شناسهٔ خبر: 22986824 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

واردی تشریح کرد

دانشجویان در دیدار با رئیس قوه قضائیه چه گفتند؟/ آیت الله از نمای نزدیک

محمدعلی واردی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو جزئیات دیدار دانشجویان با رئیس قوه قضائیه را شرح داد.

صاحب‌خبر -

سید محمدعلی واردی، مسئول بسج دانشجویی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو درباره حواشی ایجاد شده پیرامون دیدار با رئیس قوه قضائیه گفت: متأسفانه روایت‌های مخدوش و ناعادلانه‌ای از این برنامه منتشر شده است. ما تصمیم گرفتیم بودیم صحبت شخصی نداشته باشیم اما این داستان‌ها موجب شد که مجبور شوم مسائلی درباره این دیدار بگویم.


وی درباره آنچه که در جلسه با آملی لاریجانی گذشت اظهار داشت: از نظر بنده جلسه دیروز جلسه ای بسیار خوب وصمیمی بود ، 9 صبح جلسه آغاز شد وتا ساعت 17 ادامه داشت که به غیر از ناهار و نماز به صورت پیوسته ادامه داشته است و به یقین در هیچ جای دنیا چنین چیزی اتفاق نیفتاده است که مسئولی عالی رتبه چنین با حوصله و سعه صدر برای دانشجویان و نخبگان وقت بگذارند.


واردی ادامه داد: انصافا آقای لاریجانی همه ی حرف هارو گوش دادند ومستدل بحث کردن، در خیلی از مباحث اقناع شدیم و در برخی مسائل خیر.


مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف «ناتوانی قوه قضائیه در اطلاع رسانی درست و به موقع» را یکی از محورهای انتقادات دانشجویان عنوان کرد و افزود: دانشجویان گفتند قوه شناخت درستی از جریان‌های رسانه‌ای و سناریو چینی آنها ندارد و نمی‌تواند عملکرد خود را تبیین کند. ایشان این نقطه ضعف را پذیرفته و از خبرگزاری میزان نام بردند که با واکنش دانشجویان مواجهه شد. دوستان معتقد بودند این خبرگزاری کارایی ندارد.


وی افزود: مورد دیگر بحث سیاسی کاری‌های قوه قضائیه بود. در این بخش ماجرای از مهدی هاشمی تا صحبت‌های آقای منتظری مطرح شد. ایشان کلیت آن را رد کردند ولی در مصادیقی مانند صحبت‌های آقای منتظری انتقادات را پذیرفتند.


واردی ادامه داد: بحث عدم معرفی قضات فاسد که از مطالبات رهبری بوده و خود فیلتری قوه قضائیه مطرح شد که ایشان گفتند این تصفیه قضات فاسد به شکل جدی در حال انجام است ولی درباره معرفی آنها ملاحظاتی وجود دارد.


این فعال دانشجویی «مسئله حمایت از مستضعفان» را دغدغه دیگر مطرح شده در این جلسه عنوان کرد و درباره توضیحات رئیس قوه قضائیه گفت: جواب ایشان در این مورد بیشتر ناظر بر مباحث بودجه بود. البته در مورد استخدام قاضی نیز همین مسئله را ذکر کردند. آقای لاریجانی کافی نبودن نظارت‌ها را هم پذیرفتند و علت اصلی آن را ناکافی بودن بودجه دانستند.


مسئله اشکالات ساختاری قوه موضوع دیگری بود که واردی به آن اشاره کرد و توضیح داد: دوستان بحث 15 میلیون پرونده ناتمام در قوه را مطرح کردند که ایشان گفتند شایعات زیادی در این مورد پخش شده است که صحیح نیستند. اینکه ما می‌گوییم 15 میلیون پرونده منظور 15 میلیون جرم نیست. بلکه این است که وقتی یک پرنده از دادگاهی به دادگاه دیگر انتقال می‌یابد این محاسبه می‌شود. اگر بخواهیم به صورت یکتا بررسی کنیم الان 6 میلیون پرونده یکتا وجود دارد.


وی ادامه داد: درباره مبارزه با مفاسد آقای آملی معتقد بودند بخش زیادی از مسئله وظیفه قوه قضائیه نیست و بسیاری از این موارد دست دولت است و زمانی که ما می‌خواهیم در این زمینه‌ها ورود کنیم دولت‌ها شاکی می‌شوند که شما چرا ورود می‌کنید.


واردی در مورد سامانه شفافیت آراء قضات گفت: موضوع سامانه شفافیت آرا قضات مطرح شد که پس از 6 سال از تصویب قانون هنوز اجرایی نشده است، آقای لاریجانی گفتند معاونت IT قوه این سامانه را راه اندازی کرده است، اما هنوز به صورت کامل نیست.


