شناسهٔ خبر: 75184252 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور:

قوانین راهور باید بازدارنده باشد/ اعمال مجازات سنگین برای خودروهای شوتی و پلاک مخدوش

تهران- ایرنا- جانشین فرمانده کل انتظامی کشور با اشاره به اینکه برابر قانون هر وسیله نقلیه باید پلاک داشته باشد، پیشنهاد کرد: برای برخورد قاطع و بازدارنده با تخلف خودروهای فاقد پلاک و یا پلاک مخدوش، مجازات‌ موثری از جمله «۶ ماه تا یک سال حبس» در نظر گرفته شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از راهور، سردار قاسم رضایی امروز در جلسه‌ای که با حضور پیشکسوتان، همکاران راهور و دانشجویان برگزار شد، با قدردانی از زحمات نیروهای انتظامی و یادآوری مقام شهدا، ساماندهی موتورسیکلت‌ها را از وظایف ذاتی پلیس راهور عنوان کرد و افزود: بخش مهمی از تلفات تصادفات درون‌شهری در تهران به عدم رعایت مقررات از سوی موتورسواران باز می‌گردد.

قوانین راهور باید بازدارنده باشد/ اعمال مجازات سنگین برای خودروهای شوتی و پلاک مخدوش

وی هشدار داد: تساهل و ترحم بی‌جا، قانون را ضعیف و بی‌اثر می‌کند و برهمین اساس باید قانون در این خصوص به شکل قاطع اعمال شود.

سردار رضایی تاکید کرد: خودروهای «شوتی» و متخلف که امنیت ترافیکی را به عنوان خط قرمز بر هم می‌زنند، منتظر برخوردهای قاطع و مجازات های سنگین باشند.

فرهنگ‌سازی پیوسته از مدارس تا جامعه

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور در ادامه تجربه موفق فرهنگ‌سازی استفاده از کمربند ایمنی را مثال زد و بر لزوم استمرار آموزش‌ها تاکید کرد: «این تذکرات نباید مقطعی باشد؛ باید در مدارس ابتدایی و متوسطه گنجانده شود و طرح‌هایی مانند «پلیس‌یار» و طرح‌های تابستان و نوروز به برنامه‌های سالانه تبدیل شوند.

سردار رضایی خواستار تشکیل دبیرخانه و کارگروه‌های میان‌سازمانی برای پیگیری و اجرای مستمر این برنامه‌ها شد.

قانون بازدارنده از هشدار تا پیگیری در مجلس

جانشین فرمانده فراجا بر ضرورت بازدارنده شدن قوانین راهنمایی و رانندگی تأکید کرد و از نمایندگان مجلس خواست که لایحه‌ای تهیه و تصویب شود که ساز و کار قانونی را بازدارنده کند.

او با بیان اینکه مدیریت صرفاً واکنشی و ایجاد اورژانس کارساز نیست، گفت: اگر پیچ خطرناکی داریم، رفع ساختار فنی آن ضروری است؛ قانون هم باید طوری باشد که تخلف از انجام آن صرفه نداشته باشد — اگر با پنج نفر محکم برخورد شود، پنج‌هزار نفر دیگر از تخلف باز می‌مانند.

سردار رضایی افزود: آمار جانباختگان و مصدومین جاده‌ای «چند ده هزار» است و هزینه‌های جانی و مالی بسیار سنگین است؛ از همین رو بازبینی قوانین و افزایش بازدارندگی کیفری و انتظامی ضرورت دارد.

وی ادامه داد: کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای نیازمند دو رکن اصلی «قانون بازدارنده» و «فرهنگ‌سازی مستمر» است و از نمایندگان مجلس خواست هرچه سریع‌تر لایحه‌ای بازدارنده در این زمینه تنظیم کنند.

وی همچنین خواستار گسترش کاربرد هوش‌مصنوعی در پلیس راهور و ساماندهی موتورسیکلت‌ها، برای رفع معضلات پلاک مخدوش و بازنگری زیرساخت‌های راه‌ها شد.

سردار رضایی با اشاره به گزارش‌ها و دستاوردهای راهور در سال‌های اخیر، بر سه محور اصلی تاکید کرد: تقدیر از کارکنان، توسعه نوآوری‌ها و توجه ویژه به رانندگان در سطوح مختلف. سردار رضایی از حضور فعال مأموران راهور در شرایط سخت جوی (گرما و سرما) و ایثار آنان تقدیر کرد و گفت این عزیزان «مجاهد» و «فداکار» ملت‌اند که آسایش مردم را بر آسایش خود مقدم می‌دارند.