شناسهٔ خبر: 12006323 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

«ایران» گزارش می دهد

استقبال تاجران از حذف کارت بازرگانی

صاحب‌خبر -

 مرجان اسلامی‌فر



یکی از ابزارهای فعالان اقتصادی برای تجارت، کارت بازرگانی است. اگر فردی کارت بازرگانی از اتاق بازرگانی نگرفته باشد عملاً مجوز واردات و صادرات را ندارد. گرفتن این کارت ، کار سختی نیست اما تمدید آن زمانگیر است. سال‌های گذشته به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها کارت بازرگانی نشان دهنده میزان تجارت یک فرد بود اما اکنون با سامانه های جامع اطلاعاتی دیگر کارت بازرگانی نقشی ندارد و به اعتقاد فعالان اقتصادی عاملی شده است تا سرعت فعالیت‌ها کند شود.
لذا با نظر مثبت وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار است کارت بازرگانی کنار گذاشته شود. همچنین کارت بازرگانی فرصت سوء‌استفاده‌های مالی زیادی را برای برخی‌ها فراهم کرد. تجاری بودند که با استفاده از مدارک دیگران کارت بازرگانی می‌گرفتند و سود‌های میلیاردی می بودند.
همچنین کارت‌های بازرگانی به عنوان حیاط خلوتی برای فراریان مالیاتی تبدیل شده‌ و قربانیان آن هم، ساکنان مسن مرزنشینی هستند که با دریافت مبالغ اندکی، کارت‌های بازرگانی را دریافت کرده و آن را در اختیار این تاجران سودجو می‌گذارند.
اتاق بازرگانی هم یکی از شاکیان خرید و فروش کارت‌های بازرگانی صوری است لذا بخش خصوصی هم معتقد است این کارت دیگر نباید محور فعالیت تجاری قرار گیرد و کد اقتصادی می‌تواند نشانگر خوبی از یک تاجر باشد.
کارت بازرگانی دیگر کارایی گذشته خود را ندارد
مهدی پورقاضی عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران درباره حذف کارت بازرگانی که این روزها در محافل اقتصادی زیاد از آن صحبت می‌شود به خبرنگار ما گفت: وجود کارت بازرگانی دیگر ضرورتی ندارد. شاید سال‌های گذشته به دلیل یکپارچه نبودن سیستم‌ها، کارت بازرگانی نقش بسزایی داشت و می‌توانست واردات و صادرات را کنترل کند ولی اکنون حذف آن کمک می‌کند تا سرعت فعالیت تجاری افزایش پیدا کند. به عنوان مثال برای تمدید کارت بازرگانی متقاضی مجبور بود دوماه وقت بگذارد تا مدارک مورد نیاز مانند مفاصاحساب را از تأمین اجتماعی بگیرد. لذا ما به عنوان تشکل بخش خصوصی خواهان حذف کارت بازرگانی هستیم. وی افزود: برای آنکه به سمت اقتصاد مردمی حرکت کنیم باید تجارت تسهیل و کارها ساده‌تر شود. کارت بازرگانی دیگر کارایی گذشته خود را ندارد و اکنون تنها به عنوان یک مانع از آن یاد می‌شود. به هر ترتیب شماره اقتصادی که وزارت اقتصاد به تجار می‌دهد برای یک فعال تجاری کافی است.
کد اقتصادی برای تجارت کافی است
محمد رضا رجالی عضو دیگر هیأت نمایندگان اتاق ایران نیز درباره حذف کارت بازرگانی به خبرنگار ما گفت: در خیلی از کشورهای پیشرفته کارت بازرگانی وجود ندارد لذا با توجه به توسعه اقتصادی ایران و سیستم‌ها نظارتی قوی که وجود دارد کارت بازرگانی دیگر نمی‌تواند اثرگذار باشد. وی با بیان اینکه دولت با توجه به نظام جامع مالیاتی، کد ملی، نحوه جمع‌آوری اطلاعات مربوط به معاملات و پیشرفته شدن نظام بانکی می‌تواند با سرعت فعالیت تجار را پیگیری کند تصریح کرد: اقتصاد اسلامی به ما دیکته کرده است که فضای اقتصادی باید برای مردم باز باشد، به همین جهت دولت با سازوکارهای نظارتی و کنترلی خود می‌تواند نظارت کافی را داشته باشد. رجالی اظهار داشت: اعطای کارت بازرگانی به افراد به منزله مجوز برای واردات و صادرات است. در صورتی‌که معتقدم این کارت نباید تعیین‌کننده باشد. زمانی‌که افراد برای دریافت کد اقتصادی اقدام می‌کنند باید متقاضی از نظر اهلیت مورد بررسی قرار گیرد. اگر یک فرد شرایط خوبی را نداشته باشد دلیلی ندارد که به کد اقتصادی دسترسی پیدا کند.
سامانه جامع اطلاعاتی مانع از سوءاستفاده می‌شود
پدرام سلطانی عضو هیأت رئیسه اتاق ایران نیز گفت: کارت بازرگانی، کد اقتصادی و پروانه بهره برداری به عنوان ابزار سوءاستفاده هستند و خود هدف نیستند و آنچه مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد، پرداخت نکردن حقوق دولتی اعم از مالیات، حقوق ورودی گمرکی است. وی افزود: اطلاعات به لحظه و کاملی از فعالیت‌ها و تراکنش‌های مالی افراد باید در اختیار سازمان‌ها قرار گیرد که بتوانند فرارها را شناسایی کنند. به جهت فعال نبودن این سامانه اطلاعاتی، دریافت مجوزها یک زمانی را به استفاده‌کنندگان آنها می‌داد تا زمانی که شناسایی شوند، از مجوز سوءاستفاده کنند حالا با راه‌اندازی سامانه‌های اطلاعاتی زمان سوءاستفاده کمتر و عملاً انگیزه سوءاستفاده از مجوزها به حداقل رسیده است. وی خاطرنشان کرد: جلساتی میان اتاق بازرگانی با وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شده و در آن جلسه، وزیر صنعت نیز به این نتیجه رسیده که بهتر است به سمت حذف کارت بازرگانی حرکت کند و به جای آن عضویت فراگیر فعالان اقتصادی در اتاق‌های بازرگانی جایگزین شود و به این ترتیب امکان کنترل و نظارت در فعالیت‌های اقتصادی فراهم می‌شود.

 

نظر شما