به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، تانا اشولوا، هنرمند تئاتر عروسکی اهل کشور چک در مقام کارگردان با نمایش «فلوت زن سحرآمیز» به ایران آمد و این نمایش در دو نوبت در روز نخست جشنواره؛ یکم شهریورماه اجرا شد.
او نمایش «فلوتزن اسرارآمیز» را نمایشی محیطزیستی دانست و درمورد نحوه شکلگیری ایده این نمایش، گفت: نوری ساوا داستان این نمایش را از سالها پیش میدانست و به دنبال اجرای جدیدی برای این داستان بود. ساوا به این نتیجه رسید که برای اجرای نمایشی از این داستان قدیمی، استفاده از معضل اسراف که در سراسر دنیا وجود دارد و نمونه بسیار ساده آن، غذا خوردن به مقدار بسیار زیاد است، میتواند جالب باشد. این ایده، توسط «میر» عروسکی که همه چیز را میخورد دور میریخت، دنبال شد.
اشلوا در ادامه افزود: این، داستان نمایش بود که در اپیزود نخست روایت شد؛ سه اپیزود دیگر نمایش، ارتباطی با این اپیزود نداشتند. نوری سه اپیزود کوتاه دیگر را با این اجرا همراه کرد چون دریافته است اساسا تئاتر عروسکی به عنوان یک ژانر تئاتر، برای اجرای نمایشهای اپیزودیک بسیار مناسب است و این نوع اجرا از یکسو سبب میشود مخاطبان؛ به خصوص کودکان از نمایش خسته نشوند و تمرکز مخاطب بالاتر برود. از سویی دیگر وقی چیزی را در زمان کوتاهی تعریف میکنید، آن مطلب را با توان بیشتری به مخاطبان ارائه میدهید. این نوع اجرا، مانند انتشار چندین داستان کوتاه در قالب یک کتاب است.
وی در ادامه افزود: این نمایش به نوعی بحرانهای اجتماعیای را که نوری ساوا در سفرهایش به کشورهای مختلف؛ جمهوری چک، ژاپن، اروپا، آمریکا و ... با آنها مواجه میشود را انعکاس میدهد. او این معضل که انسانها بیش از آنچه نیاز دارند، استفاده میکنند را در سراسر دنیا دید. نوری تصمیم گرفت احساسش نسبت به این اتفاقها را در قالب نمایش «فلوتزن اسرارآمیز» بروز دهد.
اشولوا که حضور در جشنواره تهرانمبارک را به نوری ساوا پیشنهاد داده بود، درمورد نحوه آشنا شدن خود با این جشنواره گفت: پنج سال است که جشنوارههای مختلف دنیا را رصد و از آنها لیستی تهیه میکنم. در اینترنت به دنبال جشنوارههای مختلف میگشتم و در سایت یونیما به جشنواره تهرانمبارک برخوردم. وقتی دیدم اجراهای بسیار خوبی در دورههای مختلف این جشنواره حضور داشتند، تصمیم گرفتم کار جدید نوری ساوا را به این جشنواره بیاورم.
این هنرمند عرصه تئاتر عروسکی درمورد میزان اطلاعاتش از تئاتر ایران گفت: تئاتر گروه نمایش ایرانی را در جشنوارهای روسی دیدم. این تنها اجرایی بود که بهصورت زنده از ایرانیان دیدهام اما از تئاتر ایرانی بسیار چیزهای خوبی شنیدهام.
تانا اشلوا درمورد تجربه اجرای نمایش «فلوتنواز سحرآمیز» در ایران گفت: از اجرای نمایش در ایران بسیار راضی هستم. همچنین وقتی در دومین اجرایمان، سالن پر شد، خوشحال شدم البته کمی هم متاسف شدم. اگر میدانستم نمایش با این حجم از استقبال مواجه میشود، کمی دکور و صحنه را جمع و جورتر تنظیم میکردم تا مخاطبان بیشتری بتوانند نمایش را ببینند. در نهایت درباره مخاطبان ایرانی احساس خوبی دارم و سالن چهارسو را نیز بسیار مناسب برای اجرای تئاتر یافتم.
انتهای پیام/
او نمایش «فلوتزن اسرارآمیز» را نمایشی محیطزیستی دانست و درمورد نحوه شکلگیری ایده این نمایش، گفت: نوری ساوا داستان این نمایش را از سالها پیش میدانست و به دنبال اجرای جدیدی برای این داستان بود. ساوا به این نتیجه رسید که برای اجرای نمایشی از این داستان قدیمی، استفاده از معضل اسراف که در سراسر دنیا وجود دارد و نمونه بسیار ساده آن، غذا خوردن به مقدار بسیار زیاد است، میتواند جالب باشد. این ایده، توسط «میر» عروسکی که همه چیز را میخورد دور میریخت، دنبال شد.
اشلوا در ادامه افزود: این، داستان نمایش بود که در اپیزود نخست روایت شد؛ سه اپیزود دیگر نمایش، ارتباطی با این اپیزود نداشتند. نوری سه اپیزود کوتاه دیگر را با این اجرا همراه کرد چون دریافته است اساسا تئاتر عروسکی به عنوان یک ژانر تئاتر، برای اجرای نمایشهای اپیزودیک بسیار مناسب است و این نوع اجرا از یکسو سبب میشود مخاطبان؛ به خصوص کودکان از نمایش خسته نشوند و تمرکز مخاطب بالاتر برود. از سویی دیگر وقی چیزی را در زمان کوتاهی تعریف میکنید، آن مطلب را با توان بیشتری به مخاطبان ارائه میدهید. این نوع اجرا، مانند انتشار چندین داستان کوتاه در قالب یک کتاب است.
وی در ادامه افزود: این نمایش به نوعی بحرانهای اجتماعیای را که نوری ساوا در سفرهایش به کشورهای مختلف؛ جمهوری چک، ژاپن، اروپا، آمریکا و ... با آنها مواجه میشود را انعکاس میدهد. او این معضل که انسانها بیش از آنچه نیاز دارند، استفاده میکنند را در سراسر دنیا دید. نوری تصمیم گرفت احساسش نسبت به این اتفاقها را در قالب نمایش «فلوتزن اسرارآمیز» بروز دهد.
اشولوا که حضور در جشنواره تهرانمبارک را به نوری ساوا پیشنهاد داده بود، درمورد نحوه آشنا شدن خود با این جشنواره گفت: پنج سال است که جشنوارههای مختلف دنیا را رصد و از آنها لیستی تهیه میکنم. در اینترنت به دنبال جشنوارههای مختلف میگشتم و در سایت یونیما به جشنواره تهرانمبارک برخوردم. وقتی دیدم اجراهای بسیار خوبی در دورههای مختلف این جشنواره حضور داشتند، تصمیم گرفتم کار جدید نوری ساوا را به این جشنواره بیاورم.
این هنرمند عرصه تئاتر عروسکی درمورد میزان اطلاعاتش از تئاتر ایران گفت: تئاتر گروه نمایش ایرانی را در جشنوارهای روسی دیدم. این تنها اجرایی بود که بهصورت زنده از ایرانیان دیدهام اما از تئاتر ایرانی بسیار چیزهای خوبی شنیدهام.
تانا اشلوا درمورد تجربه اجرای نمایش «فلوتنواز سحرآمیز» در ایران گفت: از اجرای نمایش در ایران بسیار راضی هستم. همچنین وقتی در دومین اجرایمان، سالن پر شد، خوشحال شدم البته کمی هم متاسف شدم. اگر میدانستم نمایش با این حجم از استقبال مواجه میشود، کمی دکور و صحنه را جمع و جورتر تنظیم میکردم تا مخاطبان بیشتری بتوانند نمایش را ببینند. در نهایت درباره مخاطبان ایرانی احساس خوبی دارم و سالن چهارسو را نیز بسیار مناسب برای اجرای تئاتر یافتم.
انتهای پیام/