شناسهٔ خبر: 14875905 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرپزشكي

صاحب‌خبر -

 وزير بهداشت :

توليد 97 درصد داروهاي مورد نياز در داخل کشور

وزيربهداشت در همايش ساليانه انجمن علمي داروسازان ايران با اشاره به کسب رتبه هاي علمي ممتاز در صحنه هاي بين المللي توسط داروسازان، گفت: اگر نمي توانستيم دارو را در داخل کشور توليد کنيم، هزينه ها در حوزه سلامت 4 برابر آنچه که الان مردم و دولت هزينه مي کنند مي شد. به گزارش آفرينش به نقل از وبدا، دکتر سيد حسن هاشمي در پانزدهمين همايش ساليانه انجمن علمي داروسازان ايران که در مرکز همايش هاي رازي برگزار شد، نقش جامعه داروسازان را همانند ساير ارگان ها بي بديل دانست و گفت: ما در حال حاضر حدود 20 هزار داروساز داريم که بخشي از زنجيره خدمت در حوزه سلامت را تشکيل مي دهند.

وزير بهداشت با تاکيد بر حياتي بودن نقش داروسازان در حوزه سلامت، داروسازان را واسطه شفا عنوان کرد و اظهار داشت: اگر در مسير توليد داروهاي داخلي آسيبي وارد شود همه زحمات کادر درماني از جمله پزشک آسيب مي بيند و درمان آنها بي نتيجه و بي اثر مي شود.

وزير بهداشت با بيان اين که در گذشته 8 نفر از دانشمندان برتر جهاني، ايراني بوده اند، افزود: در حال حاضر اين تعداد به 36 دانشمند ايراني افزايش داشته است که 50درصد از آنها داروساز هستند.

دکتر هاشمي با اشاره به کسب رتبه هاي علمي ممتاز در صحنه هاي بين المللي توسط داروسازان، گفت: در حال حاضر 97 درصد داروهاي مورد نياز کشور در داخل توليد مي شود.

وي تاکيد کرد : اگر نمي توانستيم دارو را در داخل کشور توليد کنيم، هزينه ها در حوزه سلامت 4 برابر آنچه که الان مردم و دولت هزينه مي کنند مي شد.

دکتر هاشمي با اشاره به بحران دارويي در ابتداي دولت يازدهم افزود: خوشبختانه با سرعت عمل و همکاري دولت، بيمه ها و داروسازان توانستيم اين بحران را رفع کنيم.

وزير بهداشت با بيان اين که در طول سه سال گذشته دستاوردهاي خوبي داشته ايم، افزود: علاوه بر اين که اقلام کمبود دارو کاهش يافت، حدود 100 قلم دارو وارد بازار شد و البته اين 100 قلم دارو نمايشي نبوده و واقعا مورد نياز و موثر بوده است. وي با اشاره به اين که سهم ريالي توليد داروي داخل از 60- 62 درصد به 70 درصد افزايش يافته است، گفت: خوشبختانه در راستاي طرح تحول سلامت 11 ميليون نفر بيمه شدند ،10 هزار پزشک متخصص و عمومي در مناطق روستايي و محروم توزيع شدند و واردات دارو به ميزان 350 ميليون دلار کاهش يافت.

نظر شما