شناسهٔ خبر: 1843954 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

صبح امروز آیت الله مهدوی کنی به دیار باقی شتافت/

پیام تسلیت احزاب و شخصیت‌های سیاسی در پی درگذشت رئیس مجلس خبرگان رهبری

احزاب و شخصیت‌های سیاسی در پی درگذشت رئیس مجلس خبرگان رهبری پیام تسلیت صادر کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه احزاب «خبرگزاری دانشجو»، آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری صبح امروز به دلیل «ایست قلبی» در بیمارستان شهید رجایی و پس از تحمل یک دوره بیماری در در سن ۸۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

 

به دنبال این خبر، احزاب و شخصیت‌های سیاسی در پی درگذشت رئیس مجلس خبرگان رهبری پیام تسلیت صادر کردند که در زیر می‌آید.
 

احمدی‌نژاد درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی را تسلیت گفت



محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق کشورمان با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفت.



متن پیام به این شرح است:



بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت عالم مجاهد حضرت آیت‌الله مهدوی کنی رئیس محترم مجلس خبرگان رهبری موجب تالم و تاثر فراوان گردید.

کارنامه سوابق مبارزاتی و انقلابی آن مرحوم مشحون از فداکاری و مجاهدت عالمانه در راه تحقق اهداف بلند انقلاب اسلامی است.

بی‌تردید ایشان از یاران صدیق امام راحل در طول دوران سخت مبارزات و انجام مسئولیت‌های خطیر در شرایط حساس پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده و همواره در کنار مردم و مدافع حقوق ملت بوده‌اند.

اینجانب ضمن تسلیت فقدان این عالم ربانی به محضر مقام معظم رهبری و عموم ملت رشید ایران اسلامی به ویژه بیت مکرم و بستگان ایشان، علو درجات آن مرحوم و صبر و شکیبایی بازماندگان را از خداوند سبحان مسئلت دارم.

محمود احمدی‌نژاد

۲۹ مهر ۹۳
 

 

اطلاعیه حزب موتلفه اسلامی به مناسبت در گذشت آیت‌الله مهدوی کنی


حزب موتلفه اسلامی به مناسبت در گذشت آیت الله مهدوی کنی اطلاعیه‌ای صادر کرد.



متن پیام به شرح زیر است:



بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت آیت بزرگ خدا، مجتهد مجاهد فی سبیل اله فقیه عارف و روشن اندیش و عالم به زمان حضرت آیت الله مهدوی کنی ضایعه‌ای جبران ناپذیر است.

ایشان عالمی آینده نگر و ارزشگرا و واقع بین بود، مصداق بارز استقامت مکتبی و جهاد همه جانبه، در خط اصیل اسلام ناب نبوی و علوی و عاشورایی بود. در انقلاب اسلامی نقشی محوری داشت و در نظام جمهوری اسلامی پایگاهی معتبر داشت و مورد اعتماد ویژه امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای و مراجع عظام تقلید و روحانیت اصیل و مردم شریف بود.

در مقاومت در برابر فشارهای رژیم طاغوت در زیر شکنجه‌های هولناک و سفاکانه ساواک و در برابر خطوط التقاط و انحراف و عافیت طلبی و دنیا دوستان اسطوره‌ای مثال زدنی بود. ثابت قدمی ایشان در حدی بود که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند ما به آیت الله مهدوی ارادت داشتیم، داریم و خواهیم داشت.

خدمات او در جامعه روحانیت مبارز و در حوزه و دانشگاه و سیاست اسلام محور فراموش نا‌شدنی است.

حزب موتلفه اسلامی این ثلمه بزرگ را به محضر مبارک امام عصر (عج) و نایب الامام آیت الله العظمی خامنه‌ای و روحانیت اسلام و خبرگان امت و خانواده آن مرحوم و امت اسلام و همه یاران او تسلیت می‌گوید و علو درجات برای ایشان و صبر و اجر برای بازماندگان از خداوند بزرگ مسالت می‌نماید و همگان را به شرکت در مراسم تجلیل و تقدیر از خدمات خالصانه این آیت حق دعوت می‌نماید.

 

پیام تسلیت هاشمی‌شاهرودی در پی درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی


آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در پی درگذشت آیت‌الله مهدوی ‌کنی پیام تسلیتی صادر کرد.



متن این پیام بدین شرح است:



انالله و انا الیه راجعون

محضر شریف رهبر معظم انقلاب اسلامی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (دام ظله العالی)

رحلمت عالم جلیل القدر یار صدیق حضرت امام خمینی (ره) و حامی و پشتیبان امین مقام عظمای ولایت و رهبری نظام، رئیس محترم مجلس خبرگان رهبری، مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمدرضا مهدوی کنی را به وجود اقدس بقیه‌الله الاعظم و حضرتعالی تسلیت عرض می‌نمایم.

