شناسهٔ خبر: 21151876 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

2 هزارو 600 خانه مسلمانان روهینگیا در آتش سوخت

کوالالامپور- ایرنا – دولت میانمار روز شنبه اعلام کرد بیش از دو هزار و 600 خانه در شمال غرب این کشور و استان راخین طی یک هفته تنش در این استان در آتش سوخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، گزارش امور پناهندگان سازمان ملل متحد نیز نشان می دهد حدود 58 هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا طی یک هفته گذشته از خشونت در میانمار فرار کرده و به سمت بنگلادش رفته اند.
به نوشته تارنمای شبکه خبر آسیا، مقامات میانمار گروه مسلح 'ارتش رستگاری روهینگا آراکان (راخین) را متهم به آتش زدن این خانه ها کرد. این گروه مسلح مسئولیت حملات هماهنگ به پست های امنیتی در هفته گذشته را به عهده گرفت حملاتی که موجب درگیری و ضد حمله گسترده ارتش میانمار شد.
اما روهینگیایی های در حال فرار از بنگلادش می گویند که حملات و کشتار توسط ارتش برای سرکوب و اجبار آن ها برای مهاجرت صورت می گیرد.
ارتش رستگاری روهینگیا آراکان نخستین عملیات خود را روز نهم اکتبر سال 2016 انجام داد و مردان مسلح به چاقو، شمشیر و اسلحه چندین ایستگاه پلیس را در مرز بنگلادش در استان راخین مورد حمله قرار دادند و 9 افسر پلیس را کشتند.
دومین حمله وسیع این گروه طی یک هفته گذشته انجام شد که تاکنون دستکم 80 نفر از اعضای این گروه کشته شده اند و گفته می شود در عملیات سرکوب نظامیان میانمار نیز دستکم 400 نفر کشته شده اند.
حدود یک میلیون و 200 هزار روهینگیایی، یک اقلیت قومی در میانمار به شمار می روند که دولت این کشور حق شهروندی آنها را به رسمیت نمی شناسد و حضور آنها اکنون بزرگترین چالش دولت 'آنگ سان سوچی' است.
در عملیات قبلی نیز که دولت میانمار مدعی شد خانه روستایی ها توسط خود آنها و یا افراد مسلح حامی اشان به آتش کشیده شده است توسط سازمان مالل رد شد و بازرسان سازمان ملل که با پناهندگان گفت وگو کردند، اتهامات تجاوز گروهی، شکنجه، آتش سوزی و کشتار توسط نیروهای امنیتی را گزارش و تاکید کردند 'به احتمال زیاد جنایت علیه بشریت' صورت گرفته است.
دولت میانمار به رهبری 'آنگ سان سوچی' برنده جایزه صلح نوبل در آن دوره نیز بسیاری از ادعاها را رد کرد و مانع ورود بازرسان سازمان ملل و انجام ماموریت گروه حقیقت یاب سازمان ملل متحد برای رسیدگی به این اتهامات شد.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

انتهای پیام /*

نظر شما