به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، پيش از ظهر امروز، اسفنديار چهاربند درگردهمايي مشترك معاونين پژوهش، برنامه ريزي وآموزش نيروي انساني استان ها و رؤساي گروه هاي برنامه ريزي تخصصي حوزه ستادي كه در اردوگاه شهيد باهنر تهران برگزارشد، با آرزوي موفقيت براي دولت دوازدهم درتحقق مطالبات جامعه، اظهاركرد: پس از تصويب برنامه سالانه در وزارتخانه، نحوه عملياتي كردن و فعاليت هاي مرتبط با برنامه، مهم ترين دغدغه اي است كه بايد به آن پرداخته شود.
وي افزود: در دستگاهي به وسعت آموزش و پرورش، تهيه و تدوين برنامه اي مدون، منسجم و كارآمد، از اهميت و ضرورت بالايي برخوردار است، بنابراين فقدان يا حذف برنامه درآموزش وپرورش، موجبات دخالت غيرمسئولانه عوامل خارج از اين دستگاه را در پي خواهد داشت.
چهاربند تصريح كرد: برخي دخالت هاي خارج از آموزش وپرورش، اخلال هايي را در برنامه ها ايجاد مي كند كه آسيب هاي آن در بلندمدت ادامه خواهد داشت.
رئيس مركز برنامه ريزي منابع انساني و فناوري اطلاعات خاطرنشان كرد: همه اركان جامعه از آموزش وپرورش توقع پيگيري دغدغه هايشان را دارند، اما در حمايت از وزارت آموزش وپرورش كم لطفي مي كنند، بنابراين يكي از مسائلي كه مي تواند آموزش وپرورش را از اين وضعيت خارج كند، برنامه ريزي است.
وي ادامه داد: وجود برنامهاي منسجم مي تواند سدّي در برابر ورود غيرمسئولانه افراد در حوزه تصميم گيريهاي آموزش و پرورش باشد.
چهاربندگفت: وجود بيش از 13 ميليون دانش آموز، 26 ميليون اوليا، بيش از900 هزار پرسنل فرهنگي، 760 منطقه آموزش وپرورش دركشور، 33 هزارميليارد تومان بودجه و بيش از90 هزار واحدآموزشي از عواملي هستند كه ضرورت بهره وري در آموزش وپرورش را از طريق برنامه ريزي دو چندان ميكند.
وي پوشش تحصيلي را ابتداييترين و اصلي ترين هدف نظام تعليم و تربيت دانست و خاطرنشان كرد: حفظ پوشش تحصيلي و توسعه آن از دغدغه هاي جدي آموزش وپرورش است، براين مبنا بايد تخصيص نيروي انساني، فضاهاي آموزشي، تجهيزات و امكانات به گونهاي باشد كه اين هدف را محقق سازد.
رئيس مركز برنامه ريزي منابع انساني و فناوري اطلاعات گفت: سند تحول بنيادين، محور همه برنامه ريزيها درآموزش وپرورش است و روشهاي سنتي نبايد در برنامه ريزيها تداوم يابد، بلكه آنچه تدوين و عملياتي ميشود، بايد براساس محتواي سند تحول بنيادين باشد.
وي افزود: سياق برنامه سال 96 ، با رويكرد سياست تفويض اختيار تدوين و ترسيم شده است و براساس توانمندي هاي استان ها، عملياتي ميشود، بنابراين تفاهم نامه هاي حوزه هاي ستادي با استان ها نمي تواند تكليفي باشد و درآن آمار و ارقام تدوين شود.
چهاربند، سياست ها، راهبردها و رويكردها را سه حلقه اتصال و هماهنگي حوزه ستادي با استان ها برشمرد واظهاركرد:استان ها باتوجه به موارد مذكور مي توانند برنامه هاو فعاليت هايشان را مبتني بر اقتضائات بومي ومحلي، تدوين كنند .
رئيس مركز برنامه ريزي منابع انساني و فناوري اطلاعات از انعقاد تفاهم نامههاي 32 استان با معاونتهاي مختلف حوزه ستادي خبرداد وتصريح كرد: اولين فرآيندي كه براي عملياتي كردن برنامههاي ملي به كار ميرود، اجراي كامل تفاهم نامه هاي استاني با وزارتخانه مي باشد و به همين منظور، كميته برنامه ريزي هر استان پيگير عملياتي شدن برنامه هاست.
وي، برنامه آموزش و پرورش در سال96 را در 2 بخش تكليفي و اختصاصي طبقه بندي كردوافزود: براي مثال، پوشش تحصيلي، بهبود كلاسهاي چندپايه، بهبود اجراي برنامههاي درسي در قالب بودجه سنواتي ازجمله برنامه هاي تكليفي بوده و خريد خدمات آموزشي، برون سپاري وكيفيت بخشي جزو برنامههاي اختصاصي است