گردهمایی معاونین آموزش متوسطه ادارات کل کشور در تبریز برگزار شد
مدیر کل دوره اول آموزش متوسطه وزارت در گردهمایی معاونین آموزش متوسطه ادارات کل بر جمع بندی برنامه تعالی مدیریت در راستای کیفیت بخشی و تنوع بخشی تاکید کرد.
صاحبخبر - به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، جلسه گردهمایی معاونین آموزش متوسطه ادارات کل کشور روز دوشنبه مورخه 15 شهریور ماه 95 درمحل باشگاه فرهنگیان تبریز برگزار شد.
عظیم محبی در این جلسه به اهمیت برنامه تعالی مدیریت مدارس اشاره کرد و بر برنامه ریزی عملیاتی در بهبود کیفیت تعلیم و تربیت و بر تسری برنامه ریزی جامع از ستاد به مدارس و بروز در رفتار دانش آموزان تاکید نمود .
وی داشتن مطلوبیت لازم در سطح مدیریت را ضروری دانست و تصریح کرد: باید تلاش شود با آموزش مدیران در جهت کیفیت بخشی در نگارش، عمل به برنامه و پایش آن حرکت لازم صورت گرفته و ارزیابی برنامه ها، تدوین برنامه ی اجرایی وتوجه به چالش ها مدنظر قرار گیرد.
مدیر کل دوره اول متوسطه وزارت گفت: از اول مهر کلیه ی برنامه های تعالی مدیریت از طریق نرم افزار صورت می گیرد و کتابچه جدید فعالیت ها در اختیار مدارس قرار خواهد گرفت.
جمشید احمدی نیز در ادامه برنامه خاطر نشان ساخت: مسوولیت ارزیابی بیرونی عملکرد مدارس مجری طرح تعالی مدیریت، به دانشگاه فرهنگیان واگذار شده است.
مسئول دبیرخانه ارزیابی دانشگاه فرهنگیان افزود: ارزیابی مدارس توسط دانشگاه با تکیه بر 10 محور کلیدی شامل: تدوین برنامه ی عمل، توسعه توانمندی ها و مشارکت نیروی انسانی، استقرار نظام یاددهی – یادگیری، توسعه مشارکت دانش آموزان در اداره ی مدرسه صورت می گیرد.
وی ادامه داد: توسعه مشارکت اولیاء و نهادهای اجتماعی در امور مدرسه، سلامت – تربیت بدنی – پیشگیری و ایمنی، فعالیت های مکمل – فوق برنامه و پرورشی، برقراری نظام رشد آفرین انگیزشی، مدیریت اموراجرایی و اداری، خلاقیت و نوآوری و شاخص های مرتبط از پیش تعیین شده از دیگر موارد ارزیابی کلیدی است.
احمدی تاکید کرد: مدارس تحت پوشش که تعداد آنها حدود 7000 در سراسر کشور و دوره های مختلف می باشند، برنامه تعالی مدیریت مدرسه را با رویکردی برای بهسازی و توسعه مدارس مبتنی بر مفاهیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ارزیابی می شوند.
عاشور اکرمی نیز در ادامه جلسه گفت:در مدیریت آموزشگاهی بیشترین مشکلات مربوط به فرآیند مدیریتی می باشد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی اذعان داشت: بهتر است برای بهبود این روند تمامی مدارس یک نوع ارزیابی شوند به طوری که مناطق و مدارس در استان ها از نظر امکانات و ویژگی ها سطح بندی شوند.
وی با بیان اینکه مدیریت آموزش و پرورش نابالغ است،بر الگوسازی متفاوت برای سازمان ها برای تعالی در مدارس تاکید کرد.
گفتنی است در این جلسه معاونین آموزش متوسطه استان ها نظرات کارشناسی خود را در خصوص اجرای مطلوب برنامه تعالی مدیریت، هویت بخشی به برنامه های هدایت تحصیلی و توسعه متوازن دانش آموزان در شاخه و رشته ها و تدوین و اصلاح راهنمای عمل همراه باآسیب شناسی نحوه هدایت تحصیلی و راهکار های آن به اشتراک گذاشتند.
همچنین آیین نامه ارزشیابی پیشرفت تربیتی شایستگی محور دوره اول متوسطه بررسی و تحلیل شد.∎