موضوع مردمی بودن قوه مسئله دیگری بود که مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف به آن اشاره کرد و گفت: بحث جدی دیگری هم که مطرح شد. مردمی بودن قوه قضائیه وشخص خود آقای آملی لاریجانی بود. به شدت عملکرد ضعیف قوه در این حوزه محکوم شد، از حضور کم مسئولین قوه در دانشگاه ها و جلسات مردمی. ایشان پاسخ هایی داشته اند ولی انتقادات را پذیرفتند.


این فعال دانشجویی به پرسش‌های دانشجویان در مورد حواشی پیش آمده پیرامون خانواده رئیس دستگاه قضا ادامه داد: در ادامه بحث نکاتی درباره مسائلی که مربوط به خانواده ایشان می شد مطرح شد. برای مثال ایشان ادعای جاسوسی دخترشان را قویا رد کرده و آن را دروغ دانستند. درباره ادعای 63 حساب بانکی مجددا توضیح دادند همان اذنی که آقای شاهرودی از حضرت آقا گرفتند، ایشان هم همان اجازه را گرفتند و اصلا بحث شخصی ایشان نبود. درباره برادرانشان یعنی آقایان فاضل و جواد لاریجانی هم بحث شد که ایشان مفصل روند بررسی پرونده هر دو نفر را توضیح دادند که هیچگاه اثبات جرم نشد و پرونده هردونفر بدون کوچک ترین ملاحظه‌ای و با سخت گیری بیشتر پیگیری شد. نکاتی هم درباره آقای مرتضوی و آن فیلم جنجالی مطرح شد که فرمودند ایشان قبل از پخش رسمی آن در مجلس به آقای آملی مراجعه کرده که آقای آملی حاضر به دیدار با ایشان و معامله نشدند.


وی در مورد پرونده حمید بقایی اظهار داشت: مسئله دیگر هم در مورد جریانات اخیر در مورد آقای بقایی و اطرافیان آقای احمدی نژاد بود که پاسخ ها قابل پیش بینی بود اما حرف‌های ایشان در این باره منطقی بوده و طبق استدلال‌هایی که ایشان مطرح می‌کردند نکات رد یا تایید می‌شد.


سید محمد علی واردی در مورد سوالات پیرامون پرونده آقای نظری گفت: بحث آقای نظری مطرح شد. دراین مورد باید بگوییم این که گفته می‌شود شکایتی از طرف ایشان یا مجموعه قوه علیه آقای نظری شده است دروغ محض است. ولی از حضور آقای نظری در برنامه دانشگاه شریف حرفایی گفته و منتشر شد ناراحت بودند و این صحبت‌ها را تهمت می‌دانستند. گزارش پرونده آقای نظری در اختیار آقای لاریجانی بوده است و وقتی بچه ها بحث می‌کردند ایشان دقیق با ریز اطلاعات وکارهای انجام شده توضیح دادند و تاکید کردند داستان آقای نظری بسیار متفاوت‌تر از آنی هست که دوستان ادعا می‌کنند.


این فعال دانشجویی به پرسش دانشجویان در مورد مطالبه شفافیت برخی پرونده‌ها از آملی لاریجانی اشاره کرد و تصریح کرد: در ادامه جلسه برخی اعتراض کردند که چرا در جواب مطالبه بر شفافیت برخی پرونده‌ها و دراختیار قرار دادن آن ها به دانشجویان طبق منویات رهبری عمل نشده است که جواب ایشان این بود که چرا باید در اختیار شما قرار گیرد؟! این که نمی‌شود هر دانشجویی هر پرونده‌ای که ظن فساد داشت را بخواهد در اختیار بگیرد. شما وکیل یا ولی پروند یا یک نهاد رسمی نیستید که بتوان پرونده را در اختیار شما قرار داد. مباحثی پیرامون فرمان آقا در باب حق ولایی دانشجویان در بررسی پرونده‌ها مطرح شد که آقای آملی گفتند متن بیاورید دوستانی که مسئله را مطرح کرده بودند رفتند خارج از جلسه متن موردنظر را پرینت کردند وآورند وخب از رو خوانده شد و مشخص شد چنین جمله یا مضمونی در متن وجود ندارد و بحث همینجا در این مورد خاتمه یافت.


مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در پایان افزود: در مورد اصل هشتم قانون اساسی نیز مباحثی مطرح شد که بحث امر به معروف در قانون اساسی بود که جواب ایشان این بود که شرط امر به معروف و نهی از منکر این است که شما از منکری آگاه باشید نه اینکه کلا با شک مسائل را مطرح کنید. خصوصا در برخی مسائل که فقط یک طرف قضیه فقط ادعا میکند بدون سند. درآخر مطالبه شد کمیته‌ای دانشجویی تحت عنوان مشاوران دانشجویی قوه برای کمک بر نظارت بر قوه قضائیه و جریان رسانه‌ای تشکیل شود.

نظر شما