شناسهٔ خبر: 15071489 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

در آیین افتتاح مجلس هشتم دانش آموزی؛

فانی: فرهنگ سازی می تواند عامل مؤثر در تحقق اقتصاد مقاومتی باشد/ تأکید وزیر آموزش و پرورش بر تقویت روحیه پرسشگری دانش آموزان

صاحب‌خبر -

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموزان در سنین مختلف می توانند با مبانی و رویکردهای اقتصادی مقاومتی آشنا شوند، ادامه داد: فرهنگ سازی می تواند عامل مؤثر در تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، علی اصغر فانی در آیین افتتاح مجلس هشتم دانش آموزی که پیش از ظهر امروز (شنبه 13 شهریور) در حرم مطهر امام خمینی (س) انجام شد، گفت: مدرسه ای که بر اساس خواسته ها و نیازهای دانش آموزان شکل می گیرد مؤثرتر و قرآیند تعلیم و تربیت در آن پویاتر است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از سیاست های دولت یازدهم توسعه مشارکت است، تصریح کرد: اگر روزی به این نکته برسیم که همه نهادهای دولتی و غیر دولتی به آموزش و پرورش کمک کنند روز مبارکی خواهد بود و بی شک تأثیرات مثبتی در روند تعلیم و تربیت مشاهده می کنیم.

وی افزود: حضور دانش آموزان و مشارکت آنها در تصمیم‌گیری مدرسه می تواند به عنوان یک رکن بزرگ مطرح باشد. البته هنوز این مشارکت در مدارس نهادینه نشده اما در صدد نهادینه کردن آن هستیم.

فانی نشاط و امید به آینده را جزء رویکردهای آموزش و پرورش مطرح کرد و گفت: تقویت نشاط در دانش آموزان بنیانی برای بهبود روند تعلیم و تربیت است و می تواند در فرآیند تعلیم و تربیت بسیار مؤثر باشد. بنابراین باید در این حوزه تلاش‌های بیشتری شود.

وی با اشاره به شعار اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: دانش آموزان در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی می توانند با مبانی و رویکردهای اقتصادی مقاومتی آشنا شوند و همین فرهنگ سازی می تواند عامل مؤثر در تحقق اقتصاد مقاومتی باشد. در همین راستا تربیت دانش آموزان مبتکر و نوآور از رویکردهای اساسی آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش مجلس دانش آموزی را عامل تقویت روحیه پرسشگری دانست و افزود: تقویت آموزش های مبتنی بر مهارت به دانش آموزان می تواند کمک کند که آینده کشور آینده بهتری باشد. لذا مجلس هشتم دانش آموزی می تواند در تقویت مهارت آموزی مؤثر باشد.

وی نکته مهم بعدی را تقویت سیاسی - اجتماعی دانش آموزان عنوان کرد و گفت: در رویکرد جدید آموزش و پرورش و سند تحول این وزارت خانه تربیت سیاسی – اجتماعی از اصول است. دانش آموز از همین سنین باید به محیط خود حساس تر باشد. دانش آموز در شوراها و مجلس دانش آموزی می آموزد که چگونه محیط را ببیند.

فانی با اشاره به اهمیت فضای مجازی یادآور شد: فضای مجازی هم می تواند مفید و هم می تواند مضر باشد. باید در آموزش و پرورش بیاموزیم که از فضای مجازی در راستای اعتقادات خود بهترین استفاده را داشته باشیم. در همین راستا در دور جدید شورای عالی فضای مجازی وزیر آموزش و پرورش به اعضای این شورا اضافه شده است.

وی با تأکید بر اعتدال در تربیت، گفت: در تربیت سیاسی – اجتماعی اعتدال مورد تأکید است. شما نمایندگان مجلس دانش آموزی باید نمادی از اعتدال باشید. این فرصت دو سال نمایندگی را مغتنم بشمارید و به عنوان فرصتی برای ارتقای سطح علمی و دانش خود از آن بهره ببرید.

به گزارش جماران، در ابتدای این مراسم حمیدرضا کفاش گفت: در دولت تدبیر و امید مجلس هفتم دانش آموزی افتتاح و اختتام شد. در سال 94 انتخابات مجلس هشتم انجام و اسفند ماه اعتبارنامه های 150 نفر نماینده صادر شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مجلس دانش آموزی یکی از مردمی ترین مجالس است، تصریح کرد: مجلس دانش آموزی یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است که نعمات فراوانی برای کشور داشته و فصل مشترک دانش آموزان با وزارت آموزش و پرورش است.

وی افزود: نمایندگان این مجلس در جلسات حضور فعال داشتند و نطق های آنها در شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش مطرح شده و ثمرات فراوانی داشته است.

کفاش در مورد ترکیب مجلس هشتم دانش آموزی نیز گفت: این مجلس اولین مجلسی است که تعداد دختر و پسر در آن مساوی است. پنج نفر نماینده اقلیت های دینی، 2 نفر نماینده دانش آموزان با نیازهای خاص (معلولان) و 2 نفر از دانش آموزان مشغول تحصیل در خارج از کشور حضور دارند.