به گزارش گروه امام و رهبری خبرگزاری تسنیم، رهبر انقلاب در این سخنرانی با صورتبندی معنایی رخداد بزرگ بعثت، این الگو را شناسایی و تبیین کردند. صورتبندی ایشان چنین است:
بزرگی یک رخداد به تحول فکری در گستره مردم یک جامعه، پایداری این تحول فکری در آن مردم و تداوم آن تا تثبیت نظم جدید اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بستگی دارد.
محرک اصلی این رخداد بزرگ انبیای الهی هستند که با ابزار عقل و ایمان آن را بوجود میآورند. یعنی آنها با بیدارکردن عقل مردم، ایمان را به یاد آنها میآورد.
میتوان از همین بیان دریافت که موضوع عقل، ایمان و موضوع ایمان توحید است که هر دو در وجود همه مردم به ودیعه گذاشته شده است. کار نبی بیدارسازی همه مردم برای برقراری نظم توحیدی است.
در اندیشه مادی، فرمول «رخداد، فکر و عمل» نیز شناسایی شده، اما سوژه رخداد نه همه مردم که تنها افراد خاصی هستند که با تحریک احساسات و نه عقل، یک جرقه پرسروصدا اما ناپایدار را خلق میکنند.
بزرگی رخداد همانطور که اشاره شد به گستردگی تحول فکری، پایداری تأثیر و تثبیت آن در پوشش یک نظم جدید است که با برانگیختن عقل و ایمان در همه مردم شکل میگیرد.
الگوی بعثت بر این اساس، نشان میدهد هرجا عقل را برای برانگیختن ایمان مردم به حقیقت و خدا، بکار بگیریم، رخداد بزرگ و تحول آفرین خلق میشود. تداوم بعثت یا همیشگی بودن آن در همین الگوگیری پیامبرگونه است.
انقلاب اسلامی، حاصل همین الگوگیری پیامبرگونه حضرت امام(ره) است که با انبعاث عقل و ایمان مردم به برقراری نظم توحیدی(جمهوری اسلامی) انجامید.
حال نکته اساسی آن است که تداوم فرمول بعثت در دوران نظم جدید، بستگی به تداوم حیات عقلی مردم و مسئولین دارد. با این فرمان است که درک واقعیات زندگی بشر و حقایق عالم هستی ممکن میشود.
با فرمول بعثت میتوان علیه هر نظم تحمیلی از سوی دشمن ایستاد و راه مواجهه عقلانی با او را درک کرد. به بیان رهبر انقلاب همین عقل راهنما به ما میگوید، استعمار تحت سلطه قدرتهای مالی درجه یک دنیا، بدنبال تحقق سه هدف غارت منابع طبیعی، تخریب فرهنگهای اصیل و تغییر هویت ملی و اسلامی ملتهای منطقه است.
مقاومت پاسخ عقلانی و بعثتگونهای است که از ایران شروع شد و اکنون در پهنای جبهه مقاومت به عزت و سربلندی رسیده است. فرمول بعثت در مواجهه عقلانی با دشمن به ما میگوید باید حقیقت دشمن او را شناخت تا بتوان با واقعیت دشمنی او مقابله کرد.
این الگو در میدان دیپلماسی نیز قابل امتداد است، فهم حقیقت دشمن با بهرهگیری از بصیرتهای معارف الهی به ما میگوید، آنچه در واقعیت دشمنی دشمن نمایان است، متناسب با حقیقت و نهان دشمنی او نیست.
عقل به ما ذات دشمنی او را نشان میدهد و به یاد ما میآورد که این تنها خداست که بالاترین تکیهگاه و مورد اعتمادترین وجود است. اقتضای حکمت شناخت ذات دشمن است، اقتضای عزت نفوذناپذیری در برابر دشمن با تکیه عملی به وعده الهی و اقتضای مصلحت مواجهه عقلانی با دشمن در واقعیت صحنه است.
باید اهداف واقعی دشمن را شناخت، فریب ظاهرسازی او را نخورد و در هر گونه تعامل با او فرض را بر نیرنگ او گذاشت.
انتهای پیام/
∎