شناسهٔ خبر: 67299141 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

سرپرست حجاج ایرانی در دیدار با حجاج فرهیخته:

ساده‌زیستی و هم‌زیستی دو درس بزرگ حج ابراهیمی است

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب در دیدار شماری از زائران نخبه و فرهیخته با اشاره به فلسفه‌های مهم فریضه معنوی حج گفت: ساده‌زیستی و هم‌زیستی از درس‌های بزرگ حج ابراهیمی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام و المسلمین «سید عبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی عصر امروز (جمعه، اول تیر) در دیدار شماری از زائران نخبه و فرهیخته در شهر مکه به تبیین برخی از سؤال‌ها و ابهامات آنها درباره برگزاری مراسم حج امسال پرداخت.

سرپرست حجاج ایرانی بخشی از مشکلات و چالش‌ها در زمینه برپایی موسم حج را به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه دانست و اظهار داشت: در زمینه انتقال ارز به کشور میزبان و استفاده از ظرفیت برخی شرکت‌های هواپیمایی داخلی با محدودیت مواجه هستیم.

وی با اشاره به برپایی مراسم برائت از مشرکین در عرفات گفت: امسال با توجه به اینکه از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی «حج برائت» نام‌گذاری شد، علاوه بر برگزاری مراسم متمرکز در چادر بعثه، در ۵۰ چادر دیگر ایرانی نیز این مراسم برای همه زائران شیعه و اهل سنت برگزار شد و علاوه بر قرائت پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی، شعار‌های یکنواختی نیز سر داده شد و شاهد صدور قطعنامه پایانی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات مربوط به سرزمین منا و حلق حجاج ایرانی اشاره کرد و گفت: پیشنهاد دو طبقه کردن سرویس‌های بهداشتی ایرانیان و استفاده از طبقه پشت بام برای حلق را پنج سال قبل به کشور میزبان ارائه کردیم، ولی هنوز در این زمینه اقدامی نشده است. همچنین پیشنهاد مسقّف کردن مسیر بازگشت حجاج ایرانی در رمی جمرات را مطرح کردیم که این درخواست نیز هنوز اجرایی نشده است.

وی در پاسخ به پیشنهاد یکی از حاضرین مبنی بر اینکه در موسم حج امکانات بهتری در اختیار افرادی که از تمکن مالی بیشتری برخوردار هستند، قرار داده شود، اظهار داشت: این مسئله با درس‌های حج که ساده‌زیستی و همزیستی است، منافات دارد و مغایر با وحدت و هم‌گرایی به‌عنوان فلسفه حج است. 

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه با اشاره به اینکه فوتی‌های ایران در موسم حج امسال نسبت به سال گذشته کمتر است، گفت: تا قبل از ایام تشریق، تنها چهار فوتی داشتیم و در ایام تشریق، شش نفر فوت کردند و دو روز گذشته نیز دو فوتی داشتیم. این در حالی است که امسال هوا بسیار گرم بود و برخی از افراد فوت شده نیز بیماری زمینه‌ای داشتند.

وی در پاسخ به ابهامی در مورد تعداد زیاد نیرو‌های خادم و کارگزار بعثه و سازمان حج و زیارت، گفت: حج امسال در مقایسه با تاریخ حج در ایران کمترین کارگزار و خادم نسبت به تعداد زائر را داشته است؛ به طوری که امسال در مقایسه با سال ۱۳۹۸ هفت کاروان از تعداد ۹۰۰ نفر از کارگزاران کم شده و به همین تعداد زائر اضافه شده است.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه امسال در حوزه خدمت‌رسانی به زائران، جوانگرایی صورت گرفت، به پرسشی در زمینه کمبود نیرو‌های راهنما در مسیر‌های رمی جمرات پاسخ داد و گفت: ما در این زمینه با محدودیت‌هایی مواجه بودیم؛ به طوری که در روز نخست رمی، تابلو‌های نیرو‌های واحد راهنمایان جمع‌آوری شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب با اشاره به اینکه آشپزخانه‌ها پخت غذا برای زائران ایرانی در مکه مکرمه و مدینه منوره، بسیار مجهز و باکیفیت هستند، به وضعیت پرواز‌های بازگشت اشاره کرد و افزود: اگر به شرکت هواپیمایی معراج نیز برای مشارکت در انتقال زائران مجوز داده می‌شد، می‌توانستیم بازگشت حجاج را راحت‌تر مدیریت کنیم.

سرپرست حجاج ایرانی در پایان به دغدغه یکی از فرهیختگان برای آزادی عمل بیشتر در زیارت قبور ائمه (ع) در قبرستان بقیع اشاره کرد و گفت: ما در دیدار‌هایی که با مسئولان در مدینه داشته‌ایم، از آنها خواسته‌ایم که آزادی عمل بیشتری به زائران برای زیارت قبور این بزرگان بدهند.

در ابتدای این نشست صمیمانه، شماری از فرهیختگان و نخبگان، نقطه‌نظرات و پیشنهاداتی در مورد حل مشکلات مربوط به مساحت و فضا برای حجاج ایرانی در سرزمین منا، بهبود زیرساخت برای ارکان حج از جمله مسئله حلق، تسلط بیشتر نیرو‌های کارگزار و راهنمایان به زبان عربی، استقرار نیرو‌های راهنما در اطراف مسجدالحرام و مختصرشدن مراسم قرائت دعای عرفه ارائه کردند.

انتهای پیام/ ۱۱۸

نظر شما