شناسهٔ خبر: 22918167 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

بوریس جانسون:

انگلستان به اجرای کامل برجام متعهد است

صاحب‌خبر -

روز گذشته «بوریس جانسون»، وزیر خارجه انگلیس، میهمان تهران بود؛ روزنامه‌نگار سابق، شهردار پیشین و تاریخ‌نگار بریتانیایی از فرودگاه مهرآباد به خیابان 30‌تیر آمده تا با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، دیدار و گفت‌وگو کند. از همین رو، اولین دیدار بوریس جانسون که برای دیداری دوروزه در تهران به سر می‌برد، ظهر روز شنبه با محمدجواد ظریف بود. به گزارش «ایسنا»، در این دیدار دو طرف درباره موضوعات مختلف روابط دوجانبه، ازجمله روابط اقتصادی، بانکی و تجاری و اهمیت گسترش آن، مسائل منطقه‌ای و موضوعات بین‌المللی به‌ویژه تعهدات همه طرف‌های برجام به اجرای آن، رایزنی و تبادل‌نظر کردند. وزیر امور خارجه انگلستان در این دیدار با اشاره به اینکه برجام از اهمیت و ارزش بالایی برای انگلستان برخوردار است، بر تعهد کشور متبوعش بر اجرای کامل آن تأکید کرد. او همچنین خواهان گسترش همکاری‌ها و روابط و نیز تداوم رایزنی‌ها با جمهوری اسلامی ایران شد. 
سفارت لندن در تل‌آویو می‌ماند
عصر روز شنبه، بوریس جانسون با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، دیدار و درباره تحولات بین‌المللی و روابط دوجانبه گفت‌وگو کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی در این دیدار گفت: «درحال‌حاضر و در شرایط پسابرجام، مبادلات و همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور رضایت‌بخش نیست و تسهیل روابط بانکی در این زمینه می‌تواند مقدمه‌ای برای گسترش همکاری‌ها در دیگر بخش‌ها باشد». شمخانی با انتقاد از کشورهای اروپایی و آمریکا به دلیل اجرانکردن تعهدات خود نسبت به برجام، تأکید کرد: «رفتار آمریکا در قبال برجام فاجعه‌ای تمام‌عیار بوده و ادامه این رویکرد ضمن بی‌اعتباری سیاسی این کشور، موجب زیرسؤال‌رفتن توافقات بین‌المللی می‌شود». او با بیان اینکه تأییدنکردن توافق هسته‌ای از سوی ترامپ به معنای پایبندنبودن آمریکا به توافقات بین‌المللی است، افزود: ایران با توجه به انفعال طرف‌های دیگر در برابر رفتارهای ناشایست واشنگتن بر اساس منافع ملی و مسئولیت‌های خود، تصمیمات لازم را در مقابله با اقداماتی از این دست و در صورت لزوم بازگشت به شرایط پیش از توافق، اتخاذ کرده است». شمخانی با اشاره به تصمیم ترامپ در به‌رسمیت‌شناختن قدس شریف به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، این اقدام را خدمت ناخواسته به جهان اسلام دانست و گفت: «فلسطین کشوری یکپارچه با پایتخت واحدی بوده و تصمیم جدید آمریکا به‌طور قطع موجب بازگشتن موضوع فلسطین به‌عنوان مسئله اصلی جهان اسلام و انسجام بیشتر مسلمانان برای مقابله با رژیم کودک‌کش صهیونیستی و احقاق حقوق مردم مظلوم فلسطین خواهد شد. شمخانی همچنین با انتقاد از رویه دولت انگلیس در فروش سلاح و تجهیزات امنیتی به کشورهای ناقض حقوق ‌بشر مانند عربستان سعودی و بحرین، افزود: «در‌حالی‌که تمام نهادهای بین‌المللی محاصره و بمباران مردم مظلوم و بی‌دفاع یمن را محکوم کرده‌اند، قطعا شرکای این جنایت نیز در دادگاه افکار عمومی بین‌المللی محکوم و ناقض حقوق ‌بشر معرفی خواهند شد». او گفت: «کشورهای غربی نه‌تنها اجازه نمی‌دهند نهادهای بین‌المللی به وظیفه خود در شناسایی جنایات عربستان در یمن و پیگرد مسئولیت آن اقدام کنند، بلکه حاضر نیستند روند فروش و انتقال سلاح به عربستان را متوقف کنند». بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس، نیز در این دیدار با اشاره به ضرورت تلاش بیشتر برای حل و رفع مشکلات و موانعی که در مسیر اجرای کامل تعهدات برجام به‌ویژه در بخش مبادلات مالی و روابط بانکی وجود دارد، اظهار کرد: «برجام توافق‌نامه‌ای چندجانبه و بین‌المللی است که اجرای کامل آن به ‌نفع صلح و ثبات جهانی است». وزیر امور خارجه انگلیس با تأکید بر مخالفت لندن با تصمیم ایالات متحده آمریکا در به‌رسمیت‌شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت خود به این شهر، افزود: اقدامات یک‌جانبه، دستیابی به صلح را دشوار می‌کند. جانسون تصریح کرد: «انگلیس تصمیمی برای انتقال سفارت خود به قدس نداشته و ما سفارت خود را در تل‌آویو نگه می‌داریم». وزیر خارجه انگلیس با علی لاریجانی، رئیس مجلس، نیز دیدار کرد. 
پیگیری وضعیت زاغری
 قبل از شروع سفر جانسون، گفته می‌شد وزیر خارجه انگلیس درباره پرونده نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی ایرانی- بریتانیایی محبوس در ایران، گفت‌وگو کند؛ اما برجام و مسائل دوجانبه و مسائل منطقه‌ای هم از محورهای اصلی این دیدارها در سفر دوروزه وزیر خارجه انگلیس بود. چندی ‌پیش ظریف و جانسون درباره پرونده زاغری با هم تلفنی صحبت کردند؛ اما ظریف با تأکید بر تفکیک قوا در ایران، توضیح داده بود به دلیل مسائل اخلاقی و انسان‌دوستانه نگرانی دولت انگلیس را به اطلاع مقامات قضائی ایران می‌رساند. اکنون به نظر می‌رسد یکی از محورهای مورد پیگیری جانسون در تهران، وضعیت این پرونده بوده است. بوریس جانسون قبل از سفر به تهران به عمان رفته و با مقامات این کشور، سلطان قابوس و یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان، دیدار کرد. خبرگزاری دولتی عمان گفته است سلطان قابوس در این دیدار درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای با وزیر امور خارجه بریتانیا گفت‌وگو کرده است. جانسون در سفر خاورمیانه‌ای خود به‌جز عمان و ایران، به امارات متحده عربی نیز سفر خواهد کرد. 
سفر خاص جانسون
 حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلستان، به خبرگزاری «ایلنا» گفته است سفر آقای جانسون به ایران، «سفری خاص» است که در آن «همه ابعاد روابط دو کشور ازجمله مباحث اقتصادی، سیاسی، منطقه‌ای و مباحث بین‌المللی و برجام مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد». او درباره سیاست‌های انگلیس درباره برجام، می‌گوید: «دولت انگلیس در بالاترین سطح به‌طور مرتب برای تضمین حفظ اعتبار و اجرای برجام تماس‌های سطح‌بالایی را با مقام‌های اروپایی و آمریکا داشته است و آنها به طور مشترک با کشورهای اروپایی خواهان این بودند که باید اعتبار برجام حفظ شود و نباید به‌هیچ‌وجه اجرای برجام مورد خدشه قرار گیرد». سفیر ایران در لندن با اشاره به روابط سنتی انگلیس با کشورهای حوزه خلیج‌فارس یادآور شد: «انگلیس روابط سنتی و دیرینه‌ای با کشورهای منطقه و حوزه خلیج‌فارس دارد و ما همواره انتظار داشته و داریم که روابط انگلیس با کشورهای منطقه در جهت تأمین صلح و ثبات و امنیت آن باشد و انگلیس از تمام ظرفیت‌های خود برای صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی استفاده کند». او درباره اختلاف‌نظرهای ایران و انگلیس درباره مسائل منطقه گفت: «با توجه به گرایش‌های مثبتی که در یک سال اخیر از دولت انگلیس شاهد بودیم می‌توانیم به تفاهم بهتری درخصوص برخی زمینه‌ها برسیم که بیشتر منجر به صلح و ثبات منطقه شود». 