دوران پرفراز و شیب آن مرحوم چه در مبارزات قبل از انقلاب و چه خدمات موثر ایشان بعد از انقلاب برای همگان روشن است، اینجانب این مصیبت وارده را به ملت بزرگ ایران اسلامی، حوزه‌های علمیه، جامعه روحانیت مبارز، اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری و به‌ویژه خانواده معزز ایشان فرزندان و اخوی بزرگوارشان تسلیت عرض نموده و از خداوند منان پاداش عظیم برای آن مرحوم و صبر و اجر برای بازماندگان خواهانم.

 

پیام تسلیت هاشمی‌رفسنجانی به مناسبت درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی




در پی در گذشت آیت‌الله مهدوی کنی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با صدور پیامی ایشان را همسنگر سال‌های مبارزه، هم‌بند زندان‌ها و همکار مسؤولیت‌های متفاوت در سنگرهای مختلف خواند و گفت: شخصیت ارزشمندی که هر جا نظام به وجود ایشان نیاز داشت، دریغ نورزید.
 

متن پیام به شرح ذیل می‌باشد:



 «انالله و اناالیه راجعون»

 «اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمة لا یسد‌ها شئ»

درگذشت همسنگر سال‌های مبارزه، هم‌بند زندان‌ها و همکار مسؤولیت‌های متفاوت در سنگرهای مختلف، آیت‌الله شیخ محمدرضا مهدوی کنی باعث تألم روحی و تأسف خاطر گردید.

عالم بزرگواری که در عنفوان جوانی برای تحصیلات دینی به حوزه‌های علمیه رفت و از محضر استوانه‌های حوزه در قرن حاضر، شخصیت‌هایی چون آیت‌الله العظمی بروجردی و آیات دیگر، بویژه امام راحل کسب فیض کرد و بر اساس اعتقادات عمیقی که بر کارآمدی دین در ادارهٔ حاکمیت جامعه داشت، به مبارزه علیه رژیم پهلوی پرداخت و از زبرالحدیدهای امام راحل در همه مقاطع بود.

شخصیت ارزشمندی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی هر جا که نظام به وجود ایشان نیاز داشت، دریغ نورزید.

در نخستین روزهای پس از پیروزی انقلاب با کمک به تأسیس کمیته‌های انقلاب اسلامی و سپس با حضور در شورای انقلاب، هم راه را بر یکه تازی‌های آشوبگران و تجزیه طلبان بست و هم آرامش را به مردم هدیه داد که ضروری‌ترین نیاز در آن روز‌ها بود. پس از آن به سنگر مجلس رفت و وقتی دید با حضور در دولت بهتر می‌تواند به وظایف خویش عمل نماید، مسئولیت حضور در کابینه و حتی نخست وزیری را نیز پذیرفت.

در مقطع بعدی که انقلاب تثبیت شده بود و نیاز به تحکیم پایه‌ها برای تداوم داشت به سنگر علم و دانش رفت و مصداقی عملی از تلاشگران برای تقویت وحدت بین حوزه و دانشگاه شد و سرانجام در مجلس خبرگانی که در همهٔ دوره‌های آن حضور داشت به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری چشم از جهان فروبست تا نامش در یاد‌ها و در تاریخ انقلاب اسلامی ایران جاودانه‌تر بماند.

با تسلیت این مصیبت به مقام معظم رهبری، ملت شریف ایران اسلامی، اعضاء مجلس خبرگان رهبری، طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه، اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) و بویژه خاندان مکرم کنی‌ها و اعضای وابسته به بیت ایشان، هم‌نشینی با اولیاء و صلحا و علو درجات آن فقید سعید را از درگاه احدیت مسألت می‌نمایم.

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

پیام تسلیت سازمان جوانان حزب اسلامی کار به مناسبت در گذشت آیت الله مهدوی کنی



رئیس سازمان جوانان حزب اسلامی کار طی پیامی درگذشت آیت الله مهدوی کنی را تسلیت گفت.
 

متن کامل این پیام به شرح زیر است:

اگر چند بسیاری مانی به جای

هم آخر سرآید سینجی سرای

مشیت الهی بر این تعلق گرفته که بهار فرحناک زندگی را خزان ماتم زده به انتظار بنشیند و این بارز‌ترین فلسفه آفرینش در فراخنای بی‌کران هستی و یگانه راز جاودانگی اوست.

درگذشت مرحوم حضرت آیت الله العظمی مهدوی کنی، که از قدمای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و از یاران رهبر انقلاب بودند را به مقام معظم رهبری، خانواده محترم و بازماندگان و ارادتمندان آن مرحوم تسلیت می‌گوییم.

امید است مشمول رحمت بی‌پایان الهی قرار گیرند.

