شناسهٔ خبر: 21033646 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اجمالی/

نخستین جشنواره رادیویی پیشگیری از سوانح و حوادث افتتاح شد

نخستین جشنواره رادیویی «پیشگیری از سوانح و حوادث» با حضور وزیر بهداشت و قائم‌مقام رسانه ملی افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، ‎آیین افتتاح نخستین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث با حضور سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت الاسلام والمسلمین موسوی مقدم قائم مقام رییس سازمان صداوسیما، نسرین آبروانی معاون صدای رسانه ملی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر کشور، جمعی از مدیران و مسئولان حوزه بهداشت و سلامت کشور و مدیران و اصحاب رسانه در استودیو شماره یک ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

**آبروانی: ۹۴۱ برنامه با موضوع پیشگیرانه روانه آنتن شده است

بنا بر این گزارش، در این مراسم معاون صدا گفت: بدون تردید حضور این جمع گسترده در این جشنواره به دلیل اهمیت موضوع جشنواره است، چرا که سوانح و حوادث چالشی است که هم مسوولان کشور و هم مردم را در بر می گیرد. کشور ما نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص  در شرایطی است که همواره با چنین چالش هایی روبه رو است.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه رسانه به ویژه رادیو در اطلاع رسانی و آموزش برای پیشگیری از سوانح و حوادث عنوان داشت: رادیو به عنوان صدای ملی وظیفه دارد در پیشگیری از سوانح و حوادث در خدمت سیاست های وزارتخانه‌ها، ارگان ها و نهادهای مرتبط باشد. این موضوع همواره یکی از سوژه های برنامه سازان رادیو بوده است. در شبکه های رادیویی نیز گزارشگرانی هستند که به صورت ویژه  و مستقیم با همکاری پلیس به انعکاس حوادث و توصیه های مسئولان می‌پردازند. 

وی با بیان اینکه شبکه رادیویی سلامت نیز به طور ۲۴ ساعته در حوزه سلامت برنامه سازی می‌کند، خاطرنشان کرد: هدف ما در این شبکه رادیویی آموزش یک جریان آموزشی مستمر است که نتیجه آن کاهش آسیب ها و بیماری هاست.
آبروانی از کاهش آسیب های اجتماعی، افزایش امنیت اجتماعی، مدیریت بحران، پیشگیری از تصادفات و حوادث جاده ای، امدادرسانی بعد از حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله، هشدارهای ایمنی برای مسافران، خطرات دریا، شیوع بیماری ها، آبگرفتگی معابر، وضعیت آب و هوای کشور، مراکز ایمنی و توصیه های پلیس راه،  اورژانس و ... به عنوان موضوعاتی یاد کرد که برنامه سازان رادیو در خصوص آن اقدام به تولید و پخش برنامه می کنند.
معاون صدای رسانه ملی در ادامه تصریح کرد: شبکه های رادیویی در پنج ماهه آغاز سال ۹۶ در خصوص موضوع پیشگیری، ۹۴۱ عنوان برنامه به مدت ۷۶۸۴ دقیقه تولید و پخش کرده اند که در این برنامه ها ۱۰۹ کارشناس حضور داشته و به همه موضوعاتی که ذیل این جشنواره قرار می گیرد، پرداخته اند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه ذاتی رسانه این است که درخصوص پیشگیری از سوانح، حوادث و موارد مشابه برنامه سازی و اطلاع رسانی نماید و رسانه رادیو با تمام قوا تلاش می کند تا این مهم تحقق یابد.

**تاکید وزیر بهداشت بر نقش رسانه در کاهش حوادث

در ادامه این مراسم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن قدردانی از معاون صدا و شبکه رادیویی سلامت برای برگزاری نخستین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث گفت: متاسفانه شایع‌ترین علت مرگ در کشور سوانح و حوادثی است که صورت می‌گیرد که این نوع مرگ تماماً قابل پیشگیری است.

