شناسهٔ خبر: 14980799 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در حاشیه نمایشگاه کتاب زنجان

نشست بررسی وضعیت مطالعه در قالب کتابخوان ماه برگزار شد

نشست بررسی وضعیت مطالعه در قالب کتابخوان ماه در حاشیه نمایشگاه کتاب زنجان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، طرح کتاب خوان ماه در راستای معرفی کتب فاخر و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور اجرا می‌شود.

در راستای اجرای سیاست‌ها و شعار سال جاری، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب، ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه و همچنین ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی، طرح کتاب خوان ماه توسط کتابخانه‌های عمومی در سطح کشور را اجرا می‌کند.

* قرائت کتاب‌های تاثیرگذار در نشست کتاب‌خوان

در همین راستا نشست کتاب‌خوان ماه نیز در حاشیه نمایشگاه کتاب زنجان در قالب معرفی چند کتاب شامل امیر گل‌ها نوشته حسین سیدی، جانستان کابلستان رضا امیرخانی، دشتبان احمد دهقان و سکوت نوشته محمدرضا بایرامی با حضور مسؤولان کتابدار اداره کل کتابخانه‎‌های استان برگزار شد.

در ابتدای این برنامه بخش‌هایی از کتاب «امیر گل‌ها» نوشته حسین سیدی از مجموعه 14 جلدی سیره کاربردی 14معصوم(ع) است که جلد اول آن با نام هم نام گل های بهاری برنده جایزه کتاب سال حوزه شد، خوانده شد.

پس از آن نیز کتاب «جانستان کابلستان» نوشته رضا امیرخانی که شامل سفری چند روزه به افغانستان و دیدار با چند دوست افغان و دیدار از شهرهای مهم این کشور و همچنین ماجراهای غیرمنتظره بود، قرائت شد.

کتاب سوم خوانده شده کتاب «دشت بان» نوشته احمد دهقان که حاوی ماجرای یک خانواده روستایی در جنگ است، و ماجرای خانواده‌ای است که پدر و پدربزرگ در آن دشت بان بوده و در کنار رود الوند نزدیک قصرشیرین زندگی می‌کردند، اما با وقوع جنگ مجبور به فرار می‌شوند است، بود.

در بخش پایانی این نشست، کتاب «سکوت» نوشته محمدرضا بایرامی که در قالب پنج فصل برای مخاطبان گروه های سنی «د» و «هـ» نوشته شده و مراحل زندگی یک جوان 17 ساله را از قبل از انقلاب تا پیروزی انقلاب را به تصویر می‌کشد، قرائت شد.

*برخی از کتاب‌ها در جامعه دکوری شده است

در این برنامه مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به جایگاه مطالعه در کشور و جهان اظهار کرد: 10 کشور نخست جهان کتابخوانی را در اولویت اول کارهای خود قرار داده‌اند.

امیرعلی نیک‎بخش با بیان اینکه یکی از اقدامات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، برگزاری نشست کتاب‌خوان ماه است، تصریح کرد: خوشبختانه با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین فرصتی فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز به علت استقبال مردم نمایشگاه کتاب دو روز دیگر تمدید شده است، گفت: در بحث کتاب ما کم نداریم و یک میلیون و 500 هزار جلد فقط در کتابخانه‌های عمومی استان کتاب وجود دارد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه متاسفانه در جامعه کنونی کتاب‌ها دکوری شده و تبدیل به کالای لوکس و تزئینی شده است، گفت: علت این امر نیز اطلاع رسانی کم در سال‌های پیشین بوده است و شرایطی که امروزه در نتیجه گسترش فضاهای مجازی حاصل شده است و همین امر موجب شده مطالعه به صورت کاغذی کاهش پیدا کند.

*سرانه مطالعه در زنجان 93 دقیقه و 20 ثانیه است

نیک‌بخش سرانه مطالعه در کشور را 75 دقیقه اعلام کرد و افزود: استان زنجان علیرغم اینکه احساس می شود، کتاب‌خوان های آن کم است 93 دقیقه و 23 ثانیه سرانه مطالعه دارد و در این زمینه استان زنجان پس از تهران دوم است.

وی با اشاره به راحت طلب شدن افراد در امر دسترسی به کتاب افزود: ما بر این تصور هستیم که نزدیک بودن کتابخانه‌ها در امر مطالعه تاثیر خواهد داشت، اما اینطور نیست و مطالعه به خود شخص بستگی دارد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه کارهایی همچون نمایشگاه در طول سال و استمرار آن کمک شایانی به ترویج امر کتابخوانی خواهد کرد، گفت: هر جا که کتاب باشد، دانایی است و جهالت نیست.

امیرعلی نیک بخش با بیان اینکه کتاب راوی معتبری است که بدون رنجی اطلاعات مفیدی را به ما ارائه می‌کند، گفت: در همه کشورهای پیشرفته نرم کتابخوانی بالا است.

لازم به ذکر است، در این برنامه قاسم موحدیان دکترای کتابداری و کارشناس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان زنجان و بهروز حیدری کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان زنجان نیز موضوعاتی درباره کتابخوانی ارائه کردند.

انتهای پیام/730055/آ ۴۰/

نظر شما