی،تمام سعی خود را مبنی بر انتخاب صرفا افراد توانمند جهت مسئولیت های مختلف در زمینه ورزش همگانی استان و شهرستان ها متمرکز کردیم .

رئیس هیات ورزش های همگانی است خوزستان در پایان نیز در پاسخ به سوال عدم امکان استفاده از افراد بازنشسته گفت:
بدون شک ما نیز تابع قانون خواهیم بود.
احداث پیست تارتان در جاده ساحلی،حداقل درخواست ما از شهرداری اهواز است.

گفت و گوی اختصاصی با دبیر هیات ورزش های همگانی استان خوزستان


نریموسا، دبیر هیات ورزش های همگانی در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری ایپنا-منطقه خوزستان اظهار کرد : مهم ترین هدف و رسالت فدراسیون ورزش های همگانی کشور و هیات های آن در سطح استان ها و شهرستان ها، نهادینه کردن ورزش بین اقشار مختلف جامعه است که مولفه مهم آن، میران نرخ مشارکت کنندگان در فعالیت های ورزشی و نمودار موفقیت یا ناکامی آن در این رابطه است.
وی افزود : در سال ۸۵ فقط ده درصد شهروندان در سطح کشور به فعالیت های ورزش همگانی می پرداختند که امروز به ۲۱ درصد رسیده است.
نریموسا ادامه داد: استان خوزستان همیشه به عنوان پیشرو در نشر و گسترش ورزش بین افراد، در سطح کشور در رتبه های نخست بوده است به صورتی که طبق آخرین ارزیابی های صورت گرفته توسط فدراسیون ورزش های همگانی، خوزستان حائز ۹۷۵ امتیاز از هزار امتیاز ممکن در شده و بر اساس این ارزیابی ، رتبه نخست را در سطح کشور به دست آورد.
نریموسا گفت: ورزش همگانی ارتباط تنگاتنگی با آب و هوا و شرایط عمومی روباز دارد در حالیکه اهواز، جزو شهرهای بد آب و هوا است کا طبق برآوردهای صورت گرفته ، دویست روز از سال داری شرایط جوی نامساعد برای همه اقشار است.
دبیر هیات ورزش همگانی استان خوزستان اظهار کرد :ورزش همگانی به فعالیت ورزشی مستمر و حداقل ۶ ساعت در هفته گفته می شود که این جامعه آماری، کسانی که در باشگاه ها یا منزل ، پارک ها ورزش می کنند را نیز شامل می شود.
وی ادامه داد: همین جامعه آماری به دو گروه سازمان یافته و سازمان نیافته تقسیم می شود که هر چقدر میزان این دو به هم نزدیک شود نشان دهنده این است که اقبال عمومی برای جدیت بیشتر در ساختارهای ورزشی تقویت شده است و این به این معناست که به عنوان مثال اگر کسی که در یک محیط عمومی( کنار اتوبان) که بدترین فضا از نظر مونوکسید کربن و مشکلات مربوط به ساخت و ساز اتومبیل هاست به ورزش کردن می پردازد به یک باشگاه ورزشی که محیطی استاندارد است مراجعه کنند.
وی گفت: در استان خوزستان ۲۲ درصد نرخ مشارکت فعالیت های ورزشی است که این نیز به دو بخش سازمان یافته و سازمان نیافته تقسیم می شود .
نریموسا در رابطه با همگانی کردن ورزش اظهار کرد : همگانی کردن ورزش در سه بعد صورت می گیرد که دو مورد مربوط به هیات همگانی و مورد دیگر مربوط به ارگان ها، نهادها و متولیان بسترسازی در سطح استان است.

یکی از مهم ترین مسائل در همگانی کردن ورزش، توسعه فضاهای ورزشی عمومی در بعد همگانی است
وی گفت: منظور از فضاهای عمومی، سالن های سرپوشیده و زمین های فوتبال نیز می شود.
نریموسا افزود : ساختار شهرسازی باید به گونه ای باشد که امکان ورزش های عمومی در آن وجود داشته باشد درحالیکه آیا در شهر اهواز در بحث خیابان سازی، امکان تردد دوچرخه به عنوان یک ورزش یا یک وسیله نقلیه پاک وجود دارد؟آیا در اهواز فضاهای مناسبی ور پارک و بوستان ها برای اجرای ورزش های عمومی وجود دارد؟آیا در راستای گسترش فرهنگ پیاده برای که گم هزینه ترین ورزش برای فرد است،جاده های سلامت استاندارد (منظور جاده تارتان) وجود دارد؟
متاسفانه برای انجام فعالیت های ورزشی، یک استراتژی کلان در زمینه شهرسازی خود نداریم.
در گسترش فضای عمومی، شهرداری اقدام به ایجاد زمین های چمن مصنوعی در نقاط مختلف شهر اهواز کرد در حالیکه باید توجه داشته باشیم که این اقدام جایگزین چه چیزی شده است؟
بسیاری از زمین های محلات که مکانی تجمع ورزشکاران بوده و با مدیریت همگانی صورت می گرفت از صحنه شهر پاک شده و تغییر کاربری دادند .
وی گفت :آیا این توسعه ورزش اهواز تا کنون با توجه به اقلیم ما صورت گرفته است؟ آیا شرایط آب و هوایی ما برای توسعه فضاهای روباز مناسب است
متاسفانه توسعه فضای ورزشی ما تا کنون مبتنی بر ورزش همگانی نبوده است.
در سطح شهر اهواز،اماکن ورزشی وابسته به ارگان های خاص بسیار زیاد است اما درهای آنها به روی عوام بسته است.
شرکت نفت که یک جامعه آماری محدود و به تاسیسات بسیار قوی و مجهز است به ازای سهمی که در آلودگی شهر دارد، تا کنون توانسته تعهد خود را در تامین سلامت مردم ادا کند؟در حالیکه به راحتی می تواند با ایجاد سالن های ورزشی مجهز و وابسته به خود در سطح شهر و امکان استفاده همه مردم، هم سود خود را داشته باشد و هم به تعهد خود عمل کرده باشد .
دو نرخ در رابطه با فعالیت های ورزشی وجود دارد که یک مورد مربوط به نرخ فضاهای ورزشی قابل دسترس که بسیار هم اندک است و دوم، فضای ورزشی موجود که فقط روی کاغذ زیاد است.

درخواست ما از شهرداری که بسیار کم اما کاربردی و عملیاتی است، احداث پیست تارتان به طول هزار متر در پارک ساحلی است.
هیات ورزش های همگانی استان خوزستان در زمینه آموزش نیروی انسانی متخصص همیشه پیشرو بوده است و هیچ گونه کمبودی در این زمینه تا کنون نداشتیم.
در زمینه آگاهی بخشی در رابطه با ورزش، اقداماتی صورت گرفته اما هنوز اثربخشی لازم را نداشته است که تصمیم گرفته شد در آینده ای نزدیک ، هفته ای دو جلسه نیم ساعته در رادیو به ورزش همگانی اختصاص داده خواهد شد، هم چنین در جلسه استانداری اخیر، اختصاص ۴بیلبورد تبلیغاتی پربازدید شهر اهواز و یک بیلبورد در هر کدام از شهرستان ها به تبلیغ ورزش همگانی و سلامت اختصاص داده خواهد شد .

نظر شما