شناسهٔ خبر: 14933227 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس در گفت‌وگو با محمد داوند از همدان

دیدن نمایش عروسکی از داخل یک حفره/ برومند مدیران خوبی برای سال‌های آینده پرورش داد

محمد داوند گفت: در دوره قبل با دیدن برخی آثار نمایشی این نکته به ذهنم خطور کرد شاید جذاب باشد که تماشاگران از داخل حفره‌ای به صورت اختصاصی به یک نمایش عروسکی نگاه کنند. اینطور شد که به سراغ «شهر فرنگ» رفتم.

صاحب‌خبر -

محمد داوند کارگردان نمایش «نقره‌نشون»‌ در گفت‌وگو با خبرنگار سینما و تئاتر خبرگزاری فارس،‌ در ارتباط با حضورش در جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک، گفت: در دوره قبل که در جشنواره حضور داشتم، با دیدن برخی آثار نمایشی این نکته به ذهنم خطور کرد که شاید جذاب باشد که تماشاگران از داخل حفره‌ای به صورت اختصاصی به یک نمایش عروسکی نگاه کنند.، به همین دلیل تصمیم گرفتم که چنین فضا و شرایطی را به وجود بیاورم؛ در ادامه این ایده به نظرم رسید که از فضای شهر فرنگ که در قدیم هم از داخل حفره‌های آن به صورت اختصاصی به شهرهای دیگر و عکس‌های درون آن نگاه می‌کردند، بتوانم یک نمایش عروسکی را برای آنها اجرا کنم.

او گفت: در این نمایش از تصاویر سیاه و سفید و رنگی نیز استفاده کردم، از تکنیک اپتیک نیز بهره بردم.  در ادامه ساختن فضای داخل شهر فرنگ ایده‌های مختلفی به ذهنمان رسید و تا جایی که توانستیم آنها را عملی کردیم. یکی از نکاتی که به آن توجه داشتم طراحی معماری ایرانی بود که تماشاگران شهر فرنگ در آن شاهد خواهند بود.

این کارگردان جوان در ارتباط با کیفیت و نحوه برگزاری جشنواره نمایش عروسکی، گفت: در حوزه عروسک‌سازی و کارگردانی آثار نمایشی از این دست هنرمندان بسیار خوب و متبحری را در میان خود داریم که در حال فعالیت هستند. اما متأسفانه مدیری که بتواند فرآیند نمایش عروسکی را بشناسد و آن را مدیریت کند کم داریم. نمی‌توان توقع داشت که یک گام بزرگ در همان ابتدای کار برداریم و به هر جا که می‌خواهیم برسیم. اما با این حال دبیر جشنواره قدم‌های خوب و مثبتی را برداشته است به هر حال جشنواره نسبت به دوره‌های قبل از لحاظ کیفی و کمی ارتقاء پیدا کرده است.

 

وی در ادامه افزود:‌ فکر می‌کنم اگر روند جشنواره به همین منوال رو به رشد پیش برود شاهد اتفاق خوشایندی در عرصه نمایش عروسکی هستیم. هر چقدر کیفیت این جشنواره بیشتر شود در سطح بین‌المللی گروه‌های حرفه‌ای‌تری برای حضور در آن تلاش خواهند کرد. یکی از کارهای بسیار خوب و جالب مرضیه برومند این بود که در مدیریت جشنواره از جوان‌ها و متخصصین امر عروسک‌سازی استفاده کرد. در واقع گروه‌ها و همکاران من در عرصه عروسک در برگزاری جشنواره دخیل بودند. او با این کارش مدیران بهتری برای سال‌های آینده پرورش داده است. اگر درسال‌های آینده زمانی پیش بیاید که مرضیه برومند دبیر این جشنواره نباشد قطعاً افرادی که در حال حاضر در کنار او به برگزاری جشنواره کمک می‌کنند می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای دبیری جشنواره باشند.

انتهای پیام/ج

نظر شما