شناسهٔ خبر: 14945483 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گشتی در نمایشگاه کتاب زنجان؛

کتاب‌، کالایی که رنگ کهنگی نمی‌گیرد/ حرف تازه کتاب‌های 20 ساله در نمایشگاه کتاب زنجان

نخستین نمایشگاه کتاب در زنجان، در سال 1372 برگزار شد، سال‌هایی که در آن کتاب تنها یار مهربان بود و خبری از همراهان دیگر به ویژه فضای مجازی نبود، اما امروز هشتمین نمایشگاه کتاب در حالی برگزار می‌شود که کتاب هووهای فراوانی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، نخستین نمایشگاه کتاب زنجان در سال 1372 برگزار شد، سال‌هایی که در آن کتاب تنها یار مهربان هر کس بود و خبری از همراهان دیگر نبود، سال‌هایی که کتاب در اوج قرار داشت.

دومین دوره نمایشگاه کتاب در سال 73 برگزار شد و پس از آن برگزاری نمایشگاه کتاب تا 14 سال به وقفه افتاد، از سال 87 تا سال 91 چهار نمایشگاه کتاب برگزار و در سال 92 برگزاری نمایشگاه دچار وقفه دوباره شد، در سال 93 نمایشگاه کتاب برگزار و در سال 94 به علت برخی از مسائل این نمایشگاه برگزار نشد، تا اینکه در سال جاری زنجان به عنوان نخستین میزبان نمایشگاه‌های کتاب استانی انتخاب شد.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب روز دوم شهریور ماه با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور 300 ناشر و 38 هزار عنوان کتاب برگزار شد.

شاید به علت تغییر مکان نمایشگاه و انتقال آن به ساختمان نیمه ساخت مصلای زنجان کمتر کسی فکر می‌کرد، که اینقدر استقبال از نمایشگاه مطلوب باشد، اما حضور ناشران بزرگ کشوری و همچنین ارائه کتاب‌های غنی و پر محتوا منجر شد، روز به روز تعداد بازدیدکنندگان بیشتر شود.

غرفه‌های مختلفی در نمایشگاه وجود دارد، کتاب‌های زبان، روانشناسی، اجتماعی، علمی، کمک آموزشی، کودک، آشپزی، همه و همه نمایشگاه که ویترینی از یارهای مهربان هستند، محوطه نمایشگاه زنجان را بیش از پیش چشم‌نواز کرده است.

هرکس به دنبال کتاب خود، در نمایشگاه در حال گشت زدن است، غرفه‌داران مشغول معرفی کتاب و راهنمایی خریداران هستند، سالن‌های نمایشگاه را یک به یک می‍‌‍‌‌پیمایم، نحوه چینش غرفه‌ها خیلی شبیه به هم است، به طوری که اگر برگردی نمی‌دانی، کدام غرفه را دیده‌ای و کدام را نه.

اما در بین همه این غرفه‌ها یک غرفه‌ خاص‌تر است، 5 هزار تومان هدیه انتشارات سلاله به شما، توجهم جلب می‌شود به سراغ مسؤول غرفه می‌روم، کتاب‌ها را یکی یکی کتاب‌ها کنار هم می‌چیند و لبخند به لب می‎گوید، این کتاب‌ها سن نمایشگاه کتاب را دارند و هر کدام گنج پنهانی هستند.

پازوکی گفت: هر سال که به نمایشگاه کتاب می‌آیم، تعدای از کتاب‌های قدیمی که در که در اوایل دهه 70 و یا شاید قبل از آن منتشر شده است، را می‌آورم تا به علاقه‌مندان آن عرضه کند.

وی ادامه داد: هر کسی که برای پید‌اکردن کتابش از همه جا بماند به اینجا می‌آید تا شاید ما اینجا کتابش را داشته باشیم، منطق الطیر عطار، کتاب‌های نظامی، درآمدی بر تاریخ تمدن، خلیفه نامدار و ... تنها نمونه‌ای از کتاب‌هایی است که در غرفه داریم.

پازوکی که با کتاب‎‌های انتشارات سلاله و زرقلم در نمایشگاه حاضر شده است، تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب تنها راهی برای ترویج فرهنگ کتاب نیست و باید فعالیت جهادی در ترویج فرهنگ کتابخوانی کرد.