رئیس سازمان جوانان حزب اسلامی کار


جامعه مدرسین رحلت آیت‌الله مهدوِ‌ی‌کنی را تسلیت گفت

آیت‌الله یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیامی رحلت آیت‌الله مهدوی کنی را تسلیت گفت.



متن پیام بدین شرح است:



بسم‌الله الرحمن الرحیم



 (انا لله و انا الیه راجعون)

خبر رحلت عالم ربانی و مجاهد نستوه حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدرضا مهدوی کنی «رحمه‌الله علیه» ریاست محترم مجلس خبرگان رهبری سبب تأثر و اندوه فراوان شد.

آیت‌الله مهدوی کنی «رحمه‌الله علیه» از جمله فضلای حوزه علمیه قم بود که تفقه را در محضر علما و مراجع تقلید به ویژه سیزده سال درک محضر درس حضرت امام خمینی «رضوان‌الله تعالی علیه» ادامه داد و توانست دیدگاه مبارزاتی امام خمینی «رحمه‌الله علیه» را به خوبی کسب و از زمان تبعید ایشان تا پیروزی انقلاب اسلامی در محوریت مبارزه علیه حکومت طاغوت قرار گیرد و در این راه متحمل شکنجه، زندان و تبعید نیز شد.

با پیروزی انقلاب اسلامی، آیت‌الله مهدوی کنی همچون سایر یاران وفادار امام راحل در مقابل جریان‌های التقاطی و منحرف ایستادگی کرد و با پذیرش مسئولیت کمیته‌های انقلاب اسلامی، وزارت کشور و نخست‌وزیری سهم به سزایی در سامان یافتن امور کشور داشت.

منش اخلاقی و حرکت واقع‌بینانه در عرصه‌های مختلف سیاسی پس از انقلاب سبب شد تا ایشان در سنگر دبیری جامعه روحانیت مبارز ثقل و محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مردم انقلابی و جامعه حزب‌الله شود.

همچنین شخصیت علمی، اخلاقی و روحیه شاگردپروری آیت‌الله مهدوی کنی باعث تشکیل شجره طیبه دانشگاه امام صادق (علیه السلام) و قوام مدرسه علمیه مروی شد که برکات آن تاکنون و در آینده جاری و ساری خواهد بود.

پشتیبانی، همراهی و وفاداری این یار انقلاب به حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری «مدظله العالی» الگویی تمام ناشدنی برای همه عالمان متعهد و بصیر خواهد بود.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت این عالم مجاهد را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم، مقام معظم رهبری «مدظله العالی»، مراجع معظم تقلید «دامت برکاتهم» و حوزه‌های علمیه و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و اعضای معزز جامعه روحانیت مبارز و بیت مکرم ایشان به ویژه اخوی گرامی ایشان آیت‌الله باقری کنی تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان و شاگردان ایشان صبر جزیل خواستار است.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

محمد یزدی

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

 


نمایندگی ولی فقیه در سپاه تهران بزرگ رحلت آیت‌الله مهدوی کنی را تسلیت گفت

نمایندگی ولی فقیه در سپاه تهران بزرگ رحلت یار دیرین انقلاب و رییس مجلس خبرگان را تسلیت گفت.



متن این پیام به شرح زیر است:



 «اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسد‌ها شیء»

بار دیگر جهان اسلام در رثای مردی نشسته است که سالهای طولانی از عمر شریفش را در راه مبارزه و مجاهدت برعلیه باطل، روشنگری و برملا کردن چهره نفاق و جهاد بر علیه جهل هزینه نموده است.

آن فقیه بصیر تا آخرین لحظات حیات مبارکش هیچگاه سنگر مبارزه را‌‌ رها نکرد و با پذیرش مسئولیت‌های خطیر، بازوی توانمندی برای ولایت بود. عالمی که به حق هادی ملت بود و خطابه‌های علمی، فقهی و روشنگری‌های او موجب شکوفایی بصیرت و اعتقاد و اعتماد و دلگرمی بیشتر در بین حامیان انقلاب بود.

عالم ربانی و فقیه وارسته حضرت آیت الله مهدوی کنی (اعلی الله مقامه) برای به ثمر نشستن انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل بار‌ها از سوی رژیم طاغوت پهلوی تهدید و مورد آزار و شکنجه ماموران دژخیم آن رژیم قرار گرفت اما پس از رهایی حتی لحظه‌ای از یاری استاد و مرادش دست برنداشت و با پیروزی انقلاب و تاسیس نظام نوپای اسلامی به فرمان امام راحل (قدس سره الشریف) عهده دار مسئولیت‌های متعددی از جمله سرپرستی کمیته انقلاب اسلامی، عضویت در شورای نگهبان، نمایندگی حضرت امام در هیأت حل اختلاف مسئولان نظام، وزارت کشور، نخست وزیری، عضویت در ستاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و چندین مسئولیت دیگر گردید که نشان از وفاداری و خستگی ناپذیری این مجاهد نستوه بود.