روسری خانم مدیرکل 

 

درحالی‌که به سنت همه ملاقات‌های دیپلماتیک، محمدجواد ظریف در جایگاه استقبال از میهمانان در تالار آیینه قرار گرفته بود، وزیر خارجه انگلیس و اعضای تیم همراه او از پله‌ها بالا آمده و مقابل دوربین عکاسان با میزبان دست دادند. همیشه وقتی آقای وزیر در تیم میهمان با خانمی مواجه می‌شود، دستانش را مقابل سینه - مثل ژاپنی‌ها- می‌گیرد تا هم احترام گذاشته باشد و هم خطا در دست‌دادن رخ ندهد. او این فیگور دیپلماتیک ژاپنی را از سال‌های اول انقلاب و کار در دفتر حافظ منافع ایران در نیویورک برگزیده است، مثل علی‌اکبر ولایتی که برای منظم‌پوشیدن در عین اینکه نمی‌خواسته کراوات بزند، لباس یقه‌آخوندی را ابداع کرد و به مرور این شد لباس یقه دیپلماتیک. در تیم بوریس جانسون هم خانمی بود که گویا مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلیس است، اما تصاویر عکاسان خبری نشان می‌دهد که همان پایین پله‌ها، روسری این خانم که کت و دامن طوسی به تن دارد از سرش افتاده است. فیلم خوش‌وبش دیپلماتیک آقای وزیر با تیم میهمانان نشان می‌دهد که ظریف هم‌زمان با مواجه‌شدن با این خانم به‌سرعت با دستش بالا را نشان می‌دهد تا توجه او را به این جلب کند که روسری‌اش افتاده است. فیگور ظریف در همین حال دست‌مایه برخی تخریب‌ها در رسانه‌های مخالف او شد، اما گویا خانم مدیرکل خیلی به مسائل پروتکلی داخل کشور ایران آشنایی نداشته و همچنان در مسیر ورود به سالن جلسه، روسری‌اش می‌رفت و برمی‌گشت، بی‌توجه به اینکه آقای وزیر در داخل کشور به اندازه کافی دردسر و حاشیه دارد و این یکی دیگر خیلی اضافه است. 

برچسب‌ها:

نظر شما