فانی با حضور در این مراسم وظیفه اصلی آموزش و پرورش را تربیت برشمرد و اظهار کرد: مبانی فعالیتهای آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه که تا سال 1399 ادامه خواهد یافت اجرای سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور است.
وی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای اصلاح نظام آموزش و پرورش کشور و تبدیل آن به نظامی که منطبق با ارزشها و هنجارها باشد تلاش بسیاری صورت گرفته اظهار کرد: هیچ یک از این تلاشها به دلیل عدم انطباق با فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، نتوانسته است کارساز باشد.
وی ادامه داد: از سال 82 کار مطالعه بر روی سند تحول نظام آموزش و پرورش آغاز شد و تا سال 91 به طول انجامید. امروز یک سند بالا دستی با عنوان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در اختیار داریم که باید طی برنامه ششم و هفتم توسعه عملیاتی شود.
وی سند تحول را ترجمان چشم انداز ایران 1404 در آموزش و پرورش دانست و گفت: در بخشی از سند بحث تربیت همه جانبه مطرح شده است.
فانی یکی از آفتهای تربیت را نگاه تک بعدی ارزیابی و عنوان کرد: در سند تحول شش ساحت تربیتی دیده شده است به نحوی که مسلح شدن به این ساحتها، تربیت همه جانبه را به دنبال دارد.
وی یکی از ساحتهای تربیتی را اخلاقی و اعتقادی معرفی کرد و گفت: اگر چه این ساحت امری فردی محسوب میشود اما آثار محیطی و اجتماعی نیز به دنبال دارد. با توجه به ماهیت انقلاب، اسلامیت و ایرانیت دو سرمنشا ارزشها و هنجارها محسوب میشوند که باید در تربیت اخلاقی و اعتقادی به آن توجه شود.
گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی وظیفه آموزش و پرورش است
وی از دیگر ساحتهای سند تحول را تربیت اقتصادی و حرفهای عنوان کرد و گفت: باید دانش آموزان، حرفه و تخصصی را بیاموزند تا بتوانند در راستای رفع مشکلات اقتصادی جامعه مثمر ثمر باشند. در واقع گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی وظیفه آموزش و پرورش است.
وی در ادامه به تربیت علمی و فناورانه که در برگیرنده یادگیری و آموزش است اشاره و عنوان کرد: 140 عنوان کتاب جدید تالیف وارد نظام آموزش و پرورش شده است.
فانی تربیت بدنی و جسمانی و هنری و زیبا شناختی را از دیگر ساحتهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برشمرد و گفت: دانش آموزان در دوران تحصیل باید تحت تربیت سیاسی و اجتماعی نیز قرار گیرند تا نسبت به محیط اطراف و تحولات سیاسی و اجتماعی بی تفاوت نباشند.
وی نقش تشکلهای آموزش و پرورش را تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان خواند و گفت: در گذشته آموختن برای دانستن و زیستن صورت میگرفت اما امروز باید آموختن را برای زیستن با دیگران دنبال کنیم.
وزیر آموزش و پرورش اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان را جز قدیمترین تشکلها معرفی کرد و گفت: اتحادیه باید در راستای ایجاد هماهنگی بین تشکلها به کمک آموزش و پرورش بیاد.