او که خود برخاسته از سنگر علمی حوزه بود، درد عقب ماندگی جوامع اسلامی را در بی‌سوادی و جهل احساس می‌کرد و برای همین خود مشعل دار تاسیس موسسات و کانون‌های علمی بود که یکی از اصلیترین و درخشان‌ترین این مراکز، ایجاد و تاسیس جامعه روحانیت مبارز و دانشگاه امام صادق (ع) بود و با بر عهده گرفتن تولیت حوزه علمیه مروی به پرورش چهره‌های مبارز و مجاهد و طلبه و دانشجو پرداخت.

فقیه عالیقدر حضرت آیت الله مهدوی کنی (طاب ثراه) با آنکه در این سال‌ها از نظر جسمانی ضعیف و به علت کهولت سن نیازمند استراحت و رفاه بیشتر بود اما به خاطر روحیه والا و یاری یار دیرینه و مقتدای خود، خستگی را شرمنده حضورهمه جانبه‌اش در مجلس شورای خبرگان نمود و در دوران فتنه بیانات بصیرتی او

چهره‌های تزویرگران فتنه آفرین را برملا کرد و تا آخرین دقایق عمر با برکتش محکم و استوار به عنوان سرباز راستین ولایت خدمت کرد.

نمایندگی ولی فقیه سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ فقدان این عالم مجاهد و فقیه وارسته را به پیشگاه حضرت بقیه الله الاعظم (عج) و نائب بر حقش ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) و ملت شریف ایران و بیت معظم له تسلیت عرض می‌نماید.


رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی درگذشت آیت الله مهدوی کنی را تسلیت گفت



رئیس مجلس شورای اسلامی در طی پیامی درگذشت آیت الله مهدوی کنی را تسلیت گفت و تاکید کرد که به طور یقین خدمات ایشان هیچگاه از خاطر ملت و دوستداران انقلاب فراموش نخواهد شد.



متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ارتحال عالم وارسته، یار و یاور صدیق و دلبسته انقلاب، نظام، امام راحل و مقام معظم رهبری مرحوم حضرت آیت الله محمدرضا مهدوی کنی موجب تاسف و تاثر گردید.

آیت الله مهدوی کنی از سالهای آغازین فراگیری و نشر معارف دینی و حوزوی به صف انقلابیون و مبارزان بر علیه حکومت ستم شاهی پیوستند و مسجد جلیلی که امام جماعت آن برعهده ایشان بود به یکی از کانونهای فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی تبدیل گشت که نقش ساماندهی نیروهای انقلابی در آنجا صورت پذیرفت و همین اقدامات باعث دستگیریهای متعدد و پیوسته، تبعید، شکنجه و زندانی شدن حضرت آیت الله مهدوی کنی شد.

آن مرحوم به‌عنوان یکی از ذخایر گران‌سنگ نظام و مظهر وفاق و همدلی در بین گروههای انقلابی و سیاسی، مسئولیتهای مهمی را در جهت خدمت به ملت عرضه داشتند که عضویت در شورای انقلاب از طرف حضرت امام راحل، سرپرستی کمیته انقلاب اسلامی، عضویت در شورای نگهبان، شورای انقلاب فرهنگی، وزارت کشور، نخست وزیری در شرایط حساس بعد از شهادت شهیدان رجایی و باهنر، مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست مجلس خبرگان رهبری و تاسیس و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) از مهم‌ترین آن‌ها می‌باشد.

مرحوم حضرت آیت الله مهدوی کنی همچنین نقش بسزایی در نشر و گسترش معارف دینی و اسلامی چه در مقام تالیف آثار و چه در موقعیت تدریس و ترویج علوم دینی داشتند و در پاسداری از ارزشهای انقلاب و نظام همواره صریح و با قاطعیت و بصیرت موضع گیری می‌کردند که همین ویژگی باعث شد تلقی همه جناحهای سیاسی از ایشان به عنوان مصلح و طراز وفاق باشد و به طور یقین خدمات ایشان هیچگاه از خاطر ملت و دوستداران انقلاب فراموش نخواهد شد.

اینجانب از سوی خود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی این ضایعه را به پیشگاه حضرت بقیه الله الاعظم (عج) مقام رهبری، ملت شریف ایران، بیت مکرم و بستگان ایشان تسلیت عرض کرده برای روح آن عالم ربانی علو درجات و آمرزش الهی و محشور شدن با اولیا خداوند طلب می‌کنم.

 

رئیس قوه قضاییه درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی را تسلیت گفت


آیت‌الله آملی‌لاریجانی در پیامی درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفت.

 

متن پیام رئیس قوه قضاییه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 «انا لله و انا الیه راجعون»

خبر درگذشت آیت الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری موجب تاثر اینجانب گردید.

