شناسهٔ خبر: 13432406 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خبر داد:

رفع مشکل ۳۷واحد تولیدی و صنعتی کشاورزی در ستاد تسهیل استان همدان

همدان - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از حل مشکل ۳۷ واحد تولیدی و صنعتی کشاورزی در ستاد تسهیل استان همدان خبر داد و گفت: برخی از این واحدها تسهیلات دریافت کرده و فعال شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، منصور رضوانی جلال صبح چهارشنبه در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران با اشاره به اینکه بارش های استان همدان در سال جاری طراوت خاصی به کشاورزی این منطقه بخشیده است و باید از این نعمت حراست، کرد، گفت: کشاورزی استان همدان از قطب های تولید کشور است.

وی با بیان اینکه ۳.۷ ارزش افزوده تولیدات کشاورزی و ۴.۵ درصد از وزن کل تولیدات کشاورزی کشور متعلق به استان همدان است، گفت: ۲۹ درصد از ارزش افزوده استان همدان نیز به بخش کشاورزی تعلق دارد.

تولیدات استان همدان به لحاظ کمی و کیفی از تولیدات برتر کشور است

وی با اشاره به اینکه تولیدات استان همدان به لحاظ کمی و کیفی از تولیدات برتر کشور است، گفت: از ۲۱ تا ۲۷ خردادماه هفته جهادکشاورزی عنوان شده تا قدردان زحمات کشاورزان باشیم.

رضوانی جلال با اشاره به کاهش ۱۹ درصدی بارندگی و تحریم های حاکم برکشور در سال گذشته گفت: با وجود این موارد میزان تولید بخش کشاورزی کشور ۵.۱ درصد افزایش یافت و براساس بررسیهای صورت گرفته رتبه نخست را در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی به دست آورد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اعلام اینکه ۱۱ بند از سیاستهای اقتصاد مقامتی به جهاد کشاورزی مربوط می‌شود، عنوان کرد: براساس برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی امسال باید ۱۱ میلیون و ۸۰۰ تن گندم، ۵۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی، پنج میلیون تن سیب زمینی، ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تن شیر، ۸۲۰ هزار تن گوشت قرمز، ۷۰۰ هزار تن حبوبات، دو میلیون و ۲۰۰ تن گوشت مرغ و سه میلیون تن جو باید در کشور تولید شود.

۵۰۰ هزارتن گندم از کشاورزان استان همدان خریداری خواهد شد

وی با بیان اینکه برای استان همدان نیز تولید ۴۲۰ هزار تن گندم هدفگذاری شده است، گفت: براساس پیش بینی ها بیش از ۵۰۰ هزارتن گندم از کشاورزان استان همدان خریداری خواهد شد.

رضوانی جلال از هدفگذاری تولید ۸ هزار تن دانه‌های روغنی در استان همدان خبر داد و گفت: تولید ۱۶ هزار تن ذرت، ۲۸ هزار تن گوشت قرمز، ۹۶۰ هزار تن سیب زمینی و ۱۸۰ هزار تن جو از دیگر تعهدات بخش کشاورزی استان همدان محسوب می‌شود.

رضوانی جلال با اعلام اینکه ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای مکانیزاسیون تخصیص می‌یابد، گفت: مکانیزاسیون به ۱.۶ اسب بخار ارتقا خواهد یافت.

وی با بیان اینکه  برنامه‌ریزی شده تا با استقرار صنایع تبدیلی ۸۰ هزار تن از تولیدات بخش کشاورزی استان همدان فرآوری شود، گفت: برای افزایش بهره‌وری باید از داده‌های بخش کشاورزی به خوبی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از داده ها در حوزه کشاورزی آب است و با توجه به مشکلات این حوزه باید با اجرای سیستم آبیاری نوین، تغییر الگوی کشت، ترویج کشاورزی حفاظتی و کشت نشا مدنظر باشد، گفت: کشاورزان استان همدان بهره وری خوبی در تولید دارند.

باغدار ملایری ۱۰۲ تن در هر هکتار برداشت انگور داشته است

وی به تولید انگور در ملایر اشاره کرد و با بیان اینکه باغدار نمونه ملایری ۱۰۲ تن در هر هکتار برداشت داشته است، گفت: میانگین تولید در هر هکتار در کشور ۱۱ تن، در استان همدان ۱۸ تن و در ملایر ۲۱ تن در هکتار است.

رضوانی جلال با بیان اینکه باید از ظرفیت مراکز تحقیقاتی استفاده کرد، گفت: استفاده از توان مراکز دانش بنیان نیز در برنامه قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در بخش دیگری از سخنان خود از حل مشکل ۳۷ واحد تولیدی و صنعتی کشاورزی در ستاد تسهیل استان همدان خبر داد و گفت: برخی از این واحدها تسهیلات دریافت کرده و فعال شده‌اند.

وی با اعلام اینکه درصدد هستیم در واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل در بخش کشاورزی را احیا کنیم، تاکید کرد: از ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتباری که برای اجیا واحدهای تولید کشور در نظر گرفته شده ۲.۵ درصد سهم استان همدان است که امیدواریم تخصیص یابد.

هدفگذاری صادراتی ۲۸۰ میلیون دلاری برای بخش کشاورزی

رضوانی جلال از هدفگذاری صادراتی ۲۸۰ میلیون دلاری برای بخش کشاورزی در سال ۹۵ خبر داد و گفت: این میزان در سال گذشته ۲۱۰ میلیون دلار بود که با افزایش چشمگیری مواجه است ولی خوشبختانه زمینه‌های صادراتی در بخش کشاورزی فراهم شده و ارتباطات خوبی با کشورهای خارجی برای انجام صادرات برقرار شده است.

وی با بیان اینکه زیرساختهای صادراتی بخش کشاورزی ضعیف است، گفت: اگر کشتارگاه با مشخصه‌های مدنظر بازارهای جهانی در همدان ایجاد شود می‌توان مازاد تولید مرغ که ۲۵ هزار تن است را صادر کرد.

وی با بیان اینکه در تولید سیب زمینی نیز انبارهای مکانیزه در استان همدان تهیه شده است، گفت: در حال جذب سرمایه گذار برای ساخت صنایع تبدیلی سیب زمینی در استان همدان هستیم.

وی از پرداخت مطالبات چغندرکاران استان همدان خبر داد و گفت: مطالبات تا خردادماه پرداخت شده است.

نظر شما