شناسهٔ خبر: 21917504 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

انتقاد جدي به ممنوعيت استفاده از زبان اشاره در مدارس استثنايي

خبرگزاري دانشجويان ايران

صاحب‌خبر -

عطف به مطلب مندرج درآن خبرگزاري به تاريخ 10مهر96 با عنوان «انتقاد جدي به ممنوعيت استفاده از زبان اشاره در مدارس استثنايي» ، پاسخ معاونت سازمان آموزش و پرورش استثنايي جهت تنوير افكاري عمومي به استحضار مي رساند:

-در پاسخ به عدم وجود کتاب در زمینه ادبیات فارسی ویژه ناشنوایان، تاکنون سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، 5 جلد کتاب زبان آموزی، جمله سازی و نگارش از پایه اول تا چهارم در دوره ابتدایی ویژه دانش¬آموزان آسیب دیده شنوایی چاپ و در سراسر کشور توزیع نموده است و تالیف 2 جلد دیگر در دست اقدام می باشد.

-در خصوص موضوع "استفاده زبان اشاره در مدارس استثنایی غیر قانونی است" لازم به ذکر است در هیچ ماده قانونی بیان نشده که زبان اشاره در مدارس استثنایی ممنوع می باشد. همچنین یکی از برنامه های مصوب معاونت برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی این سازمان در سال  1396" تدوین و تولید بسته آموزشی چند رسانه ای واژگان کتاب فارسی پایه اول ابتدایی با بهره گیری از زبان اشاره" می باشد که نمایندگان کانون ناشنوایان ایران و انجمن خانواده ناشنوایان ایران در کارگروه این برنامه حضور دارند.

-در خصوص عدم حضور رابط ناشنوایان در سازمان آموزش و پرورش استثنایی، کارشناس  برنامه ریزی درسی و آموزشی دانش آموزان آسیب دیده شنوایی این سازمان در تدوین  برنامه های واحد گروه آسیب دیده شنوایی، با  نمایندگان  معلمان ناشنوا سراسر کشور در تعامل و همکاری می باشد.

-در خصوص عدم تسلط معلمان استثنایی به زبان اشاره، ضمن اعلام اینکه اکثر معلمان دانش آموزان آسیب دیده شنوایی به زبان اشاره مسلط می باشند و از طرفی تامین نیروی انسانی این مجموعه از سوی دانشگاه فرهنگیان می باشد، و به دانشگاه مذکور پیشنهاد برگزاری کلاس های فوق برنامه آموزش زبان اشاره در شهرتهران داده شده است. همچنین برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت زبان اشاره به معلمان استثنایی در دست تدوین و اجرا است.

-لازم بذکر است در خصوص قبولی دانش آموزان ناشنوا در کنکور به اطلاع می رساند که هر ساله تعدادی از این عزیزان در دانشگاه های دولتی و غیردولتی پذیرفته می شوند که این نشانگر کیفیت خوب آموزشی این دانش آموزان می باشد.                                                                                                                       

نظر شما