خدمات ارزشمند و فراوانی از این فقید سعید به نظام جمهوری اسلامی به یادگار مانده است که هرگز فراموش نمی‌شود و از باقیات الصالحات ایشان خواهد بود.

ارتحال این عالم بزرگوار و یار دیرین حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، خانواده و بازماندگان محترم آن مرحوم تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال برای آن فقید سعید غفران الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌نمایم.

صادق آملی لاریجانی

رئیس قوه قضاییه

 

پیام تسلیت افتخاری به مناسبت رحلت آیت‌الله مهدوی کنی



رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در پیامی رحلت آیت‌الله مهدوی کنی را تسلیت گفت.

 

لاله افتخاری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در پیامی رحلت آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفت که متن این پیام به شرح ذیل است.

رحلت جانسوز فقیه عالیقدر، اندیشمند گرامی و عالم وارسته ریاست محترم مجلس خبرگان رهبری و پدر معنوی اصولگرایان حضرت‌الله محمد رضا مهدوی کنی رحمت‌الله علیه را به محضر مقام معظم رهبری، امت شریف و ولایتمدار ایران اسلامی، مراجع عالیقدر، علمای نظام، جامعه ایثارگری، قرآنی، علمی و دانشگاهی کشور، همکاران محترم و به ویژه خانواده گرامی و مکرم آن فقیه سعید تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال برای بازماندگان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل و برای آن مرحوم علو درجات را خواستاریم.

 

جبهه پایداری رحلت آیت‌الله مهدوی کنی را تسلیت گفت
 



حجت‌الاسلام مرتضی آقا تهرانی دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت رئیس مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفت.



متن پیام بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

اذامات العالم ثلم فی‌الاسلام ثلمة لا یسد‌ها شیء

رحلت عالم ربانی، یار دیرین امام راحل و مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری را به محضر امام عصر (عج)، امام‌ خامنه‌ای، ‌ مراجع تقلید و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کنیم و برای بیت آن مرحوم صبر جمیل و اجر جزیل خواستاریم.

مرتضی آقاتهرانی

دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی

۲۹ مهر ۹۳

 

پیام تسلیت رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در پی درگذشت آیت‌الله کنی



احمد حکیمی‌پور، رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و دبیرکل حزب اراده ملت ایران، در پی رحلت آیت‌الله مهدوی کنی (اعلی اله مقامه) در پیامی درگذشت ایشان را تسلیت گفتند.
 

متن پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 «العلما باقون مابقی الدهر»

عروج روح ملکوتی عالم ربّانی، فقیه بصیر و یار دیرین امام و رهبری حضرت آیت‌الله مهدوی کنی (اعلی اله مقامه) را به ساحت قدسی ولی الله الاعظم (عج) مقام معظم رهبری، مراجع عظام، حوزه‌های علمیه، شاگردان آن عالم ربانی، خاندان مکرّم و بازماندگان و دوستان و ارادتمندان آن مرحوم تسلیت گفته و از خداوند متعال علو درجات را برای ایشان مسألت می‌نمایم.

 

تسلیت امام جمعه قزوین در پی درگذشت رئیس خبرگان

 

آیت الله هادی باریک بین نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین در پیامی، در گذشت آیت الله مهدوی کنی را تسلیت گفت.

 

متن پیام بدین شرح است:



بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم ربانی و جلیل القدر، ریاست محترم مجلس خبرگان رهبری مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ محمدرضا مهدوی کنی (رضوان الله علیه) موجب تأسف و تألم عمیق اینجانب گردید.

 این روحانی آزاده و مجاهد تقریباً تمام عمربابرکت خودرا در راه تعلیم و تعلم علوم و معارف آل محمد (ص) و تربیت شاگردان برجسته و ممتاز و نیز مبارزه با رژیم منحوس و دیکتاتوری گذشته و همراهی با نهضت امام راحل عظیم الشأن (قدس سره) سپری کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم با پذیرفتن مسئولیت‌های سنگین و حساس که آخرین آن ریاست مجلس خبرگان رهبری بود، منشاء خدمات بسیار ارزنده و ارزشمندی برای انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی گردید که هرگز از یاد‌ها فراموش نخواهد شد.

 اینجانب این ضایعۀ مولمه را به ساحت مقدس ولی الله الاعظم (ارواحنا له الفداء)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، ملت شریف و عزیز ایران، بیت مکرم آن عزیز سفرکرده و نمایندگان معزز مجلس خبرگان صمیمانه تسلیت می‌گویم و از خداوند رحمان و رحیم برای آن فقید بزرگوار علّو درجات و حشر با اولیاء الهی مسئلت می‌نمایم.

 هادی باریک بین

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین

و نمایندۀ مجلس خبرگان رهبری


آیت‌الله مهدوی ‌کنی یکی از نمادهای حقیقی اسلام فقاهتی بود

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پی ارتحال مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی پیام تسلیتی صادر کرد.


شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پی ارتحال جانسوز مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی (رحمت‌الله علیه) با صدور پیامی معظم‌له را آیتی صالح، فقیهی جامع، خدومی صادق، پدری دلسوز برای مردم و محرومان و یار و یاوری صادق و خالص برای امام و رهبری و انقلاب اسلامی و جامعه دانست.



متن پیام بدین شرح است: ‌

انا لله و انا الیه راجعون

اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسد‌ها شیء

ارتحال جانسوز عالم عامل، ربانی وارسته، استاد کامل، فقیه بصیر و یار دیرین امام و رهبری و مجاهد بزرگ انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله مرحوم حاج شیخ محمدرضا مهدوی کنی (رحمت الله علیه)، موجی از اندوه و غم را، در قلوب میلیون‌ها عاشق خاندان اهل بیت، دوستداران انقلاب اسلامی و مستفیضان از نفس گرم خود به وجود آورد و ایران را در آستانۀ فرارسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام)، غرق در عزا و ماتم کرده و سوگ نشاند.

ایشان حقیقتاً یاوری صدیق برای نظام و رهبری و انقلاب بودند و خدمات کم نظیر و بعضا بی‌نظیر به انقلاب و کشور در مقاطع حساس و بحرانی مختلف داشتند. بدون تردید خدمات این یار سفرکرده از اذهان ملت فهیم و رشید ایران، هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد.

آیت الله مهدوی کنی تکیه گاهی استوار و استوانه‌ای عظیم برای نیروهای دلبسته به انقلاب و امام (ره) و رهبری بودند که قطعا از این به بعد، نبود این بزرگوار بیش از پیش در میان انقلابیون و مردم متعهد و متدین محسوس خواهد بود.

مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی یکی از نمادهای حقیقی اسلام فقاهتی و اسلام ناب محمدی «صلی الله علیه و آله و سلم» که مد نظر و مورد تائید حضرت امام خمینی «رحمت الله علیه» بودند.

اخلاص، ساده‌زیستی، فداکاری، عشق به امام و شهدا و ولایتمداری و تبعیت ایشان از ولایت مطلقه فقیه و مقام معظم رهبری کاملاً در وجود ذی قیمت و مبارک ایشان متبلور و مشهود بود.

آیت‌الله مهدوی‌کنی در اندیشه ساخت تمدن بزرگ اسلامی و برقراری حاکمیت اسلام و عدالت و آزادی در ایران اسلامی، مقابله با جریان‌های سلطه و استکبار جهانی و تلاش برای تحقق منویات امام (ره) و ارتقای رشد و تعالی مردم، خدومی صادق و پدری سخت کوش و خستگی ناپذیر برای ملت بودند.

ایشان، شخصیت روحانی باتقوا و سرشار از معنویت بود و در مورد انقلاب، آینده نگری می‌کرد و رشد و تعالی حوزه‌های علمیه و معنویت و عدالت عمومی، همواره در منویات و برنامه‌هایشان موجود و محرز بود.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پایان، ضمن تسلیت رحلت جانگداز این فقیه بصیر، به ساحت قدسی حضرت ولی الله الاعظم «عجل الله تعالی فرجه الشریف»، مقام معظم رهبری «مد ظله العالی»، مراجع عظام، حوزه‌های علمیه، شاگردان آن عالم ربانی، بیت شریف و اخوی معظمشان حضرت آیت الله باقری کنی و همه امت بزرگ اسلامی، از ملت فهیم و قدر‌شناس ایران اسلامی خواست تا با حضور در مراسم تشییع، ترحیم و بزرگداشت آن عالم مجاهد ربانی ضمن دعا برای علو درجات ایشان و تسلی خاطر با زماندگان، از خدمات شایسته و گسترده و ارزشمند ایشان تجلیل و قدردانی کنند.

 

بیانیه سپاه به مناسبت ارتحال آیت الله مهدوی کنی



سپاه پاسداران در بیانیه‌ای با تسلیت ارتحال ملکوتی آیت الله محمدرضا مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری، آن عالم مجاهد و وارسته را یک انقلابی تمام عیار، مصمم و سختکوش در عرصه‌های مختلف حراست از اسلام ناب محمدی (ص) و ارزشهای متعالی انقلاب اسلامی دانست.



سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با تسلیت ارتحال ملکوتی آیت الله محمدرضا مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان رهبری، آن عالم مجاهد و وارسته را یک انقلابی تمام عیار، مصمم و سختکوش در عرصه‌های مختلف حراست از اسلام ناب محمدی (ص) و ارزشهای متعالی انقلاب اسلامی دانست.

