شناسهٔ خبر: 14924724 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: هدانا | لینک خبر

هیچ پروژه ای نباید بدون مطالعات زیست محیطی اجرا شود

ایرنا

صاحب‌خبر -

مهناز مظاهری روز شنبه در جمع خبرنگاران زنجان افزود: در صورتی که پروژه ای بدون مطالعات زیست محیطی در مسیر اجرا قرار گیرد و تبعات زیست محیطی داشته باشد، به سختی می توان این مسائل را کنترل کرد.
وی بر لزوم مشارکت عموم مردم در حفاظت از محیط زیست تاکید کرد و یادآورشد: تمام آموزش های لازم به اقشار مختلف در زمینه حفاظت از محیط زیست باید از سنین کودکی آغاز شود.
مظاهری به آغاز تدوین کتب درسی برای مدارس و دانشگاه ها جهت آموزش دانش آموزان و دانشجویان به منظور مطلع سازی از اهمیت محیط زیست و نحوه حفاظت از آن اشاره و اظهار کرد: از سوی دیگر تفاهم نامه ای با دانشگاه شهید بهشتی به منظور آموزش مربیان مهدکودک ها منعقد شده است تا آنان برای آموزش کودکان در این زمینه فعال شوند.
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: این سازمان همکاری های گسترده و مختلفی با وزارت علوم دارد و پروژه های مختلفی در زمینه توسعه پایداری و دانشگاه های سبز اجرا می کند.
وی به استقبال این سازمان از فناوری های نوین اشاره و خاطر نشان کرد: مسئولیت این سازمان حفاظت از محیط زیست است و نباید به آن به عنوان دستگاه مانع تراش نگریست.
مظاهری به بحث تاکید سازمان حفاظت محیط زیست بر لزوم انجام مطالعات بر روی محصولات و جانواران جهش یافته اشاره کرد و ادامه داد: باید خطرهای احتمالی هر موضوعی بررسی شود و تا زمانی که بی خطر بودن آن معلوم نشده باید قوانین احتیاطی را رعایت کرد.
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست کشور به راه اندازی نخستین پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار در کشور در این سازمان اشاره کرد و گفت: این پژوهشکده در حوزه مطالعات زیست محیطی می تواند قدم های بزرگی را با همکاری تمام دانشگاه ها و مراکز علمی بردارد.
وی از راه اندازی بانک اطلاعات محیط زیستی در این پژوهشکده خبر داد و تاکید کرد: تمام افرادی و اساتیدی که پژوهش در مباحث زیست محیطی دارند، به حتم برای ثبت آثار و تحقیقات خود، به این بانک مراجعه کنند.
مظاهری به تخصیص اعتبار یک تا سه درصدی بودجه تخصیص یافته به هر سازمان به مباحث پژوهشی اشاره و اضافه کرد: این مبلغ برای سازمان حفاظت محیط زیست ناچیز محسوب می شود، اما بندهای قانونی بسیاری وجود دارد که این سازمان می تواند با اتکای به درآمدهای آن، پژوهش های بسیاری انجام دهد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در ادامه این نشست به رویه انجام پژوهش و تایید مطالعات زیست محیطی طرح ها اشاره کرد و گفت: مسئولیت انجام طرح های زیست محیطی سدها با این سازمان نیست و شرکت آب منطقه ای در این زمینه مسئولیت دارد.
سید رضا موسوی به تاییدیه های زیست محیطی سد مراش اشاره کرد و افزود: در مورد مشکلات وارده به این مطالعات، بناست به زودی شرکت آب منطقه ای توضیحات لازم را ارائه کند.
معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست ایران که برای حضور در نهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران به زنجان سفر کرده بود، در جمع خبرنگاران در اداره کل محیط زیست استان حاضر شد و به پرسش های آنان پاسخ داد.
3001/6085

برچسب‌ها:

نظر شما