حجتالاسلام مجتبی ملکی صبح امروز در نشست معاونان پروشی شمال غرب کشور در اردبیل اظهار کرد: کارهای خوبی در قالب اجرای طرح امین در سه سال اخیر در مدارس انجام شده است به طوری که در همین استان اردبیل به نسبت سالهای گذشته که دو الی سه مدرسه تحت پوشش این طرح بودند با یک جهش 10 برابری این تعداد هماکنون به 38 مدرسه تحت پوشش امین رسیده است.
وی از مربیان و معاونان پرورشی به عنوان طلایهداران و پرچمداران کشتی تعلیم و تربیت یاد کرد و افزود: ما یاد و خاطره 36 هزار شهید دانشآموز، 5 هزار شهید روحانی و 5 هزار شهید معلم و جامعه فرهنگی را گرامی میداریم و بر این باوریم پیام اصلی این شهدا حرکت در مسیر اسلام ناب وانتقال مفاهیم دینی بوده است.
* در سند تحول بنیادین درصدد احیای هویت واقعی در چهارچوب نظام اسلامی هستیم
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تلاش بر این است تا از حافظهمحوری به سمت هویتیابی حرکت کنیم تا در چهارچوب نظام اسلامی و ارزشی بتوانیم هویت واقعی را احیا کنیم.
ملکی تصریح کرد: آموزش و پرورش ما در شرایط فعلی باید نتایج و خروجی را داشته باشد که به تصمیمگیری و اقدام درست در قالب سیاست راهبردی برای رسیدن به فلسفه اصلی تربیت منجر شود تا در یک رویکرد ارزشمدار بتوانیم کارها را درست و شایسته به پیش ببریم.
رئیس ستاد همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش افزود: هنوز آموزش و پرورش منطبق بر ساخته و پرداخته فکر و فلسفه مکتب اسلام نیست و عدهای بر این باورند که آموزش و پرورش قبل از ورودی انقلاب اسلامی نتیجه و خروجی را به همراه داشته که منجر به شهادت 36 هزار شهید در دوران دفاع مقدس شده و یا دانشآموزی پرورش یافتند که امروز با احساس مسؤولیت و توجه به آداب و شریعت دینی در جایگاههای مختلف سعی میکنند تا به خوبی انجام وظیفه کنند.
ملکی تصریح کرد: هر چند در نظام گذشته ما شاهد ورود جریان سکولار به نهاد آموزش و پرورش بودیم که نوعی جدایی دین از دنیا و سیاست را دنبال میکردند اما اندیشه سکولار کردن جامعه که همان حرکت به سمت بیدینی بود کاملاً در افکار و اندیشههای نظام تربیتی حاکم بوده است.
ملکی گفت: با پیروزی انقلاب و تحولی که در نظام آموزش و پرورش رخ دادهاست ما شاهد یک رویکرد تربیت اسلامی هستیم که هر چند وقوع جنگ تحمیلی و برخی اتفاقات بعد از آن توسعه و ترویج این اندیشه ناب را در ابعاد مختلف به تأخیر انداخت اما جالب است که بدانیم در قالب سند تحول بنیادین در چند سال اخیر که با حضور مسؤولان از آن رونمایی شده تلاش بر این است تا نظام تحول یافته آموزش و پرورش را با تربیت اسلامی و دینی نسل آینده شاهد باشیم.
* گسترش فرهنگ تحولخواهی به عنوان اصل بنیادین آموزش و پرورش
وی با بیان اینکه در سند تحول از حیات طیبه برگرفته از قرآن کریم سخن به میان آورده و سعی بر این بوده تا آموزش و پروش از نهاد صرف دانشمحور خارج شده و به یک نهاد فرهنگی و اجتماعی با تولید سرمایه انسانی و تقویتمحور تغییر پیدا کند، گفت: ما امروز به دور از نگاه اومانیستی باید به سمتی حرکت کنیم تا منطبق بر اندیشه اسلام که بر حق و تکلیف در کنار همه تأکید میکند بتوان ارتقای شاخصهای کفی را در نهاد آموزش و پرورش به عینه مشاهده کرد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: متأسفانه آموزش و پرورش ما از بیرون کنترل میشود در حالی که ما به یک خویشتنداری که در مکتب اسلام از آن به عنوان تقوا یاد شده است نیاز دارد که تقویت بر همین محور شکل بگیرد.
ملکی ادامه داد: انحصارانگاری در تربیت که ما در روشها و نتایج و خروجی کارها ابعادی از آن را شاهد هستیم باید جای خود را به نگاه فراگیر و مشارکتپذیر آموزشی و تربیتی بدهد، زیرا در یک باور غلط در جامعه همه نارساییهای آموزشی و تربیتی از دید آموزش و پرورش میبینند در حالی که نقش دیگران نادیده گرفته میشود که در این باب ضرورت دارد همه دستگاهها و خانوادهها پای کار بیایند و مسؤولیت خود را در قبال تربیت نسل آینده انجام دهند.
وی یکسانسازی تولید انبوه را از دیگر مشکلات آموزش و پرورش بیان کرد و گفت: در سند تحول به پذیرش متعدد و متکثر تولید محتوا در چارچوب معیار اسلامی توجه شده است به طوری که سعی بر این است تا با دور از نگاه جزیرهای در ساحت تربیتی در این باب با در نظر گرفتن ظرفتهای افراد مختلف امر تعلیم و تربیت انجام شود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: پرهیز از روشهای خشک و بیمحتوا را در نظام تعلیم و تربیت و تبدیل شیوه حافظهمحوری به هویتیابی را سازگار با محیط انسانی یادآور شد و بیان داشت: در کنار توجه به صنعت تحول بنیادین تدوین برنامههای زیر نظام این سند بسیار ارزشمند است به طوری که با استقرار نظام آموزشی و برنامه درس ملی و همچنین به خردههای نظامهای سند تحول به سهولت میتوان در این زمینه اقدامات مستمر را انجام داد.
ملکی به تهیه نقشه راه عملیاتی کردن سند تحول بنیادین و توجه به نظام راهبری توسعه آموزش و پرورش و همچنین گسترش فرهنگ تحولخواهی به عنوان یک اصل اساسی اشاره کرد و گفت: فرهنگ تحولخواهی باید از کف مدرسه تا ستاد تداوم پیدا کند و از همه رسانهها انتظار میرود در گسترش فرهنگ تحولخواهی به عنوان اصل بنیادین آموزش و پرورش ورود پیدا کرده و بسترهای توسعه متوازنی را فراهم کنند.
وی بهرهگیری از ظرفیت حوزههای علمیه و تبلیغات را در تقویت برنامههای فرهنگی و مذهبی در مدارس یادآور شد و گفت: ما اگر میخواهیم آموزش و پرورش تحول یافته و خروجی فرزندانی مومن، انقلابی و ارزشی داشته باشیم باید از ظرفیت همه دستگاهها به ویژه نهاد تبلیغات اسلامی و حوزههای علمیه بیشتراستفاده کنیم.
انتهای پیام/62001/ت40
∎