در بخشی از این بیانیه آمده است: تاریخ انقلاب اسلامی بیانگر نقش آفرینی‌های سترگ و شجاعانه آیت الله مهدوی کنی (ره) در عرصه‌های گوناگون نیاز انقلاب و نظام است به گونه‌ای که وی به عنوان یکی از پیشگامان مبارزه علیه رژیم منحوس پهلوی و از طلایه داران دفاع از اسلامیت و جمهوریت نظام و خدمت ارزشمند و موثر برای کشور و ملت ایران به شمار می‌رفت.

این بیانیه می‌افزاید: حضور به هنگام و به موقع در صحنه حوادث و وقایع روزگار انقلاب و اتخاذ مواضع انقلابی و قوام با درایت و وزانت و منطبق با اخلاق و ولایتمداری، این عالم مجاهد را به شخصیتی معتمد و راهنما برای آحاد جامعه اسلامی به ویژه حوزه و دانشگاه تبدیل کرده بود به گونه‌ای که نگاه وحدت آمیز و همراه با انصاف و انقلابی‌گری ایشان به مسائل سیاسی اجتماعی کشور، منشوری الهام بخش و آموزنده را برای نسلهای امروز و فردای میهن اسلامی به یادگار گذارده است.

این بیانیه ولایتمداری و تبعیت مستمر آیت الله مهدوی کنی از ولایت فقیه و همراهی با امام راحل و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مراحل مختلف انقلاب اسلامی را از برجسته‌ترین ویژگی‌های آن عالم پارسا و باتقوا قلمداد و تصریح کرده است: آیت الله مهدوی کنی (ره) با نقش آفرینی‌های بزرگ و موفق در مسئولیت‌ها و مناصب متعدد حکومتی از فرماندهی نخستین نهاد انقلابی پس از پیروزی ۲۲ بهمن ۵۷ ـ یعنی کمیته انقلاب اسلامی ـ تا آخرین آن ریاست مجلس خبرگان رهبری نشان داد که در دفاع از انقلاب و رهبری و پیشبرد اهداف و آرمانهای نظام اسلامی لحظه‌ای درنگ نکرد و همواره در قامت یک انقلابی اسوه در برابر فتنه‌ها و خطرات فراروی انقلاب و ملت ایران راست قامت ایستاد و بصیرت و هوشمندی کم نظیر خود را مشعل پرفروغ هدایت جامعه بویژه جوانان پرشور دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه قرار داد.

این بیانیه در پایان با تسلیت و تعزیت ارتحال جانسوز آیت الله مهدوی کنی به محضر حضرت ولی عصر (عج)، مقام عظمای ولایت و رهبری امام خامنه‌ای عزیز (مد ظله العالی)، بیت شریف ایشان و آحاد ملت شریف و قدر‌شناس ایران اسلامی تاکید کرده است: اقشار و آحاد مختلف مردم و مسئولین کشور با حضور گسترده و باشکوه در آیینهای تشییع، تدفین و گرامیداشت آیت الله مهدوی کنی، سپاس و قدردانی خود از خدمات ارزشمند و نقش پذیری‌های حساس و راهبردی آن عالم پرهیزگار مجاهد نستوه، سیاستمدار صدیق، وارسته و انقلابی که همواره بازوی توانمند ولایت فقیه و یار وفادار انقلاب، امام و رهبری بود را به نمایش خواهند گذارد.

 

ستاد نمازجمعه تهران رحلت آیت‌الله مهدوی‌کنی را تسلیت گفت



ستاد نماز جمعه تهران با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی را تسلیت گفت.



متن پیام بدین شرح است:



انا لله و انا الیه‌ راجعون

یرفع‌الله‌ الذین آمنوا منکم والذین اوتوالعلم درجات

تقدیر و مشیت الهی بر آن بود که در آستانه ماه محرم، ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام روح بلند مردی‌بزرگ از جنس فقاهت، مبارزه، ولایت‌مداری و تقوا از سرای خاکیان به جایگاه عرشیان پرواز کند.

بی‌شک او فانی فی‌الله بود و رفتارش رنگ و بوی خدایی داشت و سنگر روح بلندشان هرگز با هواهای نفسانی تسخیر نشد.

خبر ارتحال یار دیرین امام و انقلاب، خادم و امین مردم، عالم مجاهد و پارسا، مرحوم حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد‌رضا مهدوی کنی رحمت‌الله علیه موجب تالم خاطر ملت شریف ایران اسلامی، به ویژه عالمان، دانشگاهیان، طلاب، روحانیت انقلابی و عموم پاک‌سیرتان گردید.

زهی سعادت برای آن عالم وارسته که با توشه‌ای بس گران از مجاهدت و پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای عظیمش، دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

یقینا خدمات خالصانه این شاگرد مخلص مکتب امام صادق علیه‌السلام در سالهای متمادی قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در عرصه‌های مختلف و مسئولیت‌های خطیر، خصوصا دوران مسئولیت ایشان به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری و ترویج و نشر افکار انقلابی، جهادی و تربیتی هرگز از یاد و خاطره ملت شریف ایران نخواهد رفت و فقدان چنین عالم ربانی و شخصیت ممتازی، ثلمه‌ای بس گران برای امت اسلامی است.

این شخصیت ممتاز دنیای ایثار و جهاد از جمله شخصیت‌های اثر‌گذار در پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی بود که با گوش جان به ندای امام راحل لبیک گفت و با حمایت‌ها و پیروی مخلصانه از مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای دام‌ ظله‌العالی برگی زرین در تاریخ افتخارات خود به یادگار گذاشت.

ستاد نماز جمعه تهران این ضایعه دردناک و جانکاه را به حضرت ولی عصر عجل‌الله تالی فرجه‌الشریف و نایب بر حقش مقام معظم رهبری مدظله‌العالی، مراجع عظام تقلید، روحانیت معظم، دانشگاهیان و عموم ملت بزرگ ایران اسلامی و بیت شریف آن عالم مجاهد، تسلیت و تعزیت عرض نموده و از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و رحمت خاصه و برای خانواده‌های داغدار صبر و شکیبایی و استمرار راه آن فقیه عالیقدر را مسئلت می‌نماید.

روح بلندشان شاه و راهش پر رهرو باد.

ستاد نماز جمعه تهران

 

آیت‌الله علم‌الهدی رحلت آیت‌الله مهدوی‌ کنی را تسلیت گفت




آیت‌الله علم‌الهدی عضو مجلس خبرگان رهبری در پی درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی پیام تسلیتی را صادر کرد.



متن پیام بدین شرح است:



ضایعه مولمه و ثلمه جانکاه بر پیکر تناور انقلاب رحلت جانگداز فقیه عالیقدر مرحوم آیت‌الله مهدوِی‌ کنی را به ساحت بقیه‌الله ارواحناه فداه و مقام معظم رهبری و امت بصیر و بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم و جبران این خلل را در این نظام مقدس از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

 

مجمع روحانیون مبارز در گذشت آیت الله مهدوی کنی را تسلیت گفت

 


مجمع روحانیون مبارز در پیامی در گذشت آیت الله مهدوی کنی را تسلیت گفت.



متن پیام به شرح زیر است:

انالله و اناالیه راجعون

ارتحال عالم مجاهد و روحانی مبارز حضرت آیت‌الله مهدوی کنی که از شاگردان و یاران دیرین حضرت امام خمینی (ره) و پیشتازان نهضت اسلامی بودند و قبل و بعد از پیروزی انقلاب خدمات ارزشمند و ماندگاری در عرصه‌های مختلف حوزوی، دانشگاهی و مدیریتی به اسلام، انقلاب و مردم شریف ایران ارائه نمودند موجب تأثر و تأسف گردید.

مجمع روحانیون مبارز این ضایعه را به محضر رهبر بزرگوار، مراجع عظام، حوزه‌های علمیه وفاداران به انقلاب اسلامی، خاندان بزرگ کنی و تمامی مردم سربلند ایران تسلیت گفته از خداوند منان علو درجات آن مرحوم و صبر و اجر جزیل برای مصیبت دیدگان مسئلت می‌نماید.

 مجمع روحانیون مبارز



وزیر کشور درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی را تسلیت گفت


وزیر کشور با صدور پیامی ضمن تسلیت و تعزیت درگذشت مبارز نستوه حضرت آیت‌الله مهدوی‌کنی، رحمت و علو درجات را برای آن عالم ربانی مسالت کرد.



متن پیام تسلیت عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور به بیت مکرم حضرت آیت‌الله مهدوی‌کنی به شرح ذیل است:



بسمه تعالی

بیت مکرم حضرت آیت‌الله مهدوی‌کنی

سلام علیکم

خبر درگذشت مبارز نستوه، عالم جلیل‌القدر حضرت آیت‌الله مهدوی‌کنی، رئیس محترم مجلس خبرگان رهبری، یار صدیق و وفادار حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری که بخش عمده‌ای از عمر گرانب‌ها، پرثمر و با برکت خویش را در راه مبارزه با جور و نظام ستمشاهی و شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی و احیای ارزش‌های دینی و اسلامی و تعالی کشور طی نمودند موجب تألم و تأسف فراوان گردید.

اینجانب ضمن عرض تسلیت و تعزیت این ضایعه بزرگ به محضر حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و نایب بر حق ایشان مقام معظم رهبری، ملت بزرگ و شریف ایران، اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری و بیت محترم آن عزیز سفر کرده، در آستانه ماه محرم، ماه سرور و سالار شهیدان عالم حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه السلام، از درگاه پروردگار قادر متعال برای آن عالم ربانی رحمت و علو درجات و برای بازماندگان محترم صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی

 

این خبر به روز رسانی می‌شود

 

نظر شما