شناسهٔ خبر: 15103838 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سیدمحمدباقر حجتی، کریم پارچه‌باف دولتی، سیدمحمدعلی ایازی

نقش قرائت قرآن در ترجمه و تفاسیر ایرانی در قرن دهم هجری قمری

بررسی و ملاحظه­ ترجمه­ ها و تفاسیر قرآن در آیاتی که قرائات مختلف در کلمه یا کلماتی از آن­ها وجود دارد که بر معنای آیات مؤثر است، نشانگر قرائت مورد پذیرش یا حداقل مرجَّح نزد مترجم یا مفسر قرآن می‌باشد.

صاحب‌خبر -

چکیده

  «علم قرائت» را می­توان یکی از مهم­ترین علوم قرآنی دانست که تأثیری مستقیم بر ترجمه و تفسیر قرآن دارد. بررسی و ملاحظه­ ترجمه­ ها و تفاسیر قرآن در آیاتی که قرائات مختلف در کلمه یا کلماتی از آن­ها وجود دارد که بر معنای آیات مؤثر است، نشانگر قرائت مورد پذیرش یا حداقل مرجَّح نزد مترجم یا مفسر قرآن می‌باشد. در این مقاله، ابتدا معرفی یک ترجمه (ترجمه‌ای ناشناخته و تصحیح شده از منطقه‌ خراسان بزرگ) و سه تفسیر قرآن کریم (منهج الصادقین، زبده التفاسیر و مواهب العلیّه یا تفسیر حسینی) از مترجمان و مفسران ایرانی در قرن دهم هجری قمری مورد مطالعه قرار گرفته است. انتخاب قرن دهم از آن رو صورت پذیرفته که شواهد مختلف نشان می­دهد در این قرن، مراحل آغازین دوره­ روی­آوری کاتبان، مترجمان و مفسران به یک قرائت از میان قرائات مشهور صورت پذیرفته است. بررسی مقایسه‌ای قرائت قرآن در این ترجمه و تفاسیر نشان می‌دهد هرچند پذیرش قرائت واحد در قرن دهم نزد عموم محققان و در تمام مناطق ایران به طور فراگیر به چشم نمی‌خورد، ولی توجه به روایات منقول از عاصم بن ابی‌النَّجود کوفی بیشتر است. در این میان، تطابق کامل قرائت برخی از آثار با قرائت عاصم به روایت ابوبکر شعبه بن عیّاش در قرن دهم از قبیل «منهج الصادقین» و «تفسیر حسینی» نتیجه‌ یاد شده را تقویت می‌کند.

نویسندگان:

سیدمحمدباقر حجتی: دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران

 کریم پارچه‌باف دولتی: استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران

 سیدمحمدعلی ایازی: استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران

مجله تحقیقات علوم قرآن و حدیث - دوره 12، شماره 1 (25)، بهار 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.