خبرنامه دانشجویان ایران: اگر در سخنان رهبری جستجو کنیم به چارچوبی درباره یک «ازدواج ساده» میرسیم که جامعه پذیری به معنای اصالت قرارگرفتن دغدغههای امروز مردم جامعه، دینی و همچنین انقلابی بودن را در آن به وضوح مورد توجه قرار میگیرد.
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از ضرورت هایی که در کشور بسیار به آن در ترویج مسائل فرهنگی همچون سبک زندگی به آن بیتوجهی میشود و حلقهی مفقودهی بسیاری از فعالیتها است، مسئلهی «الگو سازی» یا به عبارت بهتر ارائه الگوی عملی در سبک زندگی است.
ازدواج به عنوان یکی از این مصادیق سبک زندگی می باشد که همواره در شکل اجرایی آن درجهت رخ دادن یک «ازدواجهای ساده» گریبان گیر چالشها و تلاطمهایی شده و این عدم بهرهمندی از یک الگوی جامعه پذیر و منطبق بر ضوابط مشروع دین می باشد که سبب ایجاد نوعی بهم ریختگی در اوضاع سبک ازدواج در جامعه شده است.
خیلی از جوانان یکی از دلایل تن ندادن به مسوولیت های زندگی مشترک را هزینه های سرسام آور مراسم شروع این زندگی بدانند؛ هزینه های عقد و عروسی و... که در سال های اخیر به طور غیرعادی تغییر کرده و از مراسم جشن ساده ای که برای شروع یک زندگی می گرفتند به مراسم های بسیار مجلل و پر زرق و برق و با نیت چشم و هم چشمی تبدیل شده است که در اکثر موارد عروس و داماد باید تا سالیان سال هزینه این تجملات و چشم و هم چشمی ها را به صورت وام و قسط بپردازند.
مشکلات ازدواج یک جورهایی زائیده توقعات عجیب و غریب ما آدم هاست که برخی از آنها را خانواده ها ایجاد می کنند و تعدادی هم زائیده عوامل محیطی و تحولات پر شتاب عصر جدید هستند.
جوانان هم خواسته یا ناخواسته آنها را پذیرفته و در برابرشان تسلیم شده اند؛ از اجرای مقدمات پر تکلف عقد و عروسی گرفته تا مهریه های سنگین و تهیه وسایل زندگی و مسکن. در حالی که می توان با آگاهی، دوراندیشی و اندکی قناعت در زندگی راهی به سوی ازدواجی آسان برای نسل جوان باز کرد و این سنت قدسی را بر اساس آموزه های دینی، حیاتی دوباره بخشید.
دربارهی سنت های مهم ازدواج که برای رسیدن به یک الگوی ساده در این زمینه بسیار در رابطه با آن سخن گفته شده اما الگوی زندگی دینی و انقلابی دربارهی آن ارائه نشده است به همین خاطر اگر در سخنان رهبری جستجو کنیم به چارچوبی میرسیم که جامعه پذیری به معنای اصالت قرارگرفتن دغدغههای امروز انقلاب، دینی و همچنین انقلابی بودن را در آن به وضوح مورد توجه قرار میگیرد.
مولفههای بسیاری در نگاه رهبری برای یک ازدواج ساده از قبل تا حین برگزاری مراسم و همچنین پس از برگزاری آن بیان میشود. رهبری مهمترین مسئله ای که سبب عدم شکل گیری یک از ازدواج ساده میشود را به این شکل بیان میکنند « اگر چنانچه در ازدواج بحث مادیات عمده شد، این معاملهی عاطفی و روحی و انسانی تبدیل خواهد شد به معاملهی مادی. این معاملههای گران، این جهیزیههای سنگین، این چشم و همچشمیها و این به رخ کشیدن ثروتها و پولها – که برخی از افراد غافل و بیخبر میکنند – ازدواج را در واقع خراب میکنند. لذاست که در شرع مقدس مستحب است مهریه کم گرفته شود که «مَهرُ السّنّة» مورد نظر است.» خطبهی عقد ۱۳۷۷/۱۲/۱۳
اصالت یافتن مادیات در مسئله ازدواج به عنوان مهمترین آسیبی است که همهی جوانب و مراحل ازدواج را تحت الشعاع قرار میدهد مسالهای که در مهریه به نحوهی و در مسائل دیگر همچون جهیزیه به شکلی دیگر خود را نشان میدهد به طور مثال رهبری برای مقابله با نگاه مادیگری در مسئلهی مهریه و تغییر نگاه به مهریه به عنوان یک ضرورت مادی به این شکل به آن میپردازند «مهریه هر چه کمتر باشد، به طبیعت ازدواج نزدیکتر است، چون طبیعت ازدواج معامله که نیست، خرید و فروش که نیست، اجاره دادن که نیست، زندگی دو انسان است. این ارتباطی به مسائل مالی ندارد. ولی شارع مقدس یک مهریهای را معین کرده که باید یک چیزی باشد. اما نباید سنگین باشد. بایستی عادی باشد جوری باشد که همه بتوانند انجام دهند. خطبهی عقد ۱۳۷۴/۵/۱۸ » این نگاه بطور قطع در چارچوب حدود دین اجتماعی برای مهریه تعریف میشود و نگاه به وضعیت اقتصادی در کنار اصالت حدود دینی به آن پرداخته میشود.
یکی از مهمترین وجوه سنت ازدواج که بالارفتن هزینههای آن سبب کاهش تمایل به سمت ازدواج شده، جهیزیه است که در نگاههای مختلف وسنتهای مختلف نحوهی جمع آوری آن متفاوت بوده ولی نقطهی مشترک امروز آن در سبک ازدواج، رواج تجمل گرایی و چشم و هم چشمی بوده که بر بعد مالی و اقتصادی جهیزیه میافزاید.
اما شاید ابتدایی ترین نگاه و در عین حال مبنایی ترین نگاه به این مسئله برای سادهترکردن و همچنین کاهش نگاههای مادی در چارچوب نگاه رهبری و الگوگیری دینی منطبق بر منطق قرآنی، زندگی امیرالمومنین علی(ع) و حضرت زهرا(س) است که اینطور توسط ایشان بیان میشود « من گمان میکنم اینکه در جهیزیهی حضرت زهرا (علیهاالسلام) این قدر سادگی رعایت شد... این حد را حفظ کردند. این یک جنبهی نمادین داشت. برای اینکه بین مردم مبنا و پایهای باشد برای عمل به آن، تا دچار این مشکلاتی که بر اثر زیادهرویها پیش میآید، نشوند.»
در نگاه جامعه پذیر و مبتنی بر معضلات اقتصادی کشور، نگاه به جهزیه و خرید آن یکی ابعاد تاثیرگذار در رشد ابعاد فرهنگ مردمی در اقتصادمقاومتی میباشد چرا که با خرید اجناس ایرانی در همهی تولیدات، در رشد تعالی فرهنگی جامعه با مقابله با فسادهای اخلاقی جوانان با رویکرد افزایش ازدواج و هم با توجه به اقتصاد مقاومتی به عنوان راه حل مشکلات اقتصادی کشور کمک کرد.
∎