شناسهٔ خبر: 13428283 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

۶۴ پروژه جهاد کشاورزی در همدان به بهره برداری می رسد

خبرگزاری شبستان:رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان، از بهره برداری ۶۴ پروژه به مناسبت هفته ای جهاد کشاورزی با اشتغالزایی ۲۰۰ نفر در همدان خبرداد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، منصور رضوانی‌جلال، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان شب گذشته(25 خرداد) در جمع خبرنگاران گفت: در هفته جهاد کشاورزی 64 پروژه با سرمایه‌گذاری 290 میلیارد ریالی و اشتغالزایی 200 نفری در استان همدان به بهره‌بردای خواهد رسید.

 

وی افزود: از میزان 64 پروژه ، 28 مورد مربوط به حوزه آب و خاک، 11 مورد مربوط به تولیدات دامی و مابقی در حوزه های تولیدات گیاهی، صنایع کشاورزی و شیلات است.

 

وی از تولید 500 هزار تن گندم خبر داد و تصریح کرد: وی ادامه داد: برای استان همدان پیش‌بینی تولید 420 هزار تن گندم در نظر گرفته شده بود که برآورد تولید 500 هزار تن گندم در استان می‌شود.

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان ابراز داشت: براساس برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی امسال باید 11 میلیون و 800 تن گندم، 500 هزار تن دانه‌های روغنی، پنج میلیون تن سیب زمینی، 9 میلیون و 600 هزار تن شیر، 820 هزار تن گوشت قرمز، 700 هزار تن حبوبات، دو میلیون تن گوشت مرغ و سه میلیون تن جو باید در کشور تولید شود.

 

رضوانی ‌جلال با بیان اینکه تولید 8 هزار تن کلزا در استان هدفگذاری شده است، عنوان کرد: همچنین در تولید سیب‌زمینی 960 هزار تن، گوشت قرمز 28 هزار تن و  جو 180 هزار تن هدفگذاری شده است.

 

وی گفت: در سال جاری 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان همدان تحت سیستم آبیاری تحت فشار قرار می گیرند که تعهد اولیه استان همدان معادل هشت هزار هکتار بود و پس از تاکید استاندار همدان به 12 هزار هکتار افزایش یافت.

 

وی ابراز داشت: برای توسعه پایدار تولیدات کشاورزی باید از آبیاری نوین استفاده شود چرا که در ان نوع آبیاری  تا 30 درصد افزایش تولید، کاهش 25 درصدی سموم را خواهیم داشت و در انتقال آب نیز 35 درصد صرفه‌جویی آب صورت می‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه 26 درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است، خاطرنشان کرد: استان همدان از نظر کمی و کیفی کشاورزان پرتلاش و خوبی را در خود جای داده است به طوری که در سال گذشته 5.5 درصد کشاورزان نمونه کشور متعلق به همدان بود.

 

وی در خصوص فروش تضمینی گندم ، گفت: خرید گندم توسط شرکت غله و بازرگانی صورت می گیرد  به طوری که مراکز خرید گندم را تحویل گرفته و دولت موظف است پول را پرداخت کند و کشاورز باید در سامانه مقدار مساحت زمین و تولید را ثبت کرده باشد چرا که برای کوتاه کردن دست دلالان بیشتر از آن خرید صورت نخواهد گرفت.

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه باید در فروش جو کشاورز به مراکز تحویل جو مراجعه کند ، افزود: قیمتی که در تابلو بورس می باشد از زمان فروش در تابلو بعد از دو هفته به کشاورز پرداخت می‌شود و مابه‌التفاوت فروش بورسی و قیمت تضمینی از طریق دولت تامین می‌شود.

 

 

نظر شما