شناسهٔ خبر: 67275192 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

علی اصغر پورعزت بیان کرد:

ظرفیت‌های هوش مصنوعی برای بررسی واحدهای مفهومی قرآن کریم

رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران گفت: ظرفیتی که هوش مصنوعی برای بررسی واحدهای مفهومی قرآن کریم، احکام و حکمت‌های قرآن دارد، ظرفیتی مهم است و نباید از آن غفلت کرد.

صاحب‌خبر -

علی اصغر پورعزت

علی اصغر پورعزت؛ رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، به بیان نکاتی درباره تقسیم‌بندی واحدهای مفهومی قرآن کریم پرداخت و گفت: در یک نگاه به فرازهای قرآنی، با در نظر گرفتن سیاق‌ها و سلول‌های موضوعی به این نتیجه می‌رسیم که می‌توان قرآن کریم را به پانصد و پنجاه و پنج واحد مفهومی و البته گاهی کمتر یا بیشتر تقسیم می‌کرد. در این تقسیم‌بندی، نگاه بر این است که هر فراز مفهومی، دلالت دقیق بر یک موضوع داشته باشد.


وی افزود: اگر این فرازهای مفهومی را جداگانه در نظر بگیریم می‌توان بر اساس آنها، درباره یک وجه از یک پدیده که به آن پرداخته شده حکمی صادر کرد یا حکمی را استنباط کرد. حال اگر همه پانصد و پنجاه و پنج واحد مفهومی قرآن کریم را در شبکه‌ای از مفاهیم مرتبط با همدیگر در نظر بگیریم، دلالت‌های دقیق‌تری درباره ابعاد گوناگون یک پدیده ایجاد می‌شود مثلاً درباره ابعاد گوناگون ربا و تباهی‌هایی که برای جامعه به همراه دارد یا ابعاد مختلف مسئله طلاق و مشکلاتی که برای طرفین این پدیده ایجاد می‌کند و اینکه چگونه باید با هر یک از طرفین و ذی‌نفعان از کودکان گرفته تا پدران و مادران عمل کنند، ابعاد مختلفی از این تعابیر مفهومی مد نظر و قابل استباط است.

پورعزت بیان کرد: به این ترتیب امکان استنباط‌های مکرر و بازپیرایی و بازسازی استنباط‌ها فراهم می‌شود. ظرفیتی که هوش مصنوعی برای این ترکیب‌ها و تأییدها ایجاد کرده و امکان این را فراهم می‌کند که از ابعاد گوناگون در مواجهه با هر پدیده جدید بتوان به سرشت احکام مورد نظر قرآنی رسید یا حکمت‌های قرآنی را از آن باب استنباط کرد، این ظرفیتی مهم است و نباید از آن غفلت کرد.

رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران تصریح کرد: این کار در مراحل ابتدایی انجام قرار دارد و طرح اولیه آن در سال 1395 توسط بنده و یکی از همکاران به نام میثم علیپور آماده شد، منتشر شد و به صورت رایگان در فضای مجازی در اختیار مردم قرار گرفت و برای علاقه‌مندان قابل دانلود است. طرحی که آن موقع انجام شد طرح اولیه بود و اکنون طرح تفصیلی در حال انجام است و امیدواریم با همکاری اندیشمندان علاقه‌مند به علوم قرآنی، آن را به سرانجام برسانیم.

 

انتهای پیام

نظر شما