وی در ادامه با بیان اینکه رسانه ملی به ویژه رادیو در کاهش سوانح و حوادث نقش بی‌بدیلی دارد، افزود: آنچه که باید به صورت ویژه به آن پرداخته شود، جلوگیری از بروز رفتارهای ناهنجاری است که سبب وقوع سوانح و حوادث می شود و رسانه در این زمینه به خوبی می تواند ایفای نقش کند.
قاضی زاده هاشمی در ادامه تصریح کرد: رسانه رادیو به دلیل اینکه در زمان و مکان های مختلف به راحتی در دسترس مردم است، رسانه ای گرم و پویاست که نسبت به دیگر رسانه ها پیشتازاست، انشاالله این رسانه بتواند در راستای ترویج فرهنگ پیشگیری از سوانح و حوادث بیش از پیش وارد عمل شده و با آموزش مناسب از طریق تولید و پخش برنامه‌های مرتبط با بهره‌گیری از توان و پتانسیل دستگاه‌ها و ارگان‌های مرتبط، گام‌های ارزنده‌ای در راستای کاهش آسیب‌های ناشی از حوادث و سوانح در کشور بردارد.
در بخشی دیگر از مراسم حجت الاسلام والمسلمین موسوی مقدم قائم مقام رییس سازمان صداوسیما نیز ضمن قدردانی از معاونت صدای رسانه ملی برای برگزاری این جشنواره که گام ارزنده ای دیگر در راستای انجام وظیفه رسانه ای خود برداشتند، عنوان کرد: آموزش، اطلاعی رسانی و آگاهی بخشی جزو وظایف اصلی رسانه به ویژه رادیو است که سبب فرهنگسازی در زمینه آموزش مسائل مختلف به مخاطبان می شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای اثرگذاری پیام رسانه که با هدف فرهنگ سازی در جامعه در خصوص مسائل مختلف صورت می گیرد، لازم است که میان مسوولان دستگاه های اجرایی و برنامه سازان رسانه هماهنگی کامل وجود داشته باشد.
**موسوی مقدم: روزانه ۳۲ میلیارد خسارت مستقیم اقتصادی داریم
موسوی مقدم در این مراسم گفت: بخش عمده رسالت‌هایی که انبیا و اندیشمندان بر عهده داشته و دارند همین آسیبهای اجتماعی است که باید درباره آن برنامه‌ریزی کرد.
فلاسفه می‌گویند برخی موارد به قدری روشن است که نیاز به دلیل و برهان ندارد مثل روشنی آفتاب. برخی مشکلات در کشور ما از جهت منفی همین طور است که باید درباره آن تلاش و کوشش کرد و برخی آمار و ارقام مایه تاسف است. اینکه ما روزانه ٣٢ میلیارد تومان خسارت مستقیم اقتصادی در کشور داریم یا در سوانح در میان ١٩٠ کشور ١٨٩ هستیم؛ همه مایه تاسف است.
وی افزود: ما مرگ خاموش نیز داریم و در مصرف آب و برق و گاز چندین برابر دنیا استفاده داریم درحالی که در دین و سنت و شیوه زندگی باید شاخص های مناسبی داشته باشیم. صداوسیما درباره این موارد زحمت بسیاری می‌کشد و تلاش بسیاری دارد. ما در شبکه‌های استانی نیز مفصل به این موارد می پردازیم. اما در کنار این موارد اثرگذاری کم است.
قائم‌مقام رئیس صدا و سیما افزود: بین دستگاههای اجرایی و انجام دهنده هماهنگی کاملی وجود ندارد، مثلا درباره بستن کمربند ایمنی وقتی تلویزیون روی آن کار می‌کند، پلیس هم در صحنه حضور دارد و ایمن سازی کامل صورت می‌گیرد. در صنعت خودرو باید تحولی صورت بگیرد و این همه توسعه و صنعت داریم ولی هنوز اشکالاتی هم وجود دارد و اگر ما درست فرهنگسازی نکنیم، در عمل تاثیرگذاری وجود نخواهد داشت.
وی درباره جشنواره رادیویی «پیشگیری از سوانح و حوادث» اظهار داشت: این جشنواره دست استمداد به سوی هنرمندان و اندیشمندان و فرهیختگان است که امیدوارم ثمربخش باشد و جشنواره‌ای با دوام باشد.

بنا بر این گزارش، نخستین جشنواره کشوری «پیشگیری از سوانح و حوادث» با هدف آموزش جامعه در کاهش آسیب‌های ناشی از سوانح و حوادث طبیعی و غیر طبیعی برگزار می شود.

بر اساس طبق تقسیم‌بندی صورت گرفته، حوادث غیر طبیعی شامل حوادث ترافیکی، مسمومیت، برق گرفتگی، غرق شدگی، خفگی، سقوط، سوختگی و ... جزء حوادث غیرعمدی و کودک‌آزاری، خشونت، خودکشی، دیگرکشی و ... زیر مجموعه حوادث عمدی به شمار می‌آیند؛ و حوادث طبیعی شامل سیل، زلزله، طوفان و ... است.

این جشنواره در بخش‌های «شنیداری»، «دیداری»، «مکتوب» و در قالب‌های psa، مینی فیچر، فیچر و مستند گزارشی، اینفوگرافی، گزارش و داستانک برگزار می‌شود.

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره کشوری «پیشگیری از سوانح و حوادث» نیز پانزدهم آذر برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما