شناسهٔ خبر: 67322103 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز در یک نگاه؛

دشمن‌پسند حرف نزنید

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه سوم تیر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تحول نظام سلامت یادگار ابراهیم» نوشت: روز گذشته در آئینی با حضور سرپرست ریاست‌جمهوری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۶۷۸ پروژه حوزه سلامت در سراسر کشور به بهره‌برداری رسید. این طرح‌های بهداشتی و درمانی با زیربنای ۴۰۰ هزار متر مربع در سراسر کشور احداث شد که بیانگر ایجاد ظرفیت‌های تازه و تحول در نظام سلامت و درمان کشور است، اما اینها تنها یادگار شهید ابراهیم رئیسی برای ایران اسلامی نیست.

در کمتر از سه سال فعالیت دولت مردمی، ۱۲۵ پروژه بیمارستانی با زیربنای بالغ بر یک میلیون متر مربع در سراسر کشور ساخته شد. این بیمارستان‌ها مانند بیمارستان فردیس کرج یا مواردی از این دست، عمدتاً مناطق محروم و کمتر برخوردار را تحت پوشش قرار داده و رنج‌های بسیاری مانند رنج رساندن بیمار به مراکز درمانی شهرهای بزرگ یا رنج هزینه‌ها را از مردم می‌کاهد. از جمله این طرح‌ها، بیمارستان رازی قائم‌شهر با ظرفیت ۲۷۳ تخت، شاید آخرین بیمارستانی بود که اردیبهشت‌ماه سال جاری در سفر شهید رئیسی به استان مازندران به بهره‌برداری رسید. به این ترتیب شهید جمهور در دولت خود که حتی کمتر از ۴ سال فعالیت کرد، توانست گام‌های بلندی در حوزه بهداشت و سلامت ایران بردارد که در نوع خود بی‌سابقه است؛ گام‌هایی که به واقع جز این نمی‌توان گفت که اینها یادگار ابراهیم برای حوزه سلامت و درمان ایران است.

دشمن‌پسند حرف نزنید

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چرا هیچ‌کس دولت روحانی را گردن نمی‌گیرد!» نوشت: در فاصله کمتر از یک هفته به برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران، اعضای کابینه روحانی که به نماد ناکارآمدی و سوءمدیریت در ادبیات سیاسی ایران تبدیل شده‌اند، به شکل‌های مختلف نقش ویژه‌ای را در ستاد مسعود پزشکیان ایفا می‌کنند. از سویی دیگر پزشکیان به شکل نامحسوسی نارضایتی و دوری جستن خود از اطلاق دولت سوم روحانی را در پیش گرفته و علی‌رغم اینکه دولت خاتمی نیز کارنامه درخشانی را برجای نگذاشت، بیشتر به دنبال معرفی خود به عنوان امتداد خاتمی به جای اطلاق ادامه دولت روحانی است.

نکته قابل ملاحظه در این میان این است که دولت خاتمی نیز کارنامه‌ای موفق از خود برجای نگذاشت و حتی حمایت خاتمی از مصطفی معین رأی قابل توجهی را برای وی به ارمغان نیاورده و در انتخابات ۱۳۸۴، محمود احمدی‌نژاد با تعریف خود درست در مقابل گفتمان اصلاحات و کارگزاران، توانست به پیروزی برسد. شاید پزشکیان نمی‌خواهد این واقعیت‌ها را به‌خاطر آورد ولی در پایان دولت اصلاحات، افزایش شدید فاصله طبقاتی و افزایش رقم ضریب جینی که نشان‌دهنده نابرابری در توزیع ثروت در میان اقشار مختلف جامعه است در یکی از بدترین زمان‌ها در سالیان پس از انقلاب اسلامی قرار داشت. اعتصاب‌های متعدد میان معلمان و کارگران در سال‌های پایانی دولت اصلاحات خود نشانگر وضعیت این دولت در شاخص‌های اقتصادی است.

طی روزهای اخیر مهم‌ترین محل بحث در میان نامزدها و طرفدارانشان انتساب به دولت‌های گذشته و به نقد کشیدن دولت‌های پیشین است. در این میان تنها دولتی که هیچ‌کس از انتساب به آن خشنود نیست دولت یازدهم و دوازدهم به ریاست روحانی است. این دولت چنان کارنامه تأسف باری را در ضربه به اقتصاد و توسعه کشور و تضییع منافع ملی کشور به ثبت رساند که حتی در میان طیف مدعی اصلاحات نیز ابا داشتن از انتساب به روحانی و دولتمردانش به وضوح دیده می‌شود.

دشمن‌پسند حرف نزنید

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دشمن‌پسند حرف نزنید» به سخنرانی روز گذشته رهبر انقلاب در دیدار مسئولان قوه قضائیه پرداخت و نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار مسئولان قوه قضائیه، «حل‌وفصل مسائل و اختلافات مردم بر اساس عدالت» و «جلوگیری از عبور از خط قرمز قانون» را از مسئولیت‌های اصلی دستگاه قضا برشمردند و افزودند: مهم‌ترین وظیفه دستگاه قضائی اجرای شجاعانه و بدون ملاحظه عدالت است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای این دیدار با گرامیداشت یاد شهدای دستگاه قضا از جمله شهید بهشتی و همچنین شهید رئیسی که سابقه برجسته‌ای در قوه قضائیه داشته است، از زحمات رئیس، مسئولان، قضات و کارکنان شریف این قوه صمیمانه تشکر کردند.

رهبر انقلاب در بخش پایانی سخنان‌شان توصیه‌ای مهم خطاب به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بیان کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برنامه‌های انتخاباتی تلویزیون را خوب و باعث آشنایی مردم با دیدگاه‌های گوناگون خواندند و خطاب به نامزدهای انتخابات گفتند: مباحث نامزدها در تلویزیون یا اظهارات دیگر آن‌ها موجب نشود که یک نامزد برای غلبه بر رقیب، حرف دشمن‌پسند و دشمن شادکن بزند.

ایشان افزودند: فرض بر این است که همه نامزدها، ایران و جمهوری اسلامی را دوست دارند؛ چون می‌خواهند در این نظام و برای خدمت به مردم، رئیس‌جمهور شوند. بنابراین نباید به گونه‌ای صحبت کنند که دشمن خوشحال شود.

دشمن‌پسند حرف نزنید

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پوپولیسم با روکش نخبه‌گرایی!» نوشت: تئوریسین‌های جریان اصلاحات و اعتدال نهایت تلاش خود را در راستای رقیب‌هراسی و کتمان شرایط سخت اقتصادی دوران حضور خود در رأس قوه مجریه به کار گرفته‌اند. به عبارت بهتر، آنها هم ظرف و هم مظروف را تحریف کرده و در راستای جذب آرای خاموش و خاکستری به سبد رأی خود، دست به هر گونه فضاسازی و اقدامی می‌زنند.

در جریان برگزاری انتخابات اخیر پارلمانی اروپا، جریان موسوم به سوسیال دموکرات یکی از سخت‌ترین شکست‌های خود را تجربه کرد.

سوسیال - دموکرات‌ها را می‌توان نسخه اروپایی اصلاح‌طلبان در ایران تلقی کرد! جریانی که ملغمه‌ای نامتوازن از الیتیسم (نخبه‌گرایی) و لیبرالیسم با چاشنی برخی نسخه‌های سوسیالیستی جهت بازتر کردن دست دولت جهت مداخله در حوزه اقتصاد است. سوسیال - دموکرات‌ها خود را نخبه‌گرا و متجدد تلقی کرده و از جریان‌های رقیب، بویژه جریان ملی‌گرای نوین در غرب به عنوان نماد پوپولیسم و یک غول ساختار شکن یاد می‌کنند. آنچه خط قرمز سوسیال دموکرات‌هاست، ضعف ساختار تئوریک، ماهوی و عملیاتی خودشان است! آنها به هر گروه و حزبی که ذره‌ای با آنها مخالفت داشته باشد معترض هستند اما هرگز وارد حوزه نقد خود نمی‌شوند. فراتر از آن، سوسیال دموکرات‌ها تشدید قدرت ملی‌گرایان در غرب را پدیده‌ای انتزاعی و بیرونی می‌دانند که هیچ گونه نسبتی با ضعف داخلی و ذاتی سوسیال دموکراسی ندارد. هر چند قیاس اصلاح‌طلبان ایران و سوسیال دموکرات‌های اروپا به دلیل بی‌هویتی و کژتابی‌های معنایی و مصداقی این جریان همیشه معترض و طلبکار داخلی تا حدی مع‌الفارق است اما یک نقطه اشتراک مهم میان این ۲ وجود دارد: خلط مرز نخبه‌گرایی و پوپولیسم به نفع اهداف سیاسی!

دشمن‌پسند حرف نزنید

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «خیزشی ماندگار برای مشارکت» را برگزید و نوشت: مردمان کردستان و شیراز در حمایت از مسعود پزشکیان چنان حضور پرشوری داشتند که تصاویر این خیزش تا مدت‌ها در خاطره‌ها ماندگار خواهد شد. مسعود پزشکیان صبح در کردستان و عصر در شیراز چنان گرم به آغوش کشیده شد که در هیچیک از برنامه‌های انتخاباتی رقبایش چنین حضور و استقبالی، مانند نداشته و مطمئناً نخواهد داشت. در ابتدا، صبح دیروز مسعود پزشکیان در حالی وارد سنندج شد که شورای تأمین استان در لحظه آخر مجوز استفاده از سالن سینما بهمن و تالار مولوی دانشگاه کردستان را که برای سخنرانی مسعود پزشکیان آماده شده بود، لغو کرد، اما مردم سنندج ناامید نشدند و میهمان خود را به پارک سپیدار کنار خانه وکیل در نوستالژی‌ترین نقطه شهر میزبانی کردند. مسعود پزشکیان ابتدا با حضور در گلزار شهدای سنندج و ادای احترام به شهدا، بر سر مزار بزرگ‌مرد کرد مهندس بهاالدین ادب حاضر شد. پس از آن با حضور بر سر مزار دکتر آیدا فرزانه و دکتر آروین زوج کشته شده در سقوط هواپیمای اوکراینی به آنها ادای احترام کرد که در رسانه‌های اجتماعی کردزبان با استقبال چشمگیری مواجه شد و به دلجویی از این زخم کهنه لقب گرفت. هرچند برنامه‌های سخنرانی پزشکیان در سالن‌های اصلی لغو شده بود اما کردها که به میهمان‌نوازی شهره‌اند، قلب استان کردستان را برای میزبانی از او آماده کردند و با جمعیتی بیش از آنچه تصور می‌شد، در خیابان‌های منتهی به پارک سپیدار تصویری از حضور خودجوش ده‌ها هزار نفری ثبت کردند تا ورق انتخابات را در این استان برگردانند.

دشمن‌پسند حرف نزنید

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «توشه سیاستی دولت آتی» را برگزید و نوشت: کمتر از یک هفته به انتخابات ریاست‌جمهوری دولت چهاردهم باقی مانده است. سکاندار دولت جدید، مأموریت‌های سختی روی میز خود دارد که باید برای آنها تصمیم‌گیری کند. از بعد سیاست‌های داخلی، مباحث مربوط به نوع مواجهه با اقتصاد دستوری، مهار تورم، تعادل‌بخشی به منابع و مصارف بودجه‌ای، اصلاحات نظام بانکی و توجه به استقلال بانک مرکزی، چالش‌های محیط زیستی، مباحث رفاهی و صندوق‌های بازنشستگی در صدر اولویت‌ها قرار دارد. در بعد سیاست‌های خارجی نیز مکانیزم رفع تحریم‌ها و تعامل اقتصادی با دنیا از موضوعاتی است که باید برای آن تصمیم‌گیری شود. برای رفع چالش‌ها نیز نیاز است که رئیس دولت آینده، از تیم متخصص و هماهنگ بهره ببرد. «دنیای‌اقتصاد» برای صورت بندی اولویت‌های دولت چهاردهم، نظرات ۲۱ اقتصاددان و صاحب‌نظر اقتصادی را گردآوری کرده است. به نظر می‌رسد که اولویت‌های اصلی دولت چهاردهم تا حدودی مشخص است؛ اما نوع مواجهه پاستورنشینان با این چالش‌ها، عیار دولت آینده را مشخص خواهد کرد.

اقتصاد ایران طی سال‌های گذشته با چالش‌های جدی روبه‌رو بوده است که همین موضوع باعث می‌شود اقتصاد و رفع چالش‌های آن به‌عنوان مهم‌ترین اولویت سکاندار دولت چهاردهم باشد. بررسی‌های پیشین «دنیای‌اقتصاد» نیز نشان می‌دهد مطابق نظرسنجی‌ها، رفع تحریم به‌دلیل اثر مستقیم آن بر اقتصاد و معیشت مردم و پس از آن مهار تورم دو اولویت اصلی اقتصادی است که مردم انتظار دارند در دستور کار دولت چهاردهم قرار گیرد. به همین بهانه در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ۸ تیرماه، «دنیای‌اقتصاد» در یک نظرسنجی از ۲۱ اقتصاددان و صاحب‌نظر اقتصادی، انتظارات آنها از رئیس‌جمهور آینده را جویا شده است. بررسی نظرات این اقتصاددان نیز نشان می‌دهد انجام اصلاحات اساسی اقتصادی مانند رفع ناترازی‌ها و کاهش مداخله دولت در بازار با هدف مهار تورم مزمن، مهم‌ترین موضوعاتی است که انتظار می‌رود در دستور کار منتخب مردم قرار گیرد. علاوه بر این، رفع تحریم‌ها به‌عنوان یک عامل مهم و اثرگذار بر اقتصاد ایران دیگر موضوعی است که بسیاری بر ضرورت توجه به آن تاکید کرده‌اند.

دشمن‌پسند حرف نزنید

نظر شما