شناسهٔ خبر: 13432205 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تولید 500 هزار تن گندم در استان همدان

رییس جهاد کشاورزی استان همدان گفت: امسال 500 هزار تن گندم در استان همدان تولید خواهد شد.

صاحب‌خبر -
تولید 500 هزار تن گندم در استان همدان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ منصور رضوانی جلال در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پارسال با کاهش 19 درصدی بارش و کمبود آب در سطح کشور، انسداد چاه ها و محدودیت تحریم ها را شاهد بودیم افزود: در بخش جهاد کشاورزی  توانستیم شاهد افزایش 5/1 دهم درصد تولیدات باشیم.


وی با بیان اینکه بخش کشاورزی کشور رتبه نخست را در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی به خود اختصاص داده اظهار داشت: امسال به دلیل بارش های خوب ومناسب شاهد افزایش چشمگیری در تولید برخی از محصولات هستیم.

رضوانی جلال ادامه داد: پارسال در بخش کشاورزی ،وزارت جهاد کشاورزی توانست میزان تجاری خود را به 5 میلیارد دلار افزایش دهد که از 8/3  دهم منفی به 3/2 دهم منفی رسید و این موضوع موفقیت خوبی برای حوزه اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی از دیرباز یکی از قطب های تولید کشور محسوب می شود تصریح کرد:از 3/7 دهم درصد ارزش افزوده تولیدات در سطح کشور چهار و نیم درصد از این تولیدات به استان همدان اختصاص یافته است که روند چشمگیری را شاهد بودیم .

رییس جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه 29 درصد ارزش افزوده در بخش کشاورزی است، گفت: استان همدان از لحاظ کمی وکیفی کشاورزان خوبی را در جایگاه خود قرار داده است.

وی به برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه اشاره وعنوان کرد: امسال باید 11 میلیون و800 تن گندم،500 هزار تن دانه های روغنی،5 میلیون تن سیب زمینی،9 میلیون و600 هزار تن شیر،820 هزار تن گوشت قرمز،700 هزار تن حبوبات،2 میلیون تن مرغ و3 میلیون تن در کشور تولید شود.

رضوانی جلال به اولویت بندی های بخش کشاورزی استان همدان اشاره و بیان کرد: برای استان همدان تولید گندم 420 هزار تن پیش بینی شده بود که برآورد تولید 500 هزار تن گندم در استان همدان خواهد بود.

وی به تولید 15 هزار تن دانه های روغنی در استان اشاره کرد وافزود: تولید16 هزار تن ذرت،960 هزار تن سیب زمینی و180 هزار تن جو از تعهدات بخش کشاورزی استان خواهد بود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اجرای شبکه آبیاری وآبیاری بشکل نوین در 150 هزار هکتار از اراضی کشور یکی از اولویت های امسال وزارت جهاد کشاورزی است خاطرنشان کرد: ارتقا سطح مکانیزاسیون به 1/6 اسب بخار نیز از برنامه های بخش کشاورزی امسال عنوان شده که باید در راستای افزایش بهره وری، کاهش هزینه تولید و رقابت پذیر انجام شود.

وی همچنین از اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در 12 هزار هکتاراز اراضی کشاورزی استان همدان در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: تعهد استان در ابتدا 8هزار و500 هکتار بود که پس از سفر وزیر آب وخاک جهاد کشاورزی به 12 هزار هکتار افزایش یافت.

وی اظهار داشت: با اجرای سیستم آبیاری تحت فشاردر مزارع 550 میلیون متر مکعب صرفه جویی آب انجام شده است.

رییس جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه کشاورزان مزارع خود را به سیستم آبیاری میکرو مجهز کرده اند افزود: هم اکنون هندوانه کاری در استان همدا ن بشکل غرقابی نبوده وقطره ای انجا م میشود.

وی ادامه داد: 15 میلیون تومان پروژه پیشنهادی در حوزه آب و خاک بشکل استانی و92 میلیارد تومان پروژه ملی تعریف شده است که امیدوار هستیم با اجرای این پروژه ها جهش خوبی داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به احیای واحد های تولیدی تعطیل ونیمه تعطیل اشاره کرد و ادامه داد: مشکل 37 واحد تولیدی و صنعتی کشاورزی در ستاد تسهیل استان همدان رفع شده است  وبرخی از این واحدها نیز تسهیلات دریافت کرده و فعال شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه  درصدد هستیم واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل در بخش کشاورزی را احیا کنیم، خاطرنشان کرد: از 16 هزار میلیارد تومان اعتباری که برای احیا واحدهای تولید کشور در نظر گرفته شده 2/5 درصد سهم استان همدان است که امیدواریم تخصیص داده شود.

رضوانی جلال همچنین از هدفگذاری صادراتی 280 میلیون دلاری برای بخش کشاورزی امسال  خبر داد و اضافه کرد: این میزان در سال گذشته 210 میلیون دلار بود که با افزایش چشمگیری مواجه است اما خوشبختانه زمینه‌های صادراتی در بخش کشاورزی فراهم شده و ارتباطات خوبی با کشورهای خارجی برای انجام صادرات برقرار شده است.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت های صادراتی بخش کشاورزی ضعیف است، گفت: اگر کشتارگاه با مشخصه‌های مدنظر بازارهای جهانی در همدان ایجاد شود می‌توان مازاد تولید مرغ که 25 هزار تن است را صادر کرد.

انتهای پیام/ ج


نظر شما