رئیس دبیرخانه مجلس دانش آموزی:
مهمترین هدف مجلس دانش آموزی تربیت اجتماعی و سیاسی دانش آموزان است
رئیس دبیرخانه مجلس دانش آموزی گفت: مهمترین هدف مجلس دانش آموزی تربیت اجتماعی و سیاسی و ایجاد فرهنگ مشارکت و تعاون در بین دانش آموزان است که با انتخاب خود نمایندگان را به مجلس می فرستند.
صاحبخبر - به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ زهرا پناهی روا در اولین نشست هشتمین دوره مجلس دانش آموزی که صبح امروز 13 شهریور ماه در پژوهشکده امام خمینی (ره) برگزار شد اظهار داشت: بر اساس سندتحول بنیادین شش ساحت تربیتی داریم که پررنگ ترین نقش آن ، نقش تربیت اجتماعی و سیاسی است و رسالت ما در مجلس دانش آموزی این است که بتوانیم این مهارتها را به دانش آموزان یاد دهیم.
وی افزود: البته در کنار این مهارت، مهارتهای مختلف دیگری مانند علم آموزی، اخلاق، اعتقادات اجتماعی، اقتصادی، فناورانه و سایر آموزشها را باید ببینیم. آئین نامه های مختلفی در مجلس دانش آموزی وجود دارد که باید نمایندگان مجلس آن را بیاموزند که شامل آئین نامه داخلی و آئین نامه تشکیل است.
رئیس دبیرخانه مجلس دانش آموزی ادامه دارد: باید فرایند آئین نامه ها را همه بیاموزند تا بتوانند با اصول و مقررات مجلس دانش آموزی آشنا شوند. آئین نامه تشکیل مجلس دانش آموزی بر اساس جلسه 652 شورای عالی آموزش و پرورش که بالاترین شورا در وزارت آموزش و پرورش است در سال 1380 به تصویب رسیده و آئین نامه داخلی آن در اولین جلسه بعد از تاسیس مصوب شده است.
وی تصریح کرد:آئین نامه داخلی مجلس در صحن علی مجلس دانش آموزی قابل اصلاح است که اختیارات و اهداف مجلس دانش آموزی و نمایندگان آن را مشخص کرده است. مهمترین اهداف مجلس دانش آموزی فراهم کردن زمینه تربیت اجتماعی ، سیاسی و مدیریتی دانش آموزان و ترویج فرهنگ مشارکت جویی، تعاون و گفت و گو در آنها است.
پناهی روا افزود: نمایندگان باید دقت داشته باشند که در مراسم افتتاحیه، برادران از درب سمت چپ و خواهران از درب سمت راست مجلس وارد می شوند آن ها به احترام سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و سرود مجلس دانش آموزی قیام می کنند و همراه با هیات رئیس سنی متن سوگندنامه را قرائت می کنند.
وی گفت: پس از آن کاندیداهای هیات رئیسه معرفی می شوند که هر کدام فرصت دارند 5 دقیقه خود را معرفی و اهداف خود را بیان کنند پس از این معرفی تعرفه رای گیری بین نمایندگان توزیع می شود تا یک رئیس ، دو نایب رئیس ، دو منشی و دو کارپرداز انتخاب شوند.
رئیس دبیرخانه مجلس دانش آموزی اضافه کرد: مجلس دانش آموزی به سه موضوع اساسی جامعه دانش آموزی کشور می پردازد که نمایندگان می توانند در هر موضوعی که مطرح می شود بعنوان یک موافق و یک مخالف می توانند نطق کنند.
وی گفت: در گذشته حدود 32 کمیسیون وجود داشت که به دلیل مشکلاتی که در جمع آوری آن وجود داشت آنها را به 5 کمیسیون کاهش دادیم و به صورت 5 قطب نمایندگان استان ها در این 5 کمیسیون عضو می شوند که شامل نیازهای فرهنگی هنری، علمی و آموزشی، اجتماعی و تربیتی ، ورزش و سلامت و ارتباط و فناوری است. اساتیدی موضوعات کمیسیون ها را برای نمایندگان عضو کمیسیون مطرح می کنند و هر کمیسیون دارای یک رئیس ، یک نائب رئیس و یک منشی است. نمایندگان مجلس دانش آموزی سعی کنند کسانی را به عنوان هیات رئیسه کمیسیون ها انتخاب کنند که اهل قلم و اظهار نظر باشند تا بتوانند از نظرات آنها در پیش نویسها استفاده کنیم .
پناهی روا افزود: دو نماینده، یک دختر و یک پسر از دانش آموزان ایرانی خارج از کشور در مجلس دانش آموزی حضور دارند که می توانند مشکلات و ایده های خود را برای مدارس خارج از کشور مطرح کنند بعلاوه دو دانش آموز یک دختر و یک پسر از دانش آموزان با نیازهای ویژه انتخاب شدند و 4 نماینده از اقلیت های مذهبی داریم که این به دلیل نگاه ویژه ایران اسلامی به سایر ادیان و مذاهب است. یک نماینده کلیمی، یک نماینده زرتشتی ، یک نماینده ارمنی و یک نماینده عاشوری در مجلس دانش آموزی حضور دارند.
وی در پایان اشاره کرد: مدیران و مسئولان سعی کنند از نمایندگان مجلس دانش آموزی در روز اول مهر استفاده کنند.∎