شناسهٔ خبر: 1337947 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برداشت شالی کشت مجدد در مازندران آغاز شد

ساری-ایرنا- نخستین برداشت کشت مجدد شالی برنج مازندران از نوع طارم هاشمی در یک هکتار از اراضی روستای کمانگر کلای دابودشت شهرستان آمل به صورت مکانیزه آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

' حسن عنایتی' مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال در بیش از 22هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان پس از برداشت اول نشا مجدد شده است.

وی با بیان اینکه این سطح از اراضی نشا مجدد نسبت به سال قبل حدود 10 هزار هکتار کمتر شده است، ادامه داد: به دلیل مشکلات منابع آبی به ویژه افزایش دمای هوا تا 40 درجه و نباریدن باران تا 50 روز شالیکاران را با مشکل جدی مواجه کرده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران پرورش ساقه شالی برنج ( رتون) را از دیگر روش های کشت مجدد برنج عنوان کرد و ادامه داد: امسال حدود 30 هزار هکتار از اراضی شالیزاری به این روش برنج تولید می شود.

عنایتی تصریح کرد: شمار زیادی از شالیکاران به رغم اینکه هزینه زیادی را برای کود شیمایی ، علف سوزها و سمپاشی کرم ساقه خوار متقبل شدند اما به دلیل کمبود منابع آبی، بارش اندک و بالا رفتن دمای هوا اراضی خود را رها کردند.

در حالی برنج کشت مجدد در حال وارد شدن به بازار استان مازندران است که شالیکاران هنوز محصول اول خود را به دلیل پایین بودن قیمت نفروخته اند.

از آنجایی که امسال 70 درصد برداشت شالی برنج مازندران به صورت مکانیزه صورت گرفت و به یکباره تمامی شالیکوبی های استان مملو از برنج آماده فروش شده است و شالیکاران از قیمت بازار برنج بین 58تا 60 هزار ریال در هر کیلو گرم راضی نبوده و حاضر به فروش محصول خود نشده اند.

به همین منظور با حمایت دولت ،13 شرکت تعاونی در شهرستان های مختلف استان مسوولیت خرید توافقی انواع برنج را برعهده گرفتند.

قیمت توافقی بر پایه زیر 10 درصد شکستگی است و برنج طارم هاشمی به ازای هر کیلو گرم 61هزار ریال قیمت گذاری شده است.

قیمت خرید توافقی برنج ' طارم محلی' و' علی کاظمی ' به ترتیب 59 و 52هزارو 500ریال و برنج های ارقام پر محصول 'خزر' و' فجر' 35هزارو 500، ' شیرودی' و 'کشوری' 34هزار ریال ، 'گلسار' و' بازرگانی' 29هزار ریال و 'ندا' و' نعمت' نیز 28هزارو 500ریال است.

استان مازندران 220 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که با تولید حدود یک میلیون تن،بیش از 40 درصد برنج کشور را تامین می کند.ک/3

2585/608

نظر شما