وی با تاکید بر حمایت همه جانبه از ناشران و مولفان گفت: کتاب تغذیه ذهنی و فکری است و همچون غذای جسم لازم است و باید توجه بیشتری به آن داشت.

مسؤول غرفه انتشارات نیکان کتاب دیگر انتشاراتی حاضر در نمایشگاه کتاب زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه فرصت مناسبتی برای ارائه و عرضه کتاب‌های مختلف بوده و حضور ناشران استانی فرصتی برای معرفی کتاب‌های این ناشران و آشنایی مردم با آنها است.

حمید فرجی انتشارات نیکان کتاب با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ناشران گران تمام شدن چاپ و نشر کتاب در زنجان نسبت به قم و تهران است، اضافه کرد: همین امر موجب شده تا ناشران برای چاپ کتاب خود به قم مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه در استان قم هم چاپگرها و هم لیتوگراف‌ها از مهارت و کیفیت بالاتری برخوردار هستند، تصریح کرد: در مجموع قیمت چاپ شده کتاب در قم 40 درصد ارزان‌تر از زنجان تمام می‌شود.

فرجی با بیان اینکه عدم حمایت شرکت‌های خصوصی نیز از دیگر مشکلات فعالیت در این عرصه است، گفت: بالاخره بخش خصوصی نیز خواهان سودآوری است و جایی سرمایه‌گذاری می‎‌کند که برای وی منفعت داشته باشد و چون کتاب سودآور نیست، پس بدون حامی مالی باقی مانده است.

مسؤول غرفه انتشارات نیکان کتاب در ادامه به کتاب‌‍‌های چاپ شده توسط نیکان کتاب نیز اشاره کرد و گفت: از آغاز سال جاری 30 عنوان کتاب توسط این انتشاراتی به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در نمایشگاه کتاب هم 30 عنوان کتاب چاپ شده و هم 20 عنوان کتاب دیگر نیز در معرض دید عموم قرار گرفته است، تصریح کرد: متاسفانه استقبال از نمایشگاه کتاب مطلوب نبوده و صرف برگزاری نمایشگاه کتاب منجر به فرهنگ‌سازی این امر نمی‌شود و باید با ابزارهای تبلیغی مختلف اقدامات مربوط در این زمینه را انجام داد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در همین راستا در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: این نمایشگاه برای نخستین بار در محل مصلای نماز زنجان دایر شده است که همین مسئله دسترسی مردم برای حضور در نمایشگاه را فراهم می‌کند.

ناصر مقدم با اشاره به اینکه تعداد ناشران 300 و تعداد غرفه‌های نمایشگاه 200 مورد با ارائه 38 هزار عنوان کتاب است، تصریح کرد: برای اطلاع مردم، تبلیغات لازم در استان صورت گرفته است که شامل چاپ پوستر و بروشور، ارسال پیامک، تبلیغات در فضای مجازی و تبلیغات رادیو و تلویزیونی است.

وی همچنین از اجرای برنامه‌های جانبی در نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: این برنامه‌ها به صورت روزانه اجرایی می‌شود.

در ادامه نیز مهدی اکرمی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی 180 دستگاه کارتخوان و یک مجموعه شهر نت در نمایشگاه است که شامل خودپرداز، خود دریافت و وب کیوسک است، دایر شده است، گفت: بن کارت‌های این بانک با توجه به تاکید وزارت ارشاد در قالب 20 هزار تومان، 30 هزار تومان، 50 هزار تومان و 100 هزار تومانی است که با 20 درصد تخفیف ارائه می‌شود.

مدیر امور نمایشگاه‌های استانی مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نیز در رابطه با برگزاری این نمایشگاه گفت: طبق آمار 8 تا 12 برنامه جنبی در محورهای مذکور در حاشیه نمایشگاه کتاب زنجان اجرا شده یا در روزهای آتی اجرایی شده است.

علی سالاریان همچنین به بحث فروش بن کتاب نیز اشاره کرد و گفت: در صورتی که علاقه‌مندان به کتاب موفق به خرید کتاب مورد نظر خود در زمان برگزاری نمایشگاه نشدند، می‌توانند یک هفته پس از نمایشگاه نیز کتاب‌های خود را با همان میزان تخفیف از کتاب‌فروشی‌های شهر تهیه کنند.

انتهای پیام/73005/ط40

نظر شما