شناسهٔ خبر: 22735273 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

تفاوت فرهنگی دانش آموزان اتباع خارجی را به رسمیت بشناسیم

معاون آموزش ابتدایی وزير آموزش و پرورش .گفت: علاوه بر فراهم کردن زمینه ثبت نام و حضور کودکان اتباع خارجی در مدارس باید مهارت های با هم زیستن را مورد توجه قرار داده و به تمامی دانش آموزان آموزش دهیم که دید چند فرهنگی داشته باشند و تفاوت های دانش آموزان اتباع را به رسمیت بشناسند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از ايرنا، رضوان حکیم زاده با تاکید بر اینکه نگاه عاری از تبعیض باید سرلوحه تمام فعالیت های آموزشی و تربیتی در مدارس قرار گیرد، افزود: این موضوع باید در برخورد و رفتار معلمان، مدیران، معاونان و دانش آموزان با همکلاسی های اتباع خارجی جلوه داشته باشد و خانواده ها نیز فرزندان خود را تشویق کنند که هیچ تفاوتی بین خود و آنها قائل نشوند.

وی اظهار داشت: با توجه به توصیه مقام معظم رهبری و همکاری بین دستگاه های دولتی از جمله وزارت کشور و آموزش و پرورش که از سال های گذشته آغاز شده بود، فرصتی فراهم شد تا کودکان فاقد مدارک هویتی و دانش آموزان اتباع خارجی بتوانند در مدارس کشور ثبت نام کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از اساسی ترین حقوق کودکان، حق آموزش است که صرف نظر از شرایط اقامتی والدین و هر عامل دیگر بدون توجه به رنگ و نژاد و زبان باید فرصت یادگیری داشته باشند، تصریح کرد: یکی از مسائلی که باید فرهنگسازی شود پذیرش بی قید و شرط و فراهم کردن جو مناسب برای حضور این افراد در مدارس است.

حکیم زاده بیان داشت: معلمان نیز باید نگرش ها را به سمتی هدایت کنند که دانش آموزان ایرانی حضور این گروه از دانش آموزان را یک فرصت بدانند و با تفاوت های فرهنگی یکدیگر بیشتر آشنا شوند و یک جامعه متنوع و متکثر را به رسمیت بشناسند.

وی یادآور شد: معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز تلاش می کند از طریق برنامه های آماده سازی معلمان و طرح کارآمد که به توانمندسازی معلمان می پردازد، آموزش چند فرهنگی را مورد توجه قرار دهد و از رسانه ها نیز درخواست داریم تا در این رابطه فرهنگسازی کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزير آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فرصت حضور دانش آموزان اتباع می تواند پیامدهای اجتماعی فرهنگی بسیار مناسبی داشته باشد، اظهار داشت: گاه شاهد برخوردهایی بین دانش آموزان ایرانی و اتباع هستیم که متناسب با فرهنگ اسلامی - ایرانی نیست و نیازمند انجام کار ضربتی هستیم تا موارد بسیار اندک و جزئی هم اتفاق نیافتد زیرا این دانش آموزان در مدارس حضور دارند و کوچکترین برخورد از طرف همکلاسی ها، اولیا مدرسه و خانواده دانش آموزان ایرانی می تواند زمینه سرخوردگی و آسیب های جدی روحی و روانی برای آنها ایجاد کند.

حکیم زاده با یادآوری این نکته که در شان انسان مسلمان ایرانی نیست که دیدگاه نژاد پرستانه داشته باشد، افزود: سالها با افتخار به خاطر شرایط سخت همسایگان ایران سعی کرده ایم فرصت حضورشان را در کشور فراهم کنیم از این رو نباید با اقداماتی هر چند محدود و حاکی از نگاه تبعیض آمیز، این کار ارزشمند زیر سوال برود.

گفتني است؛ اکنون حدود 400 هزار دانش آموز از اتباع خارجی و افغان در 25 هزار و 490 مدرسه ایران مشغول به تحصیل هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما