شناسهٔ خبر: 14900510 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در گفتگو با یک داروساز مطرح شد؛

پرداخت بیمه ها دغدغه اصلی داروسازان/ کسوراتی که هیچگونه توجیهی ندارد

پرداخت معوقات بیمه ها به عنوان یکی از اصلی ترین دغدغه های داروسازان به شمار می شود. بیمه ها در پرداخت بدهی خود به داروخانه ها اغلب 4 یا 5 ماه و گاها بیشتر عقب هستند و اغلب موارد داروسازان با کسوراتی مواجهند که به گفته خودشان هیچگونه توجیهی ندارد در صورتی که تسویه حساب داروسازان با شرکت های دارویی حداکثر یک ماهه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار  نسل شاهوار شاهرود روز داروساز در ایران برابر با ۵شهریور و مصادف با زادروز محمد زکریای رازی است. این روز همچنین مقارن با بزرگداشت این دانشمند ایرانی نیز است. به مناسبت همین روز خبرنگار نسل شاهوار شاهرود با یکی از داروسازان شاهرود گفتگویی انجام داده است که در ذیل آمده است:

-لطفا خودتان را معرفی بفرمایید

محمد امین عامریان هستم متولد سال 1347.

-در چه سالی و با چه رتبه ای در کنکور قبول شدید؟

در کنکور تجربی سال 67 با رتبه 1034 در دانشگاه شهید بهشتی تهران قبول شدم.

-چه سالی مشغول به کار شدید؟

بعد از فارغ التحصیلی در سال 72 در داروخانه دکتر امیراحمدی به عنوان مسئول فنی مشغول به کار شدم یک سال بعد به میامی رفتم و در آنجا داروخانه تاسیس کردم و بعد از دوسال به خدمت سربازی رفتم، بعد از گذراندن خدمت سربازی در سبزوار به مدت یک سال در تهران بودم و سپس به دامغان آمدم و بعد از تاسیس داروخانه 16 سال در دامغان بودم و هم اکنون نیز حدود دو ماه است به شاهرود آمده ام.

-مختصری از رشته داروسازی بفرمایید.

رشته داروسازی پلی بین پزشکی و شیمی است. عمده ترین کار فارغ التحصیلان این رشته فعالیت در داروخانه ها به عنوان مسئول فنی، فعالیت در بخش داروسازی صنعتی و داروسازی بیمارستانی است.

در داروخانه نیز عمده کار یک داروساز پذیرش نسخه بیمار و بررسی مهر و امضای پزشک است. بررسی تداخل دارویی داروها، مطابقت مقدار داروهای نوشته شده با بیماری و ستور صحیح مصرف دارو با نسخه ای که پزشک معالج نوشته است از دیگر وظایف دارو ساز است و اگر در یکی از این موارد ابهامی وجود داشت داروساز از پزشک معالج مشورت و راهنمایی می گیرد اما هیچگونه دخل و تصرفی در نسخه پزشک ندارد.

-آیا فارغ التحصیلان رشته داروسازی بعد از فارغ التحصیلی بلافاصله می توانند داروخانه تاسیس کنند؟

چون تعداد فارغ التحصیلان زیاد است طبعا باید مدتی را در نوبت باشند البته بستگی به شهر مورد تقاضا نیز دارد. در برخی شهرها که تعداد متقاضی زیاد است ممکن است ده یا 15 سال نیز در نوبت باشید اما در برخی مناظق محروم که داروخانه ندارد و امکانات تاسیس داروخانه است بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی می توانند داروخانه بزنند و مشغول به کار شوند.

-دغدغه های یک دارو ساز چیست؟

بخشی از شغل ما اقتصادی و بخشی دیگر وظایف شغلی و حرفه است. یک داروساز باید اول منافع بیمار را در نظر داشته باشد. زمانی که فردی برای دریافت دارویی بدون نسخه پزشک به داروخانه مراجعه می کند در صورتی که استفاده از آن دارو باید همراه با تجویز پزشک باشد، از نظر اقتصادی به خودمان ضربه زدیم اما چون منافع بیمار را باید در نظر داشته باشیم از منفعت اقتصادی خود می گذریم تا به وظیفه حرفه ای خود عمل کرده باشیم.

دغدغه دیگر بحث پرداخت بیمه هاست. بیمه ها در پرداخت بدهی خود به داروخانه ها اغلب 4 یا 5 ماه و گاها بیشتر عقب هستند و با کسوراتی مواجه هستیم که خیلی مواقع هیچگونه توجیهی نیز ندارد در صورتی که ما با شرکت های دارویی حداکثر یک ماهه باید تسویه حساب کنیم.

دغدغه دیگر بحث داروهای خارجی است. برخی از مواقع داروها کم یاب می شوند و ما گاها مجبور می شویم زمانی که دارو هست بیشتر خریداری کنیم که با گذشت تاریخ مصرف آنها می گذرد که باید دور ریخته شوند.

-بیشترین دارویی که مردم مصرف می کنند؟

آنتی بیوتیک و مسکن

-نظر شما در مورد مصرف خودسرانه دارو چیست؟

مصرف خودسرانه دارو واقعن اشتباه است و بهتر است مصرف هر دارویی با دستور پزشک یا داروساز باشد. حتی دارویی مثل استامینوفون که اغلب مردم فکر می کنند دارویی ساده و بی خطر است اما سمّی ات ها کبدی بسیار بدی دارد.

برخلاف پزشک که باید از قبل وقتی را هماهنگ کنید، داروساز همیشه در داروخانه حاضر است و بیمار می تواند از داروساز نیز مشاوره بگیرد که این مشاوره منفعت مالی هم برای داروساز ندارد.

-نظر شما درباره داروهایی که از طریق ماهواره و اینترنت تبلیغ می شود چیست؟ استفاده از آنها را توصیه می کنید؟

تبلیغاتی که از طریق ماهواره و اینترنت می شود در خیلی از موارد اصلا به عنوان دارو شناخته نمی شود و اگر مختصر مواردی هم باشد که خاصیت دارویی داشته باشد و بشود آنها را به عنوان دارو تلقی کرد می شود از داروخانه ها با قیمت خیلی پایینتر تهیه کرد.

-داروهای ایرانی از نظر کیفیت تا چه حد با داروهای مشابه خارجی برابری می کند؟

برخی از داروها را به دلیل نبود تکنولوژی در ایران مجبور به وارد کردن هستیم اما در برخی موارد دیگر داروهای ایرانی با داروهای خارجی برابری کرده و حتی از آنها نیز بهتر است ولی متاسفانه این فرهنگ بین مردم هنوز جا نیفتاده  است و تصور می کنند نمونه های مشابه خارجی بهتر است.

-وجود مسئول فنی در داروخانه تا چه حد ضروری است؟

داروخانه زمانی رسمیت می یابد که یک دکتر داروساز یا همان مسئول فنی در ساعات فعالیت آن داروخانه در آنجا حضور داشته باشد و در غیاب داروساز معمولا کار نباید انجام شود. در داروخانه هایی که شبانه روزی نیز هستند سه دکتر داروساز در 3 شیفت مختلف در داروخانه باید حضور داشته باشند.

- کسانی که در داروخانه ها به عنوان نسخه خوان کار می کنند چه ویژگی باید داشته باشند؟

نسخه پیچ ها باید به زبان انگلیسی آشنایی داشته باشند و بتوانند زبان انگلیسی را بخوانند البته اخیر نیز جهاد دانشگاهی و انجمن داروسازان کلاس هایی را مختص نسخه پیچ ها در خصوص آشنایی با داروها، شکل و دوز داروها و خیلی از مواردی که یک نسخه پیچ در داورخانه ها با آن سر و کار دارد برگزار می کنند.

-تا کنون نسخه ای به شما داده شده است که نتوانید خط پزشک را بخوانید؟

بله در طول سالهای کاری خیلی از موارد پیش آمده که بدلیل بدخط بودن نتوانستم خط پزشک را بخوانم و با پزشک معالج تماس گرفتم.

-سخن پایانی؟

روز داروساز را به تمام همکاران خودم تبریک گفته و برای یکایک آنها آرزوی موفقیت دارم.

انتهای پیام

نظر شما