بهرام عظیم پور که در مقام کارگردان سریال «بیداری» با داود رشیدی همکاری کرده است روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار صداوسیمای ایرنا در توصیف این بازیگر فقید افزود:مرحوم رشیدی بسیار آماده و همواره در خدمت کار بود، زودتر از همه در محل فیلمبرداری حاضر می شد و دانش وسیعی داشت.
وی افزود: با اینکه اندکی نشانه های فراموشی در زمان ضبط سریال (سال 86 و 87) ظاهر شده بود، با تلاش بسیار جبران می کرد.
کارگردان تله فیلم «همه افتادگان» اضافه کرد: داود رشیدی برای ما نماینده نسلی بود که نسل طلایی روشنفکران دهه 40 و 50 تلقی می شدند؛ نسلی که علیرغم کار در زمینه های مختلف، ارتباط نزدیکی با هم داشتند.
عظیم پور که اکنون سریال «چرخ و فلک» از وی روی آنتن شبکه یک سیما می رود، افزود: نخبه ها و روشنفکران و هنرمندان حوزه های مختلف از ادبیات، موسیقی و سینما و تئاتر از نظر حرفه ای و شخصی ارتباط زیادی با هم داشتند.
وی گفت: برای نمونه در سریال ما بعضی روزها احمدرضا احمدی، شاعر معاصر سر صحنه می آمد و با آقای رشیدی خاطرات خود را مرور و راجع به هنرمندان رشته های مختلف صحبت می کرد و این یکی از نقاط تفاوت بین هنرمندان نسل امروز و دیروز است؛ ارتباط ها بین هنرمندان مختلف و حتی هنرمندان سینما قطع است، رفت و آمد با هم ندارند و حتی کارهای هم را نمی بینند؛ آن موقع انسجام کلی در فضای هنری وجود داشت.
** رشیدی در خدمت کار بود
عظیم پور در این مورد که رشیدی در سریال بیداری، بازی متفاوتی ارائه داد و چطور ممکن است هنرپیشه با سابقه چندین ساله، خود را در خدمت کار قرار دهد گفت: هنرمندان بزرگ و مطرح وقتی سر کاری می روند اگر ببیند فضای کار طوری است که باید خودشان را نجات دهند؛ بازی خود را می کنند، اما اگر نگرش کلی و سبک مشخصی بر کار حاکم باشد خود را نسبت به خواسته های کلی منعطف می کنند.
وی گفت: آقای رشیدی در این کار از همان روزهای اول و دورخوانی ها به همکاران اعتماد کرد و توانست مثل همه با انعطاف و توانایی در راستای کار بازی کند.
سازنده مستند «هوای تازه» تاکید کرد: با هماهنگی هایی که در این کار وجود داشت؛ آقای رشیدی به خوبی بازی کرده، مینی مالیسمی توی کار داشت و حداقل سکوت و نگاه را رعایت کرد که به گفته خودشان و بقیه هنرمندان بازی متفاوتی بود.
به گزارش ایرنا داود رشیدی به سال 1312 در تهران در خانواده ای روحانی اهل مازندران به دنیا آمد. پدربزرگش شیخ محمد حائری مازندرانی معروف به ابن الشیخ٬ روحانی سرشناس مشروطه خواه بود. پدرش عبدالامیر رشیدی حائری، دیپلمات بود و در چند کشور سفیر شد و به همین دلیل وی در ترکیه و فرانسه تحصیل کرد و در ژنو در رشته کارگردانی و بازیگری درس خواند و به سال 1343 به ایران بازگشت و گروه تئاتری باران را تاسیس کرد.
وی از سال 1350 با فیلم «فرار از تله» به کارگردانی جلال مقامی وارد سینما شد؛ اما بهترین نقش هایش را بعد از وقوع انقلاب اسلامی بر پرده نقره ای کشید. فیلم های «گل های داودی»، «شیلات» و «کمال الملک» از آثار ماندگار اوست.
بازی در نقش مفتش شش انگشتی در سریال «هزار دستان» به کارگردانی مرحوم علی حاتمی نیز جلوه دیگری از بازی او را نشان داد.
داود رشیدی غیر از بازیگری سینما، تئاتر و تلویزیون در عرصه کارگردانی تئاتر نیز فعال بود و چند فیلم از جمله فیلم «الو، الو من جوجوام» را هم تهیه کرد.
اما وی که به مناسبت شغل پدرش در سال های نوجوانی و جوانی در فرانسه زندگی کرده بود به زبان فرانسه هم مسلط بود و دستی هم در ترجمه کتاب به ویژه نمایشنامه های فرانسوی داشت و کتاب های «بازی کشتار و چند نمایشنامه دیگر» از اوژن یونسکو و «آری» از آروت گابریل از ترجمه های اوست.
وی دو فرزند به نام های لیلی و فرهاد دارد که لیلی رشیدی نیز راه پدر را پیموده است؛ احترام برومند همسر او نیز سال های دور مجری برنامه های کودک و نوجوان در تلویزیون بوده است.
فراهنگ**9157**1027
یک کارگردان: داود رشیدی نماینده نسل طلایی روشنفکران دهه 40 بود
تهران- ایرنا- یک کارگردان سینما و تلویزیون معتقد است: داود رشیدی نماینده نسل طلایی روشنفکران دهه 40 و 50 بود که هنرمندان رشته های مختلف ارتباط خوبی با هم داشتند.
صاحبخبر -